صادرات ۱۰ هزار دلاری یكی از تجهیزات نانوفناوری به ۳ كشور، صدور یك میلیاردی پیش فاكتور در كشور

صادرات ۱۰ هزار دلاری یكی از تجهیزات نانوفناوری به ۳ كشور، صدور یك میلیاردی پیش فاكتور در كشور

به گزارش سیمان محققان یكی از شركت های فناور با طراحی و ساخت دستگاه همگن ساز فراصوت علاوه بر صادرات ۱۰ هزار دلاری به ۳ كشور، با حضور در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل به میزان یك میلیارد ریال پیش فاكتور صادر كردند.



به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، این شركت فعالیت خویش را با طراحی و ساخت چاقوی فراصوت شروع كرد و با توسعه فناوری اولتراسونیك به دانش فنی طراحی و ساخت دستگاه "هموژنایزر التراسونیك" دست یافت.

امواج فراصوت دسته ای از امواج مكانیكی هستند كه فركانس نوسان آنها از محدوده شنوایی انسان (۲۰ هرتز تا ۲۰ كیلوهرتز) بیشتر است. این امواج با عنایت به خواص منحصر به فردی كه دارند، در زمینه های گوناگونی همچون درمانی، تشخیصی، آزمایشگاهی، صنایع غذایی، امنیتی و صنعتی به كار می روند.

امواج فراصوت به صورت مصنوعی با روش های مختلفی تولید می شوند. معمولا برای تولید این امواج از خاصیت پیزوالكتریك استفاده می گردد. خاصیت پیزوالكتریك در سال ۱۸۸۰ توسط برادران كوری كشف شد. بر طبق این اكتشاف بعضی از كریستال ها مانند كوارتز كه فاقد مركز تقارن هستند، وقتی تحت یك تنش مكانیكی قرار گیرند، جریان الكتریكی تولید می كنند.

علت تولید اختلاف پتانسیل الكتریكی، تشكیل دو قطبی ها در ساختار میكروسكوپی كریستال است و عكس این فرآیند هم در مواد پیزوالكتریك رخ می دهد، یعنی اعمال جریان الكتریسیته به این گونه مواد می تواند سبب تولید تنش مكانیكی شود.

یكی از تجهیزات پركاربرد این حوزه ها، دستگاه "همگن ساز فراصوت" است كه در سنتز و مشخصه یابی مواد مورد استفاده قرار می گیرد. همگن ساز اولتراسونیك یك فرآینــد مكانیكی بــرای تركیــب ذرات كوچـك در یك مایع اسـت. بـه طوری كه بـه صـورت یكنواخت كوچك شــده و به صورت مساوی توزیع شوند.

از جمله كاربردهای دستگاه همگن ساز فراصوت می توان به مخلوط كردن مواد شوینده، تولید روغن های حاوی ذرات نانومتری، تهیه دوغاب های پایدار، گوگردزدایی از گازوییل، تولید بیودیزل، سنتز مواد با ابعاد نانومتری، تسریع و تسهیل شرایط واكنش های شیمیایی پیچیده، ساخت مواد متخلخل، تولید امولسیون های پایدار، تصفیه و پالایش مواد نفتی و پساب ها، تولید مواد كامپوزیتی، تمیزكاری سطوح اكسید شده، استخراج عصاره های گیاهی، تجزیه سلولی و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

بر این اساس دستگاه همگن ساز فراصوت در سنتز پودرهای نانومتری، توزیع و پخش كردن ذرات نانومتری، استخراج عصاره های گیاهی، تسریع واكنش های شیمیایی، سبك سازی تركیبات نفتی، تصفیه تركیبات نفتی (حذف گوگرد از گازوییل) و تولید نانوسیال ها كاربرد دارد.

به گفته علیرضا شهیدی از محققان این طرح، سرعت دستگاه همگن ساز اولتراسونیك یك میلیون و ۲۰۰ دور در دقیقه است كه این سرعت بالا منجر به تشكیل حباب هایی در آب می گردد و زمانی كه این حباب ها منفجر می شود، دمایی در حدود ۵ هزار درجه سانتی گراد، یعنی دمایی معادل دمای سطح خورشید را دارد. چنین قابلیتی سبب شده تا كارایی این دستگاه وسیع شود.

تاكنون ۵ نمونه از این دستگاه با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به كشورهای چین، كوبا و بولیوی صادر شده و مذاكراتی هم با كشورهای تركیه، مالزی و انگلیس انجام شده و این مذاكرات در فاز ارسال نمونه برای تست قرار دارد.

حجم كل صادرات این شركت فناور ۱۰ هزار دلار بوده است و با مذاكرات كنونی پیش بینی می گردد تا آخر سال جاری، ۳ دستگاه به خارج از كشور ارسال شود و بر این اساس حجم صادرات دستگاه همگن ساز این شركت افزایش یابد.

عمده ترین متقاضی محصولات این شركت آزمایشگاه های فناوری نانو و پس از آن آزمایشگاه تشخیص طبی و پزشكی است.

این شركت به منظور توسعه بازار خود علاوه بر دریافت گواهی نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو موفق به دریافت استاندارد ایزو ۹۰۰۱ شده است و در حال انطباق محصولات خود با استاندارد ۶۱۰۱۰ هستند تا به صورت خود اظهاری استاندارد فروش در اروپا یا CE را دریافت نمایند. با این روش امكان صادرات به كشورهای اروپایی تسهیل خواهد شد.

این شركت با حضور در ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل، بیشتر از یك میلیارد ریال پیش فاكتور صادر كرده است.




1397/10/18
14:30:43
5.0 / پنج
4317
تگهای خبر: بازار , تولید , صادرات , صنایع
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سیمان سیمان