گزارش سیمان به نقل از مهر؛

خط آهن تهران-كربلا همچنان منهای۳۲كیلومتر، وعده ها كی عملی می شود؟

خط آهن تهران-كربلا همچنان منهای۳۲كیلومتر، وعده ها كی عملی می شود؟

سیمان: علی رغم وعده های مكرر مقامات مسئول برای اتصال ریلی به عراق، زائران در اربعین ۹۷ هم باید بین حمل ونقل گران هوایی یا سختی های حمل ونقل جاده ای یكی را انتخاب كنند.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، روش های سفر به عتبات عالیات برای برگزاری مراسم زیارت اباعبدالله در روز اربعین حسینی (ع) امسال یك تغییر جدید نسبت به سال های گذشته دارد و آن اینكه امسال برای زواری كه بخواهند مسیر ریلی را برای رسیدن به كربلا انتخاب كنند، خط آهن تهران ـ كرمانشاه و سپس اعزام با اتوبوس به مهران افزوده شده است.
این در حالی است كه شبكه ریلی ایران تا مرز شلمچه زیرساخت ریلی دارد و در خاك عراق هم از بصره تا كربلا خط آهن كشیده شده و تنها ۳۲ كیلومتر برای اتصال این دو شبكه ریلی به یكدیگر- كه حدود ۱۵ كیلومتر آن بر روی روخانه اروند است- باید راه اندازی شود و در سال های گذشته بارها بر اجرای این ۳۲ كیلومتر تاكید شده است.
با این حساب زائران و علاقه مندان به زیارت اماكن مقدسه عراق امسال هم باید مانند سال های گذشته میان سختی سفر زمینی، گرانی سفر هوایی و مشكلات پیچیده سفر تركیبی «ریلی ـ جاده ای» یكی را برگزینند. در حالیكه می شد این زوار با استفاده از یك قطار و بدون توقف از تهران تا كربلا را سفر كنند.
اگرچه راه اندازی راه آهن «شلمچه ـ بصره» بارها از زبان مسئولان شركت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی در دولت های مختلف بعنوان موضوعی استراتژیك و مسیری راهبردی كه تكمیل آن از اهمیت بالایی برخوردار است، مطرح شده، اما تا كنون اقدامی برای تكمیل آن انجام نشده است.
سال های گذشته زائران چگونه با قطار به عتبات عالیات می رفتند؟
جواد دلاوری، معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم ماه گذشته در گفت و گو با یكی از رسانه ها اعلام نمود: با عنایت به جایگاه ویژه ای كه آیین اربعین حسینی در فرهنگ تشیع دارد و استقبال چشمگیر مسلمانان در ایام منتهی به اربعین برای مشرف شدن به كربلا، سال قبل برای اولین بار قطار قم - كربلا افتتاح شد تا گامی در جهت رفاه زائران اربعین برداشته شود.
وی تصریح كرد: امسال اقدام های مناسبی برای تقویت زیرساخت های راه آهن در مرز شلمچه و خرمشهر انجام شده و آماده راه اندازی مجدد این قطار هستیم.
همچنین معاون امور هماهنگی و مدیریت زائران استانداری خراسان رضوی هم سال قبل اظهار داشته بود: امكان سفر تلفیقی از مشهد تا خرمشهر و مرز شلمچه با قطارهای داخلی و از بصره تا نجف به وسیله قطارهای كشور عراق صورت فراهم گشته است.
پورسیدآقایی در سال ۹۵: اعزام نخستین قطار تركیبی تهران-كربلا از مرز شلمچه
از سوی دیگر سید محسن پورسیدآقایی كه در سال ۹۵ مدیرعامل وقت راه آهن بود، درباره راه اندازی نخستین قطار تهران ـ كربلا تصریح كرد: نخستین قطار از تهران به مقصد كربلا با انقطاع ۳۰ كیلومتری حركت می كند؛ وی در توضیح این خبر اظهار داشت: قطار ابتدا خط تهران ـ شلمچه را طی می كند، از آنجا مسافران با اتوبوس مسیر ۳۰ كیلومتری تا بصره را می روند و سپس با قطار از بصره به كربلا مشرف می شوند.
شلمچه ـ بصره حلقه مفقوده اتصال ریلی ایران به عراق
بر اساس این گزارش، پیش بینی تأمین قطارهای مسافری از مبادی مختلف در ایران به مقصد كربلا (به صورت مسافرت تركیبی ریلی ـ جاده ای) همزمان با ایام اربعین در ۳ سال قبل در حالی صورت می گرفت كه تنها ۳۲ كیلومتر خط ریلی میان شلمچه و بصره لازم بود تا شبكه ریلی میان ایران و عراق را به صورت دائمی متصل كند.
وعده هایی كه هیچ گاه محقق نشد
اولین وعده راه اندازی این خط آهن (شلمچه ـ بصره) را حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۴ و در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی شدن راه آهن تهران ـ مشهد اعلام كرد؛ وی تصریح كرد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران در آینده به كشورهای آذربایجان و عراق متصل خواهد شد و با اتصال راه آهن كشور به شهر بصره در عراق، امیدوارم مردم عزیز و زائران اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین سال آینده (سال ۹۵) با قطار به زیارت مرقد مطهر امام سوم شیعیان شرفیاب شوند.
