قول چینی ها برای ساخت راه آهن سریع السیر قم-اراك به دنبال انصراف ایتالیایی ها

قول چینی ها برای ساخت راه آهن سریع السیر قم-اراك به دنبال انصراف ایتالیایی ها

سیمان: استاندار مركزی اظهار داشت: تا این لحظه قراردادهای مربوط به كارخانجات استان همچون واگن پارس به خوبی در حال انجام می باشد و این امر، امیدوار كننده است.


به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، سیدعلی آقازاده در جلسه مشترك مجمع نمایندگان استان با ائمه جمعه استان مركزی اظهار داشت: در طول سال های اخیر به رغم مشكلات اقتصادی و شرایط گاها نامناسبی كه در فعالیت های اقتصادی و تعاملات مان با كشور های منطقه و دنیا با آن مواجه بودیم، اما در سال های اخیر شاخص های اقتصادی در كشورمان در زمینه های مختلف بسیار بهتر از سال های قبل بوده است. در زمینه صنعتی و اقتصادی استان مركزی هم برپایه آمار وضعیت اقتصادی استان شرایط مطلوبی را نسبت به اهدافی كه برای آن تعیین شده، طی می كند.
وی افزود: سال قبل در كارخانه واگن پارس 300 دستگاه واگن باری ساخته شد، در صورتیكه در چند سال پیش بحث تعطیلی این كارخانه و پرداخت معوق حقوقان كارگران آن مطرح بود. در طول 11 سال قبل این شركت چنین سفارشی نداشته است. این شركت حدود 29 واگن مسافری و حدود 25 واگن مسافری را مرمت و تعمیر اساسی كرده است و امسال 600 دستگاه واگن باری را در قرارداد قطعی خود دارد، امروز كه 24 مردادماه است 121 دستگاه از این واگن ها ساخته و تحویل داده شده و بیش از 2 برابر واگن مسافری كه سال قبل ساخته هم امسال سفارش دارد.
استاندار مركزی خاطرنشان كرد: كارخانه كمباین سازی در سال های گذشته تا آخرین مرحله تعطیلی پیش رفته بود و سال قبل در ارتباط با این كارخانه بحران هایی داشتیم ولی خوشبختانه سال جاری با برنامه ریزی های كه انجام شده توانستیم از مجموع 100 دستگاهی كه این كارخانه ساخته بود و مشتری نداشت، بیش از 60 دستگاه را به فروش برسانیم و مابقی دستگاه ها در نوبت فروش است.
وی با اشاره به اینكه كارخانه آذرآب بیش از 800 میلیارد تومان سفارش دارد، اظهار داشت: این مقدار سفارش در اثر تلاش ها و مذاكرات نماینده ولی فقیه و مجمع نمایندگان استان با مسئولین و وزرای كشور صورت گرفت. شركت هپكو بعنوان نماد ناموفق در 10 سال اخیر مطرح بود، ولی امروز این كارخانه یك ماه به كارگرانش حقوق بدهكار است و هم اكنون فعالیت هایی در مورد نقدینگی، بدهی و دیگر مسائل این كارخانه در حال انجام می باشد كه اگر به هدف مورد نظر دست پیدا نماییم تا آخر سال شاهد آغاز تولید در این كارخانه خواهیم بود.
آقازاده اظهار داشت: در ماشین سازی استان اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، این كارخانه كه در حال تعطیل شدن بود، امروز از استان های دیگر، وزارتخانه ها، دستگاه های دولتی و غیر دولتی در حال ثبت سفارش است. در ساوه هم این اتفاق مثبت در حال انجام می باشد، اگر مسائل تحریم ها نبود، هم اكنون شاهد عملیات اجرایی كارخانه رنو در این شهرستان بودیم، البته هنوز هم بلاتكلیف است و این شركت بطور قطع اعلام نكرده است كه قصد خروج از كشور را دارد.
استاندار مركزی خاطرنشان كرد: رشد اقتصادی ما در سال 91 به منفی 6 درصد رسید، در سال 92 به منفی 2 درصد رسید، در سال های 93، 94، 95، 96 این رشد به بالای 6 درصد رسیده است و همه این موارد به بركت برجام است. به عقیده بنده با وجود نقاط ضعف و قوتی كه برجام داشت بالاخره تاثیرات مثبتش را بر روی اقتصاد كشورمان گذاشت. نباید كارهایی كه در دولت ها و این دولت در حال انجام می باشد را یك سویه نگاه نماییم. در واقع سفید و سیاه دیدن اقدامات همیشه خوب نیست و باید همیشه برپایه مقتضیات روز مسائل را بررسی، تصمیم گیری و اجرایی نماییم.
