سازمان شانگهای و اقتصاد ایران- ۸

اعضای شانگهای با چه کریدورهای زمینی به هم متصل می شوند؟

اعضای شانگهای با چه کریدورهای زمینی به هم متصل می شوند؟

سیمان: با توجه به این که تبادلات کالایی و ترانزیت ایران و آسیای میانه بوسیله مرزهای زمینی با ترکمنستان که مسدود است، انجام می شود، اما سازمان شانگهای فرصتی برای احیای روابط سنتی ما با اعضای آنست.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، حضور رییس جمهور در اجلاس شانگهای فرصتی فراهم نمود تا بار دیگر بازار بکر و ایده آل آسیای میانه که در اثر شیوع ویروس کرونا به سبب برخی مسائل فیمابین ایران و ترکمنستان، گرفتار لطمه هایی شده بود، از طرف کامیون های ایرانی و تردد زمینی به ترکمنستان، دروازه تجارت غرب آسیا با آسیای مرکزی، بازگشایی و احیا شود.
اگرچه حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در مدت کوتاه شروع ریاست جمهوری اش، مذاکراتی با همتای ترکمن خود برای بازگشایی مرزهای ایران و ترکمنستان داشت، اما هم اکنون از ۴ مرز ایران و ترکمنستان، تنها ۲ مرز آن هم بصورت نصب یدک تریلی های ایرانی به کشنده های ترکمنستانی انجام می شود که شرایط مساعدی برای رانندگان و صاحبان بار نیست.
مسیر افغانستان-تاجیکستان را جایگزین ترکمنستان به آسیای میانه کنیم
به نظر می رسد ایجاد کریدورهای جایگزین خصوصاً راه اندازی کریدور کِتای بوسیله افغانستان به تاجیکستان، دروازه ورود جدید به آسیای میانه باز می شود.
رئیس جمهور: ایران؛ مسیر آسان دسترسی تاجیکستان به آب های آزاد
آیت الله رئیسی شنبه ۲۷ شهریور در نشست مشترک هیئت های عالیرتبه ایران و تاجیکستان در دیدار با همتای تاجیک خود اشاره کرد: ایران ظرفیت ها و امکانات خود در حوزه حمل و نقل و دسترسی به آب های آزاد را در امتداد توسعه همکاری ها و روابط با کشورهای دوست و همسایه به کار می گیرد و فعال تر شدن این ظرفیت ها می تواند نقش مؤثری در تعمیق دوستی و تقویت تعاملات ایران با کشورهای منطقه داشته باشد.
ابراز علاقه تاجیک ها به استفاده از بنادر جنوبی، خطوط ریلی و راه های ایران
امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان نیز در این جلسه با اشاره به ۱۶۰ سند همکاری بین دو کشور در سالهای قبل افزود: متأسفانه در سالهای اخیر حجم مبادلات تجاری دو طرف به ۵۷ میلیون دلار کم شد اما باتوجه به ظرفیت های موجود و با استمرار و افزایش تماس ها، دیدارها و مذاکرات مقامات ایران و تاجیکستان می توانیم تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری را هدف گذاری کرد. امامعلی رحمان با اشاره به موقعیت ممتاز و ظرفیت های بندر چابهار و نیز بندرعباس اظهار داشت: تاجیکستان بطور جدی مشتاق استفاده از بندر چابهار و بندرعباس بوسیله خطوط ریلی و جاده ای است.پاکستان؛ عضو مهم شانگهای و شریک راهبردی ایران
همچنین باتوجه به اتصال اخیر پاکستان به چین بوسیله آزادراهی که چینی ها از مسیر کوه های صعب العبور کشمیر ایجاد شده، نوید بخش امکان دسترسی سریع تر، ارزان تر و کوتاه تر ایران به چین و نیز تقویت ترانزیت کالاهای جنوب آسیا به روسیه از خاک ایران خواهد بود.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری: اجلاس شانگهای؛ فرصتی برای احیای ترانزیت جاده ای شرق به غرب از خاک ایران
محمد جواد هدایتی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره تأثیر سفر رییس جمهور به دوشنبه پایتخت تاجیکستان برای حضور در اجلاس شانگهای و دیدار با سران کشورهای عضو این سازمان بر افزایش ترددهای زمینی ایران با این کشورها اظهار نمود: مسیر سنتی ما برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه از زمیان فروپاشی شوروی سابق تا کنون، مرز ترکمنستان است که با این کشور ۴ مرز فعال اینچه برون، لطف آباد، باجگیران و سرخس را داریم.
