مهم ترین اخبار اقتصادی ۱۲ شهریورماه

دلار و سكه همچنان می تازند

دلار و سكه همچنان می تازند

سیمان: در ایام اخیر شاهد افزایش نرخ ارز بودیم كه متعاقبا قیمت طلا و سكه را هم در بازار افزایش داد، به صورتی كه قیمت سكه امروز به بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ تومان رسید. از طرفی با عنایت به این قیمت های سكه در بازار، همزمان با توزیع سكه های پیش فروش شش ماهه، سود هر قطعه سكه به حدود سه میلیون تومان می رسد.


به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، یكی از اخبار مهم امروز اداره اقتصادی، افزایش چشمگیر قیمت طلا و سكه بود كه به دنبال افزایش قیمت دلار صورت گرفت. این روزها قیمت سكه در بازار آزاد بار دیگر صعودی شده و امروز حتی از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم عبور كرده است و دارندگان سكه های پیش فروش سود خوبی دریافت خواهند كرد. اكنون هر قطعه سكه تمام بهار آزادی حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت می خورد كه در مقایسه با نرخ یك میلیون و ۴۷۵ هزار تومانی زمان ثبت نام سكه ها با سررسید سه ماهه سودی نزدیك به دو میلیون و ۹۲۵ هزار تومان تحویل دارنده سكه خواهد شد.
در مجموع اگر فرض نماییم تا آبان ماه كه سكه های پیش فروش شش ماهه به صورت كامل تحویل می شود، قیمت سكه در همین حد هم باقی بماند و از این دو میلیون و ۵۸۰ هزار قطعه سكه رقمی نزدیك به هفت میلیارد تومان سود تولید می گردد.
بانك مركزی امیدوار است كه با تحویل سكه های پیش فروش تا آبان ماه نرخ سكه در بازار تعدیل شود. این در شرایطی است كه در مدت گذشته بنا بر اعلام فعالان بازار سكه و طلا، سكه های پیش فروش تحویلی وارد بازار نشده و دارندگان آن را به انتظار رشد قیمت نگه داشته اند.
تابلوی صرافی ها با نرخ اعلامی تطابق ندارد!
از طرفی با وجود اجبار صرافی ها به درج قیمت معاملات خود، گزارش های بازار از این حكایت دارد كه نرخی كه در تابلوهای آن ها درج می شود، با نرخ مورد معامله تفاوت قابل توجهی دارد. دلار كه روز گذشته تا مرز ۱۲ هزار تومان پیش رفت، طبق پیش بینی ها امروز باز هم رشد كرد و تا ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد، همینطور هر یورو كه در روز گذشته تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورد، برای امروز تا ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شده است. اما تابلوهای این صرافی ها هیچ مطابقتی با نرخ اعلامی به مشتری ندارد؛ به گونه ای كه مشاهده می گردد حداقل ۱۰۰۰ تومان اختلاف بین نرخ ثبت شده در تابلو و نرخ معامله وجود دارد.
۲۵۰ میلیون دلار ارز دولتی برای گرانی گوشت!
یكی دیگر از اخبار امروز به افزایش قیمت گوشت اختصاص داشت. در حالیكه طبق اعلام وزارت كشاورزی، حدود ۲۵۰ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات گوشت قرمز اختصاص پیدا كرده كه قیمت این محصول طی هفته ها و ماه های اخیر رو به افزایش بوده و روزبه روز گران تر می شود.
البته میانگین افزایش قیمت گوشت قرمز در این دو گروه كالایی، ۳۳.۶ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل و ۸.۲ درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل است، اما نسبت به هفته بازه زمانی مورد بررسی حدود نیم درصد كاهش قیمت در این بازار مشاهده شده است كه نشان داده است می توان جلوی گرانی و حباب قیمتی را گرفت، چراكه به قول رییس جمهور نباید كالاهای اساسی كه از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات استفاده می نمایند، مشمول افزایش قیمت شوند.
اسامی ۴۲ موتورسیكلت غیراستاندارد
با اضافه شدن هشت عنوان استاندارد برای موتورسیكلت ها از ابتدای دی ماه سال گذشته، تعداد استانداردهای مربوط به موتورسیكلت ها از ۱۷ به ۲۵ مورد افزایش یافت و اعلام گردید كه هر موتورسیكلتی نتواند تا ابتدای فروردین امسال این تعداد استاندارد را رعایت كند، شماره گذاری نخواهد شد. در این راستا فهرست كامل ۴۲ مدل موتورسیكلت غیراستاندارد كه از ابتدای خرداد امسال با توقف خط تولید وشماره گذاری روبرو شده اند، اعلام گردید.
منتظر قیمت های جدید لوازم خانگی باشید
یكی از اخبار امروز به ساماندهی قیمت لوازم خانگی پرداخت. بعد از تعیین نحوه قیمت گذاری كالاها و خدمات توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت كه بر مبنای آن قیمت برخی كالاها و خدمات با رعایت ضوابط قیمت گذاری سازمان حمایت مصرف كنندگان توسط واحدهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی تعیین می شود، حمیدرضا غزنوی -سخنگوی انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی- اظهار نمود: این تصمیم گیری باعث منطقی شدن قیمت لوازم خانگی در بازار خواهد شد و بر همین مبنا محاسبه قیمت تمام شده محصولات این صنعت در دست بررسی قرار می گیرد تا با در نظر گرفتن سودی متعارف میزان افزایش قیمت لوازم خانگی تعیین شود.
خرید خودرو به مسابقه "بخت آزمایی" تبدیل گشته است
