۳ كشور همسایه مهمترین مقاصد صادراتی محصولات نانویی ایران، پوشش سخت و ساخت وساز دو حوزه پرمتقاضی

۳ كشور همسایه مهمترین مقاصد صادراتی محصولات نانویی ایران، پوشش سخت و ساخت وساز دو حوزه پرمتقاضی

سیمان: در سال قبل كل بازار نانوی ایران ۱۳ میلیارد و ۷۳۶ میلیون ریال و كشورهای عراق، تركیه و افغانستان مهمترین مقصدهای صادراتی محصولات نانویی ایرانی بوده است.



به گزارش خبرنگار ایسنا، ارتقای اثرگذاری فناوری نانو در بهبود كیفیت زندگی، دستیابی كشور به جایگاه پنجم در تولید علم نانو و جایگاه پانزدهم در ثبت اختراعات نانو در دفاتر معتبر و كسب یك تا دو درصدی از بازار جهانی فناوری نانو و تولید جایگاه شغلی برای ۸۰ هزار نفر از اهداف تعیین شده سند گسترش فناوری نانو در افق ۱۴۰۴ است.

بر این اساس در این سند حوزه های اولویت دار فناوری نانو در ۱۰ سال آینده، بر مبنای معیارهای كلی اولویت های كلان علم و فناوری كشور (اولویت های علم و فناوری در نقشه جامع علمی كشور)، نیازها، معضلات و مزیت های كشــور و فرصت های خوش آتیــه در فناوری نانو در ۶ بخش "سلامت و بهداشت"، "انرژی"، "آب و محیط زیست"، "ساخت و ساز"، "ماشین آلات" و "نانو مواد" انتخاب شدند.

با سیاستگذاری هایی كه در این زمینه انجام شد، شركت های فناوری محصولات متنوعی در این حوزه عرضه كردند كه بعضی از آنها موفق به صادرات كالاهای دانش بنیان خود شدند، به گونه ای كه به قول دكتر سعید سركار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو شركت های ایرانی محصولات خویش را به ۴۰ كشور دنیا صادر می كنند و هم اكنون برنامه ریزی برای صادرات این محصولات به كشورهایی با جمعیت بالا هدف گذاری شده است كه از آن جمله می توان به كشورهای اندونزی، هند، مكزیك و برزیل اشاره نمود.

دبیر ستاد فناوری نانو با بیان این كه به منظور توسعه بازار محصولات این عرصه به ایجاد دفاتری در بعضی از كشورها اقدام كردیم، اظهار نمود: در كشور چین ۴ دفتر و نمایشگاه تولید كردیم و از این طریق علاوه بر فروش محصولات در این كشور، درصدد هستیم تا با جذب سرمایه گذاری و اجرای طرح های مشاركتی فناوری نانو را در این كشور به تولید برسانیم.

سركار با اشاره به اینكه در كشور تركیه و اندونزی هم دفتری اجاره كردیم، اظهار داشت: در كشور عراق هم در شرف تاسیس دفتری هستیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاكید بر این كه با این اقدامات در تلاش هستیم كه شركت های دانش بنیان ایرانی را در كلاس جهانی قرار دهیم، افزود: شركت هایی كه موفق به توسعه فناوری در تولید نمونه اولیه شده اند و توانسته اند فناوری را اثبات كنند، به منظور جذب سرمایه گذار، بخشی را به آنها اختصاص داده ایم.

مهمترین اقلام نانویی صادراتی ایران در سال گذشته

شیشه های مورد استفاده در ساختمان، لوازم الكترونیك، لوازم جانبی تجهیزات، فرش ماشینی و انواع پوشاك از مهمترین اقلام صادراتی محصولات نانویی ایرانی در سال ۹۶ است. عراق، تركیه و افغانستان هم مهمترین مقصدهای صادراتی شركت های نانویی ایرانی بوده است.

صادرات محصولات نانویی ایران در سال ۹۶ بیشتر از ۶۲.۴ میلیون دلار بوده كه این میزان در سال ۹۵ حدود ۳۶.۵ میلیون دلار گزارش شده است.
ردیف عنوان محصول میزان صادرات به میلیون دلار ۱ شیشه های ساختمانی ۳۴.۸ ۲ لوازم الكترونیك ۸.۸ ۳ لوازم جانبی تجهیزات ۸.۵ ۴ فرش ماشینی ۳.۶ ۵ انواع پوشاك ۱.۹
بر اساس آمار فوق رتبه اول صادرات محصولات نانویی مربوط به شیشه های ساختمانی در سال ۱۳۹۶ بوده است.