با گذشت یك سال از این وعده رئیس جمهور و هم زمان با ایام اربعین سال ۹۵ حسن روحانی در سفر استانی به البرز به اقدامات انجام شده در مورد تسهیل شرایط برای عبور و مرور مردم برای شركت در مراسم اربعین اشاره نمود و اظهار داشت: فهرست بلندبالایی از اقدامات از سال قبل تا پیش از شروع حركت زائران به عتبات عالیات امسال (سال ۹۵) انجام شده است و امیدواریم بزودی راه آهن ایران به راه آهن عراق متصل شود تا مردم كشورمان بتوانند در تمام ایام زیارتی سال به عتبات عالیات مشرف شوند و حتی در طول سال بتوانند در قالب سفرهای گردشگری به كشور همسایه مسافرت كنند.
بودجه تخصیص یافت ولی عراقی ها به قول خود عمل نكردند
به گزارش سیمان به نقل از مهر، یكی دیگر از اقداماتی كه در مورد راه اندازی این خط آهن انجام شد، تخصیص منابع این پروژه در قانون بودجه سال ۹۵ به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای راه اندازی پل این خط آهن بر روی رودخانه اروند بود؛ اما به علت آنكه طرف عراقی به تعهد خود عمل نكرد، اجرای فاز عملیاتی ساخت این خط آهن ۳۲ كیلومتری متوقف ماند.
كلنگ زنی پروژه با حضور آخوندی در بصره در فروردین ۹۴
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی هم در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ در سفری كه به بصره داشت همراه با استاندار بصره، راه اندازی این خط آهن را كلنگ زنی كردند. در این سفر مقرر شد ایران بخش پل رودخانه اروند را راه اندازی كند و فرآیند ریل گذاری در خاك عراق هم از جانب خود عراقی ها و با سرمایه گذاری این كشور صورت گیرد.
تفاهم نامه هایی كه اجرا نشد
احداث محور ریلی شلمچه ـ بصره در سال های ۹۰ و ۹۳ مبحث دو تفاهم نامه میان ایران و عراق بوده است. طبق این تفاهم نامه ها ایران متعهد به طراحی و ساخت یك پل بر روی اروند و طرف عراقی موظف به راه اندازی ۳۲ كیلومتر خط آهن از مرز شلمچه تا ایستگاه راه آهن بصره در خاك عراق شد.
باوجود گذشت ۴ سال از امضای آخرین تفاهم نامه میان دو كشور، عملیات اجرایی این پروژه به علت محدودیت منابع مالی عراق هنوز آغاز نشده است. عملیاتی كه به قول وزیر راه و شهرسازی هزینه راه اندازی آن تنها ۵۰ میلیون دلار بوده و در كمترین زمان امكان ساخت و بهره برداری از آن وجود دارد.
كارشناس صنعت حمل و نقل ریلی: لزوم اتصال ریلی به عراق/ اهمیت مسافری و صادراتی
سید میثم لاجوردی مدیر گروه حمل و نقل مركز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره ضرورت راه اندازی این خط آهن محدود میان ایران و عراق اظهار داشت: تولید امنیت نسبی در عراق با درنظر گرفتن وجود اماكن زیارتی دو كشور نظیر عتبات عالیات در عراق و آستان قدس رضوی (ع) درایران، در كنار سایر جاذبه های گردشگری سبب افزایش چشم گیر تعداد سفرها تا مرز ۹ میلیون تردد درسال بین دو كشور شده است.
وی اضافه كرد: علاوه بر این، صادرات ۱۵ میلیون تنی كالا از ایران به عراق، مبحث حمل ونقل را به یكی از الزامات مهم توسعه روابط فرهنگی ـ اقتصادی دوكشور تبدیل نموده است. بنابر آمار انتشار یافته از جانب سازمان راهداری استان خوزستان تنها در سال ۹۵ بیشتر از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن كالا فقط از دو پایانه مرزی شلمچه و چزابه به عراق منتقل شده است. طبق این آمار بار عبوری از این دو مرز جنوبی كشور در سال ۹۶ بیشتر از یك سوم كل بار صادراتی ایران به عراق بوده است.
این كارشناس صنعت حمل و نقل خاطرنشان كرد: براین اساس و با در نظر گرفتن سهم قابل توجه مرزهای جنوبی ایران و عراق (مرز شلمچه و چزابه) در جابه جایی كالا و مسافر و همینطور حجم پایین عملیات عمرانی و هزینه اندك لازم برای ساخت این محور ریلی، نتیجه گرفته می گردد كه تكمیل و ساخت خط ریلی شلمچه ـ بصره نسبت به دیگر زیرساخت های اتصال زمینی به عراق از اولویت بالاتری برخوردار می باشد.
كلید حل مشكل در دست بخش غیردولتی
كارشناس صنعت زیرساخت ریلی خاطرنشان كرد: با عنایت به اعلام آمادگی طرف عراقی برای واگذاری پروژه به سرمایه گذار ایرانی پیشنهاد می گردد دستگاه دیپلماسی با ورود فعالانه به این موضوع، در جهت دریافت تضامین لازم از سوی عراقی برای سرمایه گذاری در این پروژه اقدام نماید.
وی افزود: این تضمین می تواند تهاتر نفت عراق به سرمایه گذار بخش غیردولتی ایران، در عوض پرداخت هزینه های اجرای این پروژه باشد.
لاجوردی با تاكید بر اینكه وظیفه اصلی پیگیری این پروژه كه برخلاف وعده های مقامات مسئول مختلف در این مدت اجرایی نشده برعهده وزارت راه وشهرسازی است، تصریح كرد: این پرسش مطرح است كه عملكرد وزارت راه وشهرسازی برای تسهیل ورود بخش غیردولتی به این پروژه و سرعت بخشیدن در شروع عملیات اجرایی آن چه بوده است.

1397/07/24
19:45:16
5.0 / پنج
4233
تگهای خبر: ایران , تولید , حمل و نقل , راه و شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
سیمان سیمان