از طرفی، در حالیكه این روزها بازار خودرو هم افزایش كم سابقه ای را شاهد است، تقاضا برای خودروهای گران شده هم رو به افزایش است. ابوالفضل خلخالی -عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت- هجوم شدید تقاضا در طرح های فروش خودروسازان را مانند مسابقه بخت آزمایی می داند كه برنده آن می تواند خودرو را به قیمت رسمی از خودروساز دریافت كرده و به قیمت آزاد در بازار بفروشد و مابه التفاوت قیمت ها را نصیب خود كند.
او همینطور اظهار نمود: وقتی قیمت رسمی كالایی پایین تر از ارزش ذاتی و قیمت واقعی آن است اتفاقی كه می افتد آن است كه قیمت آن كالا در بازار آزاد افزایش می یابد تا به قیمت واقعی آن برسد كه همین دو نرخی شدن قیمت، زمینه را برای تولید رانت و فعالیت های سفته بازانه فراهم می آورد. همین رفتارهای سفته بازانه به رشد غیرواقعی قیمت ها در بازار آزاد منجر می گردد.
به اندازه نیازتان میوه بخرید، نه بیشتر
نوسانات ارزی همینطور تولیدات كشاورزی را تحت تاثیر قرار داده و طبق آخرین آمار بانك مركزی در زمینه محصولات كشاورزی قیمت انواع میوه با رشد ۸۳ درصدی نسبت به مدت مشابه روبرو شده است؛ افزایش قیمتی كه وزارت جهاد كشاورزی اعتقاد دارد فقط به واسطه حضور و فعالیت دلالان و سودجویی برخی افراد رخ داده و هیچگونه كمبود و كاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل رخ نداده است.
در این زمینه اسدالله كارگر - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی - به ایسنا، اظهار داشت: در چند وقت اخیر قیمت انواع میوه رشد قابل توجهی داشته كه این افزایش قیمت قابل قبول نیست. بازار میوه و سبزی نیاز به مدیریت دارد كه این مهم با كمك مردم محقق می گردد. مردم باید بر خلاف سال های گذشته به میزان نیاز و رفع مایحتاج خود میوه خریداری كنند.
افزایش قیمت تخم مرغ طبیعی است!
یكی دیگر از كالاهایی كه در ماه های اخیر شاهد افزایش قیمت زیادی بود، تخم مرغ است كه همچنان روند افزایش قیمت را طی می كند. این در شرایطی است كه سیدفرزاد طلاكش -دبیر كانون سراسری مرغداران مرغ تخم گذار- این افزایش قیمت روند طبیعی داشته است. وی در این باره اظهار نمود: طی هفته های گذشته قیمت هر كیلوگرم تخم مرغ رو به كاهش بوده و با عنایت به در پیش داشتن ماه محرم این كاهش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت. اما با عنایت به هزینه های فنی و بهداشتی مرغداران، قیمت ۹۰۰۰ تومانی برای هر كیلوگرم تخم مرغ كه دانه ای ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومان است، گران نیست بلكه هزینه های تولید آن ها از نظر فنی و بهداشتی به گونه ای است كه نرخ های كنونی موجود در بازار منطقی به نظر می آید.
گرانی دلار به نفع صادرات است؟
در حالی كه برخی امكان دارد تصور كنند افزایش نرخ ارز سبب رونق گرفتن صادرات می شود؛ تحقق این فرضیه منوط به این مساله است كه صادرات قابل توجهی داشته باشیم. در این خصوص مرتضی عمادزاده -اقتصاددان-، با اشاره به اینكه فرض افزایش صادرات هنگام كاهش ارزش پول ملی می تواند فرضیه درستی باشد، اظهار نمود: این فرضیه در حالتی می تواند درست باشد كه اساسا صادراتی وجود داشته و ما از این بابت در بازارهای جهانی سهمی داشته باشیم؛ در چنین شرایطی و با كاهش ارزش پول داخلی در برابر ارزهای خارجی، صادرات می تواند ارزآور باشد.
۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی هستند!
یكی از اخبار امروز ایسنا به كم آبی شهرهای ایران اختصاص داشت. به رغم بارندگی های مناسب فصل بهار، وضعیت منابع آبی شهرهای در معرض تنش، بهبود چندانی نیافته است و كماكان ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی هستند و ۲۱ استان كشور بارندگی های منفی را نسبت به سال قبل تجربه می كنند. بر مبنای آخرین آمار عرضه شده از وضعیت منابع آبی كشور، هرمزگان با منفی ۷۵ درصد كم بارش ترین استان كشور در سال آبی جاری بوده است كه بعد از این منطقه هم استان های سیستان و بلوچستان با ۷۳ درصد، كرمان با ۶۹ درصد، فارس با ۶۶ درصد و بوشهر با ۶۱ درصد كم بارش ترین مناطق كشور هستند.
آمار كنجدهای وارداتی ایران از هند و پاكستان
بر اساس آمار مقدماتی گمرك ایران از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری، در این مدت ۲۰ هزار و ۸۷۵ تن دانه كنجد از ۱۴ كشور مختلف به ایران صادر گردیده است كه ارزش واردات كنجد ایران تا آخر تیرماه سال جاری به ۳۰ میلیون و ۱۹۹ هزار دلار می رسد. بدین سان آمار واردات كنجد تا آخر تیرماه سال جاری نشان داده است كه در این مدت بیش از ۱۳ هزار تن دانه كنجد از هند و پاكستان به ارزش ۲۰ میلیون دلار به ایران وارد شده است. مطابق این آمار، بیش از ۶۸ درصد كنجد وارداتی ایران از هند و پاكستان به ایران وارد شده است.



1397/06/12
21:16:23
5.0 / پنج
4235
تگهای خبر: ارز , ایران , بازار , بازرگانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
سیمان سیمان