مدیركل پیشگیری های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه:

اگر مردم بدهكاران كلان بانكی را می شناسند، گزارش دهند

اگر مردم بدهكاران كلان بانكی را می شناسند، گزارش دهند

سیمان: مدیركل پیشگیری های مردمی و مشاركت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، اظهار داشت: اگر مردم بابت دادن وام ها و سودهای كلان گلایه مند هستند یا بدهكاران كلان بانكی را می شناسند و مدرك و سندی هم دارند به ما حتما گزارش دهند.


به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، علی اصغر رفاهی مستشار قضایی و مدیركل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بامداد امروز در نشستی با اصحاب رسانه با اشاره به اینكه قرار بر این است كه گزارش های برنامه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) به صورت هر هفته بیان شود، اظهار داشت: با نظر معاون اجتماعی قوه قضاییه چند ماهی است سامانه جامع اطلاعات مردمی یا سجام در تمام استان های كشور شروع به كار كرده و مردم می توانند بعنوان ناظران پیشگیری ورود عملیاتی داشته باشند و ما هم تعهد می نماییم با كمك مردم نظارت را عملیاتی نماییم. در شرایط كنونی كه جرایم اقتصادی در جریان است و افراد سودجو با سوء استفاده به مردم ستم می كنند، می توان با سامانه سجام خیلی از جرایم و تخلفات گمنام و مخفی را با كمك مردم، آشكار كرد.
مدیركل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به اینكه نظارت متمركز توسط قوای سه گانه انجام می شود، اظهار نمود: این نوع نظارت كافی نیست و باید نظارت غیرمتمركز را با كمك سامانه سجام تحقق بخشید. سامانه سجام در كوتاه ترین زمان اطلاعات را به عالی ترین مقامات قضایی و اجرایی شهر، شهرستان و استان می رساند.
وی با تاكید بر اینكه یكی از موضوعاتی كه انتظار داریم مردم اطلاعات آن را با كمك این سامانه ثبت كنند مبحث احتكار است، عنوان كرد: چند شب گذشته معاون اول قوه قضاییه آقای اژه ای تقاضای معرفی متخلفان اقتصادی را داشتند، در این راستا سامانه سجام آمادگی دارد در هر نهاد و جایی كه احساس می گردد پارتی بازی و تخلف وجود دارد، ثبت و رسیدگی شود. برابر قانون اساسی احیای حقوق عامه از وظایف كلان قوه قضاییه است و هرجایی شهروندان موضوعی در حیطه تضییع حقوق احساس كردند با سامانه سجام اطلاع رسانی كنند تا خیلی زود به دست مسئولان قضایی و اجرایی برسد.
رفاهی، افزود: مبحث دیگر كه می توان در این سامانه ثبت نمود مربوط به حوزه بانكداری است، اگر مردم بابت دادن وام ها و سودهای كلان گلایه مند هستند یا بدهكاران كلان بانكی را می شناسند و مدرك و سندی هم دارند به ما حتما گزارش دهند. این گزارش ها باید مستند باشد. در مبحث قاچاق كالا و ارز و مسائل مربوط به كارگری و كارفارمایی هرجا مردم احساس كردند قاچاق در حال انجام می باشد یا كارخانه آنها در حال تعطیلی است یا تعطیل شده است به قید فوریت آن را اطلاع دهند و ما تعهد می نماییم سریع به این موارد رسیدگی نماییم.
مدیركل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، تصریح كرد: در صورتیكه نقصها فنی و بهداشتی محیط های كارگری كه در حال انجام فعالیت هستند هم اطلاع رسانی و ثبت شوند می توان از بروز حوادث كاری جلوگیری كرد و اگر این اتفاق نهادینه شود حوادث كارگری كاسته می شود.
وی با اشاره به اینكه مبحث دیگری كه در اولویت سامانه سجام است اقدامات ضد محیط زیست است، اظهار داشت: با عنایت به اهمیت محیط زیست اقدامات مجرمانه یا لطمه زدن به محیط زیست موضوعات ثبت شده در سامانه سجام سریعا رسیدگی می گردد. بحث زمین خواری، كوه خواری و ساحل خواری یا تصرف اراضی ملی و دولتی از دیگر موضوعاتی است كه در اولویت رسیدگی ما بعد از ثبت در سامانه سجام است. اگر گزارشی ضد فرد یا افرادی با مدارك به دست ما برسد بطور قطع هشدارهای خصوصی را به افراد می دهیم و رسیدگی های لازم را انجام می دهیم و بنا داریم افرادی را بعنوان ناظر و دیدبان در سازمان ها مستقر نماییم. در این سامانه با مسائل شخصی مردم كاری نداریم، نمی خواهیم پرونده های قوه قضاییه را بیشتر نماییم بلكه رویكرد ما پیشگیری از وقوع جرم است.
