هفته ای كه در راه و شهرسازی گذشت؛

از افتتاح بندر ابوموسی تا حمل بار ریلی سرخس - بندرعباس طی ۵ روز

از افتتاح بندر ابوموسی تا حمل بار ریلی سرخس - بندرعباس طی ۵ روز

به گزارش سیمان، در هفته گذشته اخبار گوناگونی در حوزه راه و شهرسازی همچون افتتاح بندر ابوموسی با حضور وزیر راه تا امکان حمل ریلی بار از سرخس به بندرعباس طی ۳ تا ۵ روز، منتشر گردید.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، علی اکبر صفایی ضمن اشاره به سفر روز پنجشنبه وزیر راه و شهرسازی به بندر ابوموسی، اظهار داشت: از وظایف مجموعه دریایی کشور ایجاد شرایط ایمن تردد مردم و همینطور امکانات رفاهی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بنادر کیش، قشم، هرمز و لارک برخی امکانات فراهم شده و اخیراً امکانات مناسبی در جزیره ابوموسی هم برای گردشگری دریایی فراهم گشته است اضافه کرد: اخیراً اسکله و ترمینال مسافری در بندر ابوموسی ساخته شد تا مسافرانی که در تردد به این جزیره هستند از امکانات بندری مناسب بهره مند شوند.
به گفته صفایی، فردا پنجشنبه مقرر است در بندر ابوموسی، ساختمان مرجع دریایی برای عرضه خدمات مطلوب و افزایش ضریب ایمنی شناورها در منطقه، اسکله پهلو دهی شناورها به منظور سرعت بخشی در تخلیه و بارگیری و افزایش ایمنی بندری و همینطور پایانه و راهگذر مسافری با هدف ایجاد رفاه در تردد مسافران به بهره برداری برسد.

بهره برداری از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر روستایی در انتها دولت سیزدهم
خداداد مقبلی معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید براین که روستا و روستانشینان جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور دارد، اظهار داشت: جایگاه روستا و روستانشینان در پویایی اقتصاد کشور از قبیل رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم و افزایش نرخ اشتغال حائز اهمیت است؛ البته روستا نشین ها در تولید کالاهای اساسی و استراتژیک نقش مؤثری دارند.
معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه تصریح کرد: روستا می تواند بستری مناسب برای تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی، خدماتی، حفظ محیط زیست همینطور نگهبانی از مرزها را فراهم آورد. از طرفی جمعیت ۲۱ میلیونی ساکن در این مناطق با تشکیل زیر ساخت مناسب و کاهش هزینه های تولید با تقویت حوزه شبکه راه های مناسب و مدیریت حمل و نقل در روستاها زمینه شکوفایی توسعه پایدار در مناطق روستایی را فراهم خواهد نمود.
وی تصریح کرد: برای تحقق این اهداف دولت سیزدهم توجه ویژه ای برای فراهم کردن زیرساخت های شبکه راه های روستایی از لحاظ برنامه ریزی و اقدامات اجرایی داشته است. از آغاز سال (۱۴۰۱) حدود ۴ هزار و ۳۶۲ کیلومتر از طریق های روستای به همراه ساخت ۳ هزار و ۴۵ دستگاه آبنیه فنی درحال اجرا بوده که از این طول ۲ هزار و ۹۰۱ کیلومتر عملیات اجرایی با هزینه ۹ هزار و ۹۶۵ میلیارد تومان به اتمام و بهره برداری رسیده است. این بهره برداری باعث تسهیل در تردد ۴۱۹ هزار و ۱۰ خانوار روستایی را فراهم نموده است.
امکان حمل ریلی بار از سرخس به بندرعباس طی ۳ تا ۵ روز

سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: بر مبنای تحقیقاتی که ۷ سال قبل انجام شد مزیت های رقابتی کشور در حوزه درون سرزمینی، ریلی و در حوزه های بین المللی، دریایی بود و کارشناسان معتقد بودند که به جای ریل و بندر در کشور به شقوق جاده ای و هوایی پرداخته شده است.
صالحی با اشاره دو مرز ریلی مشترک با ترکمنستان بیان نمود: دو مرز سرخس و اینچه برون با گذر از کشورهای همسایه در نهایت به کشور چین متصل می شوند و از سوی دیگر هم به همین ترتیب به روسیه متصل می شویم که در نتیجه میتوان به صورت تمام ریلی بار را به بندر عباس رساند.
وی ضمن اشاره به ارتقا ظرفیت ها و توانمندی های ریلی کشور در دولت سیزدهم اظهار داشت: هم اکنون تعویض بوژی کمتر از یک روز زمان می برد و در شبانه روز ۳۰۰ لکوموتیو باری در کشور خدمت رسانی می کند که قابلیت برنامه ریزی برای اولویت بخشی به بارهای ترانزیتی را دارند. همینطور رهگیری واگن ها را برای برخی مشتریان فراهم نموده ایم و این خدمات برای سایرین هم در دست اقدام قرار دارد.
مدیرعامل شرکت راه آهن اضافه کرد: طبق توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد طی ۳ تا ۵ روز، بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و برای بارهای بین المللی تخفیف قائل شده و بارهای بین المللی را در اولویت مسیرهای ریلی قرار داده ایم.
صالحی با اشاره به اینکه کریدور شمال-جنوب ۶ محور ریلی دارد، اظهار داشت: ۲ کریدور در شرق، ۲ کریدور در غرب و دو کریدور به واسطه دریای خزر به ریل متصل هستند که دو کریدور ریلی واقع در شرق دریای خزر، الان عملیاتی هستند و بارهای حوزه خلیج فارس از بندر عباس به سرخس و اینچه برون به صورت ریلی حمل می شوند. در غرب دریای خزر نیز، بندر امیر آباد به ریل متصل است و بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل می شود.
ایران منطقه رشد و توسعه است
علی آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: ایران یک کشور منطقه ای به حساب می آید و خوشبختانه بخش های از آن سامان و شکل گرفته اما بخش های از آن گرفتار نواقصی است که در ارتباط با بخش اقتصاد است. در اقتصاد کشور هم اقتصاد دریا محور حائز اهمیت می باشد و همایش امروز صاحب اهمیت خواهد بود؛ همینطور در نمایشگاه (۱۰ بهمن ماه) که با حضور رهبری معظم انقلاب برگزار شد، وی در مورد رشد و ارتقا اقتصاد دریا محور تأکیدات ویژه ای داشتند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: در قسمت اول درسترسی های ما، در ارتباط با دریای مدیترانه کشورهای عراق و سوریه نقش دارد، در قسمت دورم دسترسی به دریای سیاه است که باعث ارتباط ما بت روسیه و گرجستان نقش مهمی دارد. برای دریای عمان روابط ما با عمان و یمن کلیدی است.
وی اظهار داشت: علت جنگ افروزی ها که غرب در این منطقه راه انداخته، اینست که «ایران» منبع رشد و توسعه است. سیاست های دولت برای گسترش روابط با همسایگان هم حائز اهمیت می باشد و اقتصاد دریا محور اساسا باید در این حول حرکت نماید و لازمه رشد و توسعه، توسعه اقتصادی دریا محور است.

ایران بین ۲۰ کشور بزرگ کشتیرانی دنیا قرار دارد
علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز (۲۳ بهمن ماه) در همایش اقتصاد دریا محور و کریدور، اظهار داشت: بیشتر از ۸۰ فروند کشتی در سطح دنیا با حمل بیشتر از ۱۱ تن کالا، عامل اصلی یکپارچه و جهانی شدن اقتصاد دریا محور است. این حمل و نقل اساسا قابل اعتماد است که این اعتماد باعث شد تا تمام تجار دنیا به نحو احسنت از این حوزه برای تجارت استفاده نمایند.
صفایی تصریح کرد: مجوزهای اصلی توسعه دریا محو از لحاظ اقتصادی، امنیتی، منابع زنده و غیر زنده است. حمل و نقل دریایی مهم ترین سهم را در اقتصاد دریا محور دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سالیانه ۱۴۰ هزار فروند کشتی در بنادر کشور تردد می کنند و ناوگان ایران در میان ۲۰ کشور کشتیرانی بزرگ دنیا قرار دارد و بنادر کشور با ظرفیت بیشتر از ۲۹۵ تن، ظرفیت مناسبی را دارا هستند؛ در حالیکه در بعضی از مناطق دنیا رشد صفر یا منفی مشاهده می شود. همینطور در کانتینر شاهد رشد ۹ درصدی هستیم.

