كمتر از ۲۴ ساعت دیگر انجام می شود؛

افتتاح ابر پروژه آزادراهی ایران بعد از ۱۳سال انتظار

افتتاح ابر پروژه آزادراهی ایران بعد از ۱۳سال انتظار

به گزارش سیمان، تنها کمتر از یک روز تا افتتاح آزاد راه شیراز_ اصفهان باقی مانده، اَبَرپروژه ای که بعد از ۱۳ سال انتظار مقرر است با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی به بهره برداری برسد.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، طی هفته های اخیر خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن اشاره به جزئیات افتتاح طرح آزاد راه شیراز _ اصفهان، اظهار داشت: اوایل مهر آماده بهره برداری از آزاد راه شیراز اصفهان هستیم و این آزادراه، طولانی ترین آزاد راه کشور است که به صورت ممتد و به طول ۲۱۲ کیلومتر زیر بار ترافیکی می رود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه خاطرنشان کرد: این آزاد راه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی ۱۳۴ کیلومتر کوتاه تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت می کاهد و پیشبینی می شود بیشتر از ۱۰۰ میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.
خادمی با اشاره به اینکه این آزاد راه تکمیل کننده بخشی از راهگذر شمال - جنوب است اظهار داشت: بلندترین پل کشور به ارتفاع ۱۱۰ و طول ۲۶۴ متر در این آزاد راه راه اندازی شده و هزار و ۴۰۰ متر گالری تونل در راه وجود دارد و شش قطعه از ۸ قطعه این آزاد راه آماده بهره برداری است و قطعه هفتم با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد و هنوز عملیات اجرایی قطعه هشت آغاز نشده ضمن این که ارزش روز ساخت این آزاد راه ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
وی در انتها تصریح کرد: برای ساخت این آزاد راه ۵۰ درصد بخش خصوصی و ۵۰ درصد بخش دولتی سرمایه گزاری نموده و قرارداد با بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه ۱۸ سال است و در دو تا سه مکان، ایستگاه دریافت عوارض آزادراهی تعبیه شده است.
این مقام مسئول روز دوشنبه با اشاره به اینکه عوارض آزاد راه شیراز - اصفهان به صورت الکترونیکی خواهد بود، اظهار داشته بود: این مسیر هفت عوارضی دارد که مبلغ آن هنوز تعیین نشده، اما در ایام آینده این مبلغ تصویب و اعلام خواهد شد.
خادمی همینطور با اشاره به اینکه ۸۰ درصد پروژه در دولت قبل تکمیل شده است، اعلام نمود: این آزاد راه دروازه ورود به شیراز را تغییر می دهد، ازاین رو کنارگذر و رینگ هایی توسط شهرداری شیراز ایجاد می شود به جهت اینکه شهر شیراز را به آزاد راه متصل کند.
احداث مرتفع ترین پل کشور در آزاد راه اصفهان-شیراز
علیرضا صلواتی مجری کل طرح های آزادراهی جنوب و جنوب شرق کشور از ساخت مرتفع ترین پل آزادراهی کشور در آزاد راه شیراز-اصفهان خبر داد، اظهار داشت: پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به طول ۲۶۴ متر در قطعه ۳ آزاد راه شیراز-اصفهان قرار دارد و بر روی دره رودخانه سپید و در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره واقع شده است.
وی افزود: طول دهانه وسط آن ۱۲۵ متر و طول دهانه های کناری پل ۶۶ و ۷۳ سانتی متر است و خودرو های عبوری به سهولت در عرض ۱۵ ثانیه از یک سمت به سمت دیگر پل تردد می کنند.
صلواتی نوع پل را بتن دره ای پیش تنیده اعلام نمود و اضافه کرد: قالب بندی پل از نوع نیپتون شاریو پیش تنیده و نوع رویه پل آسفالتی است و برای ساخت آن ۱۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است و در عرشه آن ۱۱۴ قطعه بتنی به کار رفته است.
مجری کل طرح های آزادراهی جنوب و جنوب شرق کشور راه اندازی این پل در آزاد راه شیراز-اصفهان را نمونه دیگری از توان و تخصص مهندسان ایرانی در تکمیل زیرساخت های حمل و نقل کشور دانست و عنوان کرد: مهندسان ایرانی با استفاده از تولیدات داخلی این پل را در عرض ۴۸ ماه راه اندازی کرده اند که قبل از آن هم در ساخت منطقه دو آزاد راه تهران-شمال شاهد بهره مندی از توان و تخصص ایرانی ها و خودکفایی در حوزه راه سازی بخصوص در ساخت تونل بودیم.
صلواتی در مورد دیگر خصوصیت های پل سردار شهید قاسم سلیمانی توضیح داد و اظهار داشت: ارتفاع پایه های پل ۶۰.۵ متر و عرض پل ۲۵.۴ متر طراحی شده است و به منظور ساخت آن ۲ هزار و ۴۳۶ تن آرماتور بندی و ۲۴۵ کیلومتر کابل به کار رفته است.
پروژه آزاد راه اصفهان _ شیراز بعد از ۱۲ سال انتظار به سر انجام رسید
دولت سیزدهم با تمرکز بر تکمیل طرح های نیمه تمام بر کرسی مسئولیت قرار گرفت. آغاز عملیات راه اندازی آزاد راه شیراز اصفهان هم به سال ۱۳۹۰ برمی گردد و در این سال ها فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. اولین سفر هیئت دولت به فارس مصوبه ای تحت عنوان «تأمین اعتبارات آزاد راه شیراز - اصفهان» داشت که طبق اعلام استانداری فارس حدود ۷۰ درصد انجام شده است.
محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در گفتگو با یک رسانه از تأمین اعتبار بی سابقه در دولت سیزدهم نسبت به این پروژه، اظهار داشت: پیمانکاران خیلی طلبکار هستند و ایثارگرانه فعالیت می نمایند، درعین حال دولت هم واقعاً کمک بی نظیری از فاصله دیماه گذشته تا هم اکنون کرد و در هفت ماه اخیر تقریبا هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داد که تزریق این مقدار پول در کمتر از یکسال سابقه نداشته است.
ایمانیه تصریح کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان هم از محل مولدسازی زمینهای وزارت راه قرار شد به آزاد راه اختصاص پیدا کند که فعلا مصوبه اولیه اش را از کمیته مولدسازی دریافت کرده ایم و در آینده تزریق می شود.
کمتراز ۲۴ ساعت تا افتتاح ابر پروژه آزادراهی ایران
آزاد راه شیراز _ اصفهان به طول ۳۷۰ کیلومتر بخشی مهم از کریدور آزادراهی شمال – جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس بر عهده دارد. در طرح اولیه این آزاد راه ۶ قطعه پیشبینی شده بود و مدتی بعد به درخواست استان فارس برای اتصال به کلان شهر شیراز هفتمین قطعه هم تعریف شد.
در حال حاضر با شش قطعه اولیه این طرح بزرگ ملی که نتیجه تلاش سه دولت است؛ تنها یک روز تا افتتاح آزاد راه شیراز_ اصفهان باقی مانده، افتتاح اَبَرپروژه ای که بعد از ۱۳ سال انتظار مقرر است با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی به بهره برداری برسد.


منبع:

1402/07/22
08:24:12
0.0 / پنج
240
تگهای خبر: ارز , ایران , بخش خصوصی , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سیمان سیمان