رفاهی در مورد سنجش صحت مدارك عرضه شده در سامانه سجام، اظهار داشت: تابحال بیش از 90 درصد مداركی كه ارسالی، تایید شده اند. گزارش های واصله ابتدا به هسته هایی می روند كه بیش از 50 نفر عضو دارند. در هر استان و شهرستانی مسئول سامانه سجام وجود دارد و پس از تایید سلسله مراتبی اینجانب با تایید گزارش، آن را برای مسئولان ارسال می كنم و امكان دارد در موضوعاتی مثل احتكار سریعا و در حد چند دقیقه گزارش ها به دست مسئولان برسد.
مدیركل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در ارتباط با اقداماتی كه ضد محیط زیست مطرح است با اشاره به اینكه نحوه استفاده از محیط زیست نباید به گونه ای باشد كه به آیندگان آسیب ای وارد شود، عنوان كرد: تخریب درختان، آتش سوزی ها و... هم اگر با مدرك و به صورت مستند گزارش شوند ما اقدامات مثبتی انجام خواهیم داد. زمین خواری، ساحل خواری و كوه خواری هم امیدواریم به كمك مردم بتوانیم مشكلات را مرتفع نماییم. ما می خواهیم در هر نقطه از كشور به مجرد اینكه كسی آغاز به زمین خواری و... كرد آنها را شناسایی و با آنها برخورد خواهیم كرد.
رفاهی در قالب هشداری خطاب به متجاوزین و خطاكاران، اظهار داشت: اگر مردم گزارشی ضد فردی با مدارك برای ما بفرستند هشدارها و انذارهای خصوصی را برای افراد خواهیم فرستاد. مدیری كه تخلف می كند و فردی كه رشوه می گیرد و سایر متخلفان بدانند ما دیده بان ها را در این نهادها و سازمان ها قرار می دهیم تا در فضای گمنامی شرایط را رصد كنند. ما نمی خواهیم با این سامانه تعداد پرونده های مطرح در دستگاه قضایی را افزایش دهیم بلكه رویكرد ما پیشگیرانه و كاهش این موارد است. همه مردم باید دیده بان شوند و اگر این چنین نباشد نظارت متمركز كه توسط سه قوه انجام می گردد فایده ای نخواهد داشت.
وی با اشاره به اینكه سامانه سجام فعال است و شبانه روزی در اختیار شهروندان قرار دارد، اظهار داشت: ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی در سال 1386 تاسیس شد اما نتیجه مطلوب و مورد انتظار در این ستاد حاصل نشد. همچون ایرادات موجود این بود كه گزارشات فقط به دست دادستان می رسید و منجر به افزایش حجم پرونده های قضایی می شد و خیلی از مشكلات دیگر اما گزارشات سامانه سجام محرمانه است. البته برای پشتیبانی از دیده بانها در حال انجام اقداماتی هستیم.
رفاهی با اشاره به اینكه آقای الفت نامه ای خطاب به روسای كل دادگستری استانها برای معرفی محتكران و ورود جدی و عملیاتی به این حوزه ارسال كردند، اظهار نمود: ما تلاش می نماییم گزارشاتی را ارسال نماییم كه بیش از 90 درصد صحت آن برای ما مسجل شده باشد. از ابتدای راه اندازی این سامانه اقدامات ضد محیط زیست، اقدامات ضد حوادث كارگری و منابع طبیعی بیشترین گزارشات را به خود اختصاص می دهند.
مدیركل پیشگیری های مردمی و امور مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح كرد: مبحث دیگر اینكه مردم هرجا مشاهداتی مانند بهره برداری از چاه های غیرمجاز و یا انبار سلاح های غیرمجاز را داشتند در این سامانه برای ما گزارش دهند. در زمینه احتكار دارو یا هر زمینه دیگری كه تخلف به حساب می آید در صورتیكه به صورت مستند برای ما گزارش شود پیگیری خواهیم كرد. تا این لحظه گزارشی برای احتكار دارو نداشتیم. در زمینه فرار مالیاتی هم هرجا شهروندان احساس كردند تخلفی در حال وقوع است آن را به ما گزارش دهند.




1397/06/26
14:23:27
5.0 / پنج
4260
تگهای خبر: ارز , عرضه , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
سیمان سیمان