بهره برداری از پل خلیج فارس در ۳ سال آینده با پیمانکاران چینی
حجت الله عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی امروز (۲۳ بهمن ماه) در همایش اقتصاد دریا محور و کریدور، اظهار داشت: همه نظام های اقتصادی در جهان اهدافی دارند و اساسا در این خصوص با مشکلاتی مواجهند و اقتصادی مقاومتی نامیده می شود که با وجود همه مشکلات به هدف خودش برسد.
وی اظهار داشت: با این نگاه، همه دنیا به دنبال این هستند که اقتصاد خویش را مقاوم تر کنند؛ البته ایجاد اقتصاد مقاومتی از سه بخش شناخت ظرفیت ها، شناخت موانع و طراحی نظامی مبتنی بر ظرفیت ها و موانع تشکیل شده است.
عبدالملکی اظهار داشت: اقتصاد دریا اساسا فراتر از اقتصاد بندر است؛ در اقتصاد دریا چهار بخش سواحل، بستر و کف دریا، متن دریا و سطح دریا مورد مطالعه قرار می گیرد. در قسمت سواحل کشتی رانی، در بستر دریا استخراج نفت و گاز و ترانزیت، در متن دریا بهره برداری از آبزیان و در سطح دریا مبحث حمل و نقل مطرح است.
الزام حضور بخش خصوصی در فرایند تکمیل کریدور شمال _ جنوب
مسعود پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در همایش اقتصاد دریا محور ایران امروز (۲۳ بهمن ماه)، اظهار داشت: هدف ما از برگزاری این همایش معرفی راهکارهای توسعه و اجرایی کردن منافع کریدور شمال جنوب است. ما اعتقاد داریم پس از ۲۲ سال تا به امروز نتوانستیم ظرفیت و تسهیلات لازم برای بهره مندی کشورهای عضو کریدور و کشورهای ذی نفع در منافع اقتصادی کریدور را تأمین نماییم.
وی اضافه کرد: ازاین رو همکاران ما اقدامات کارشناسی را در چارچوب های مختلف بخصوص با حضور در میدان عمل به دست آوردند و امیدواریم خروجی این همایش، معرفی نقاط قوت برای به اشتراک گذاشتن با کشورهای ذی نفع از منافع کریدور همینطور معرفی نقاط ضعف و ایجاد هم افزایی برای رفع این مشکلات باشد.
این مسؤول تصریح کرد: یک بخش از نقیصه ها و نقاط قوت به مجموعه اقتصادی دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران برمی گردد که با اراده ریاست جمهوری، در این خصوص و توجه ویژه برای اصلاح ساختارهای حاکمیتی برای تسریع در حوزه ترانزیت که از محوری ترین موضوعات کریدور شمال - جنوب است، به عمل آورده است.
افزایش ۳ برابری ساخت و افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه «توسعه و تکمیل ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی، بزرگراهی و شبکه ریلی در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد»، اظهار داشت: الان و در حوزه راه اندازی بزرگراه ۶ هزار کیلومتر مسیر در دست ساخت داریم که یکی از مهم ترین آنها محور قزوین-الموت-تنکابن است که فاز نخست آن از قزوین تا الموت با پیشرفت فیزیکی بیشتر از ۹۰ درصد است.
وی اضافه کرد: از ۴۷۰ کیلومتر هدف گذاری ساخت و توسعه آزاد راه در کشور؛ سال جاری آزاد راه شیراز - اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر، منطقه ۲ آزاد راه تهران-شمال به طول ۱۵.۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده است و آزاد راه منجیل-رودبار هم به طول هشت کیلومتر آماده بهره برداری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه متوسط ساخت و افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور در دولت سیزدهم سه برابر شده است، اظهار داشت: آزاد راه صوفیان-تبریز و مراغه - هشترود هم درحال تکمیل بوده و سال آینده آماده افتتاح و بهره برداری می شود. استان سیستان و بلوچستان بیشترین و بزرگ ترین طرح های بزرگراه و آزادراهی را به خود مختص کرده است.
افتتاح ۲۵ هزار میلیارد تومان پروژه جاده ای
داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اظهار داشت: همزمان با دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پروژه های این سازمان به ارزش ۲۴ هزار و ۹۴۷ میلیارد تومان در سرتاسر کشور افتتاح می گردد. در این ایام پروژه های لکه گیری، درزگیری، روکش آسفالت تقویتی و حفاظتی به میزان ۷۱۸۳ کیلومتر در محورهای اصلی و شریانی با اعتباری افزون بر ۸، ۶۱۹ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.
امانی در مورد پروژه های حوزه راه های فرعی و روستایی که افتتاح می گردد، تصریح کرد: ۱۶۷۴ کیلومتر راه اندازی، بهسازی و آسفالت راه های فرعی و روستایی به ارزش ۵، ۴۳۴ میلیارد تومان و بهسازی، لکه گیری و روکش آسفالت ۲۵۴۴ کیلومتر راه های فرعی و روستایی به ارزش ۴، ۳۶۴ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: همینطور در این ایام ۴۱ پروژه رفع و اصلاح نقاط پرحادثه به ارزش ۲۹۸ میلیارد تومان افتتاح می گردد.


منبع:

1402/11/26
13:50:15
0.0 / پنج
363
تگهای خبر: ارز , ایران , بخش خصوصی , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
سیمان سیمان