كشورهای متقاضی محصول ایرانی

بر اساس داده های موجود كشور عراق با ۱۵ میلیون دلار بیشترین سهم را در واردات محصولات مبتنی بر فناوری نانو از ایران را داشته است و بعد از آن تركیه و افغانستان به ترتیب با ۱۲.۹ و ۹.۸ میلیون دلار قرار دارند. در واقع سه كشور همسایه میزبان بیشتر محصولات نانویی ایران هستند.
رتبه كشور مقصد میزان صادرات به میلیون دلار ۱ عراق ۱۵ ۲ تركیه ۱۲.۹ ۳ افغانستان ۹.۸ ۴ لهستان ۳ ۵ گرجستان ۳ ۶ هند ۲.۵ ۷ تركمنستان ۲.۵ ۸ آذربایجان ۱.۹ ۹ ارمنستان ۱.۷ ۱۰ عمان ۱.۱ ۱۱ چین ۱.۱ ۱۲ بلغارستان ۱
بررسی دقیق تر كشورهای مقصد محصولات نانویی ایرانی نشان داده است كشورهای همسایه ایران بیشتر از كشورهای دیگر میزبان محصولات نانویی بوده اند، به صورتی كه ۴۷ میلیون دلار از كل صادرات ایران در سال ۹۶ به كشورهای همسایه بوده است كه این مورد اهمیت تعامل با كشورهای همجوار برای توسعه كسب و كار و بازار نانو را نشان داده است.



میزان صادرات محصولات نانویی
نكته قابل توجه، صادرات شیشه های ساختمانی به تمام ۸ كشور اول مقصد صادراتی محصولات نانویی است. در واقع این محصول را می توان رایج ترین محصول صادراتی ایران قلمداد كرد. از منظر تنوع صادرات، عراق و تركیه با خرید ۶ محصول مختلف از شركت های ایران سبد خرید متنوع تری نسبت به دیگر مشتریان محصولات نانویی ایران داشته اند و پس از آن افغانستان با ۴ محصول قرار دارد.
با تفكیك قاره ای كشورهای واردكننده محصولات نانویی ایران، آسیا با ۸۸.۳ درصد و اروپا با ۱۰.۲ درصد بالاترین سهم و قاره های دیگر، سهمی كمتر از یك درصد دارند. ازاین رو بیشترین مشتریان نانومحصولات ایران در آسیا و اروپا قرار دارند.
حجم كل فروش (داخلی و خارجی) محصولات نانو در سال ۱۳۹۶، به رقم ۱۳ میلیارد و ۷۳۶ میلیون ریال رسید. این رقم در سال ۱۳۹۵، در حدود ۷۰۴۴ میلیارد ریال بوده كه رشد ۹۵ درصدی را تجربه كرده است. در مجموع از ۱۳ میلیارد و ۷۳۶ میلیون ریال فروش در سال ۹۶، حدود ۸۲ درصد فروش داخلی و ۱۸ درصد صادرات به كشورهای دیگر بوده است. افزایش كل حجم بازار نانو در سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۹۷، ۹۸ و ۱۲۸ درصد بوده است. از این رو برای پنجمین سال پی در پی در بازه زمانی ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ شاهد افزایش دو برابری فروش محصولات نانو هستیم. لازم به ذكر است كه حجم فروش هدف گذاری شده برای سال ۹۶، رقم ۱۱۰۰۰ میلیارد ریال بود كه میزان تحقق یافته بیشتر از مقدار هدف گذاری شده بود. از كل فروش انجام شده در سال ۹۶، نزدیك به ۹۵درصد از فروش مربوط به كالا، ۳درصد تجهیزات و ۲درصد خدمات است.
لازم به ذكر است كه از سال ۹۴ تا ۹۶، چهل و نه كشور میزبان محصولات نانویی ایرانی بوده اند كه همچون این كشورها می توان به آلمان، ایتالیا، استرالیا، سوئیس، سوئد، آمریكا، كانادا، چین و كره جنوبی اشاره نمود.
میزان صادرات نانویی ایران
بر مبنای آمارهای موجود كل بازار نانوی ایران ۱۳ میلیارد و ۷۳۶ میلیون ریال بوده است و بیشترین میزان اقلام صادرات نانویی كشور مربوط به پوشش های سخت صنعتی و ساخت و ساز می گردد. این اقلام ۷۸ درصد صادرات كالاهای دانش بنیان نانویی است.
پس از آن نساجی و پوشاك، كشاورزی و صنایع غذایی، تجهیزات و ماشین آلات، پلیمر و كامپوزیت و آب و محیط زیست قرار دارند.







1397/08/10
01:19:09
5.0 / پنج
4249
تگهای خبر: اجاره , ایران , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
سیمان سیمان