آقازاده با اشاره به عقد قرارداد 50 دستگاه لوكوموتیو در شركت واگن پارس، اظهار داشت: خوشبختانه تابحال این قرارداد به خوبی پیش می رود، امكان دارد زمانبر باشد و از سال 98 تولید شروع شود، ولی تا این لحظه قراردادهای مربوط به كارخانجات استان همچون واگن پارس به خوبی در حال انجام می باشد و این امیدوار كننده است.
استاندار مركزی اظهار داشت: موفقیت های بسیاری كه در كشور حاصل شده و نتایج آنها را در سال های 96 و 97 می بینیم به بركت برجام است. اگر برجام نبود رشد اقتصادی، تثبیت اقتصادی، تثبیت نرخ ارز كشور، خرید هواپیماها، فروش نفت و غیره در هاله ای از ابهام بود.
استاندار مركزی با اشاره به اینكه صادرات استان امسال نسبت به سال قبل از روند افزایشی برخوردار بوده است، اظهار داشت: در 4 ماهه اول سال جاری صادرات استان بیش از 18 درصد نسبت به 4 ماهه اول سال قبل رشد داشته است. امسال استان در 4 ماهه نخست 367 میلیون دلار صادرات داشته است، در صورتیكه در سال قبل این رقم حدود 220 میلیون دلار بوده است و از رشد صادرات غیر نفتی كشور كه 16 درصد است، استان حتما صادرات بیشتری داشته است و نشانگر كار بزرگی است كه در زمانی انجام می گردد كه دشمنان تلاش می كنند اقتصاد ایران را به زمین بزنند.
وی اظهار داشت: در حوزه سرمایه گذاری خارجی راه اندازی راه آهن برقی سریع السیر قم به اراك را سال قبل مصوب كردیم در بودجه مصوب 97 هم لحاظ شد. به علت تحریم ها شركت ایتالیایی كه قرار بود برای احداث راه آهن اقدام نماید، هیچ گونه اقدامی نكرده است، بنده چندین بار با وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس، مدیران راه آهن صحبت كردم، آخرین بحثی كه بنده در دو روز گذشته با مسئولان راه آهن كشور داشتم، قرار بر این شد كه احداث این راه آهن را به چین بدهیم، كه خوشبختانه چینی ها آمادگی خویش را برای احداث راه آهن اعلام نمودند. این پروژه از محل خط اعتباری بین ایران و چین ساخته می گردد و تحولی در اقتصاد استان بوجود می آورد.
آقازاده افزود: در بحث انرژی خورشیدی هم حدود 1.5 میلیارد دلار در اسفندماه سال قبل مذاكراتی انجام شد كه به نتیجه هم رسید، ولی به علت اینكه بخشی از سرمایه گذار ما در اروپا بود، كار بخاطر همین تحریم ها متوقف گردید. متوقف شدن ساخت نیروگاه خورشیدی كه تقصیر دولت نیست، تلاشمان بر این است كه سرمایه گذار را ترغیب به انجام این كار نماییم چونكه 500 مگاوات برق خورشدی توسط این نیروگاه تولید می گردد كه مثال آن در خاورمیانه وجود ندارد.
استاندار مركزی خاطرنشان كرد: در حوزه اجتماعی و فرهنگی در 4 ماهه اول امسال با كاهش 9 درصدی طلاق مواجه بودیم و در این شاخص از میانگین كشوری هم جلوتر هستیم. در حوزه بهداشت و درمان در ابتدای دولت دوازدهم 1.6 تخت بیمارستانی در برابر 1000 نفر جمعیت استان داشتیم، با برنامه هایی كه در استان در حال انجام می باشد و ظرف یك الی دو سال آینده به بهره برداری خواهید رسید، میزان تخت ها به 2.2 تخت خواهد رسید و شاخص ها ارتقا می یابد. در ستاد اقتصاد مقاومتی استان بیش از 95 درصد از مصوبات در حال اجرایی شدن است. اقدام خوبی كه در این حوزه در حال انجام می باشد برگزاری جلسات ستاد های اقتصاد مقاومتی استان در شهرستان ها و بخش های استان، علاوه بر مركز استان است.



1397/05/26
13:15:34
5.0 / پنج
4026
تگهای خبر: تحریم , تولید , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
سیمان سیمان