ارز مسافرتی هم قیمت بازار شد!

ارز مسافرتی هم قیمت بازار شد!

سیمان: با وجود اینكه قرار بود طبق مصوبه دولت و در قالب بسته جدید ارزی، ارز مسافرتی در صرافی ها و با نرخی حدود یك درصد بالاتر از بازار ثانویه عرضه شود، اما با عنایت به عدم آماده بودن ساز و كار لازم فعلا ارز مسافرتی با این نرخ ها وجود نداشته و هم قیمت با بازار آزاد است؛ دلار اكنون تا مرز ۱۱ هزار تومان در بازار قیمت خورده است.



به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، ماجرای پرحاشیه ارز مسافرتی همچنان ادامه دارد. از فروردین ماه سال جاری و در جریان تغییر سیاست دولت در حوزه ارزی نحوه پرداخت ارز به مسافران تغییر نمود و به هر مسافر بر مبنای كشور مقصد تا سقف ۱۰۰۰ یورو و با نرخ حدود ۵۰۰۰ تومان پرداخت می شد؛ ولی اما و اگرهای بسیاری در ارتباط با نحوه پرداخت این ارز مسافرتی وجود داشت و در نهایت بحث حذف آن از نرخ رسمی مطرح و در بسته جدید ارزی به مرحله اجرا درآمد. در سیاست جدید قرار بر این شد تا تامین ارز مسافرتی در صرافی ها انجام شده و مسافر بتواند با عرضه مدارك سفر تا سقف ۵۰۰۰ یورو دریافتی داشته باشد كه قیمت آن هم طبق نرخی كه در بازار ثانویه و در سامانه نیما به صورت روزانه تامین می شود، تا یك درصد بالاتر باشد. در بازار ثانویه كه در ایام اخیر معاملات آن به صورت وسیع تریر انجام می شود، ارز ناشی از صادرات عرضه شده و واردكنندگان آن را خریداری می كنند. نرخ گذاری در این بازار به صورت توافقی و روزانه بر مبنای عرضه و تقاضا شكل می گیرد و در ایام گذشته بین ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان برای دلار قیمت خورده است؛ از این رو صرافی ها باید ارز خود برای چند بخشی كه امكان فروش آن را دارند، تا یك درصد بالاتر عرضه كنند.

در شرایطی مسافران از سه شنبه هفته گذشته با قطع شدن عرضه ارز مسافرتی در بانك ها مواجه و برای تامین نیاز به سمت صرافی ها حركت كردند كه هنوز وضعیت مشخصی برای آنها در بازار آزاد وجود ندارد چون كه اولا هیچ مشخص نمی باشد كدام یك از صرافی ها امكان عرضه ارز مسافرتی را دارند و گذری در بازار نشان داده است كه تمامی صرافی ها در این باره اقدام نمی كنند. از جانب دیگر محدود صرافی هایی كه نرخ گذاری بر مبنای بازار ثانویه انجام داده اند، ارز مسافرتی با نرخ یك درصد بالاتر از این بازار تحویل نمی دهند و عملا مسافر باید ارز را با نرخ بازار آزادی تامین كند كه اكنون برای دلار تا حدود ۱۱۰۰۰ تومان و یورو تا بیش از ۱۲۰۰۰ تومان است.

دلایل این مورد به مسئله مهم تامین منبع ارزی برمی گردد؛ به جهت اینكه صرافی ها بخواهند ارز را با نرخ بازار ثانویه بفروشند، باید برای آن ورودی و منبع تغذیه داشته باشند كه منبع تامین ارز آنها در دو بخش محدود می شود؛ اول اینكه ارز را از مشتری بر اساس نرخ گذاری بازار ثانویه خریداری نموده باشند تا بتوانند یك درصد بالاتر بفروشند و دیگر راه اینكه ارز آنها از معاملات در بازار ثانویه و یا همان سامانه نیما تامین شده باشد.

این در حالی است كه توضیحات دریافتی از صرافی ها از این حكایت دارد كه در مرحله اول كه طبق مصوبه دولت صرافی ها مجاز به خرید ارز شده اند، حدودا هیچ مشتری حاضر نیست ارز خویش را با نرخ بازار ثانویه كه حدود ۹۰۰۰ و كمتر است به صرافی بفروشد چون كه اكنون بازار آزاد قیمت بالاتری داشته و به راحتی می تواند با اختلاف حداقل ۱۵۰۰ تومانی در هر دلار معامله خویش را انجام دهد.

از سوی دیگر تامین ارز در سامانه نیما است كه این هم ماجرای خویش را دارد، به هر حال صرافی ها وقتی ارز را در سامانه خریداری می كنند باید در كشور دیگری به حساب صرافی واریز شده و به اسكناس تبدیل گردد. در مرحله بعد ورود اسكناس به كشور و با استفاده از گمرك است كه هر دو مرحله هم زمان بر و هم هزینه خاص خویش را به همراه دارد كه در مجموع این هزینه ها بالاتر از آن یك درصدی است كه برای صراف تعیین شده تا بالاتر از نرخ بازار ثانویه بفروشد، ازاین رو ورود ارز از این طریق هر چند كه به قول صرافان می تواند به مرور سبب شكسته شدن قیمت ها در بازار و تعدیل آن شود، اما فعلا تا تعیین ساز و كار و اجرایی شدن آن زمان بر بوده و نمی تواند پاسخگوی مسافر باشد.

در شرایطی كه صرافی ها فعلا عنوان می كنند دسترسی به ارز با نرخ ثانویه ندارند پس امكان فروش با همان نرخ و حتی یك درصد بالاتر از آن را هم نخواهند داشت. در این حالت ارز مسافرتی معنا نداشته و مسافران فعلا باید با نرخ آزاد خرید كنند تا اینكه در هفته های پیش رو و با هماهنگ شدن زمینه های لازم بتوانند برای تامین ارز با نرخ بازار ثانویه اقدام نمایند.




1397/05/20
15:19:00
5.0 / پنج
4073
تگهای خبر: بازار , عرضه , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
سیمان سیمان