آخرین وضعیت مرزهای ایران و ترکمنستان
وی اضافه کرد: پس از شیوع کرونا، سیاست خاص کنترلی ترکمنستان نه فقط با ایران که با همه کشورهای همسایه خود اعمال شد سبب شد تا ورود هر گونه کامیون به این کشور ممنوع شود. درنتیجه برای مدت طولانی مرزهای ما با این کشور مسدود بود. اما از یک سال اخیر (از شهریور ۱۳۹۹ تا کنون) مرز سرخس و سپس در لطف آباد به روش تبادل یدک به یدک(باز کردن یدک از کشنده و سپس بستن به کشنده طرف مقابل) تبادل کالایی ما با ترکمنستان و برخی از کشورهای آسیای میانه برقرار شده است. قسمتی از کالاها هم بصورت Back to Back و ترانشیپمنت با کامیون های ترکمنی تخلیه و بارگیری می شوند. به عبارت دیگر ترکمنستانی ها نه فقط برای ایرانی ها، بلکه برای هیچ کشور دیگری اجازه ورود کامیون های کشنده به عمق خاک خودرا نمی دهند؛ سیاستی که مشابه آن در هیچ کشور دیگری اعمال نمی گردد.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: دو مرز باجگیران و اینچه برون هنوز هم به سبب عدم موافقت ترکمن ها بسته است و هیچ تبادلی صورت نمی گیرد. ضمن این که تبادل یدک به یدک فضای زیادی نیاز دارد و هم اکنون هم کشنده هایی که باقی می مانند تا یدک آنها که به کشنده های ترکمن متصل شده، به پایانه مرزی برگردد، بخش زیادی از مجموعه پایانه مرزی را اشغال کرده است.
وی افزود: با این وجود توانسته ایم میزان تجارت با آسیای میانه را با وجود این شرایط به حجم تجارت با این کشورها به پیش از کرونا بازگردانیم؛ یعنی تنها با دو مرز توانسته ایم به حجم تجارت ایران و ترکمنستان و دیگر کشورهای منطقه CIS در زمانی که ۴ مرز فعال بود چه در زمینه صادرات و واردات و چه ترانزیت برسیم.
کریدور جایگزین ترکمنستان برای دسترسی به آسیای میانه راه اندازی می شود
هدایتی تصریح کرد: استفاده از کریدور افغانستان (کتای) بجای ترکمنستان را برای دسترسی به آسیای میانه در یکی دو سال اخیر در نظر گرفته ایم و در دولت قبلی کابل هم یک دفعه این مسیر بصورت آزمایشی زیر تردد رفت و کالایی از کشورهای جنوب خلیج فارس به تاجیکستان رفت؛ اما موضوع اصلی در آن عدم امنیت بود ولی باتوجه به حاکم شدن طالبان در این منطقه، بنظر می رسد هم از نظر امنیت و هم از نظر داشتن صرفه اقتصادی به سبب عوارض بالایی که دولت ترکمنستان دریافت می کند، نسبت به کریدور ترکمنستان، ارجحیت داشته باشد؛ کریدور افغانستان به آسیای میانه، بیش از هزار دلار نسبت به کریدور ترکمنستان به ازای هر دستگاه کامیون، ارزان تر است.
ماجرای مذاکره آیت الله رئیسی با رییس جمهور ترکمنستان درباب بازگشایی مرزها
وی اشاره کرد: ۵ کشور محصور در خشکی آسیای میانه، بازار خوب کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی خوبی نه فقط برای ما بلکه ترکیه هم هست؛ ترکیه ای ها هم مانند ما به سبب رفتار متفاوت ترکمن ها، متضرر شده اند؛ حجت الاسلام رئیسی رییس جمهور هم در زمان شروع به کار خود در دولت سیزدهم، با رییس جمهور ترکمنستان مذاکراتی داشت که یکی از آنها، موضوع بازگشایی مرزها بود که امیدواریم سیاست های سخت گیرانه ترکمنستان تعدیل شود.
آخرین وضعیت تردد مرزی ایران با پاکستان
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری اشاره کرد: با وجود مجاورت و مرز طولانی که با پاکستان داریم، اما عمده تجارت ما با پاکستان، حتی تا قبل از کرونا، مرزی و اندک است؛ به این معنا که کامیون ها وارد عمق خاک یکدیگر نمی شوند و در مرز، تبادل کالایی دارند؛ با افزایش شیوع ویروس کرونا از یک سو و نیز بُعد مسافت چشمه های بار و مراکز صنعتی پاکستان که در شرق این کشور متمرکزند و با مرزهای غربی آنها با مرزهای شرقی ایران فاصله بسیاری دارند و از طرف دیگر به سبب مشکلات امنیتی در منطقه بلوچستان پاکستان، در طول این سال ها شاهد افزایش تبادلات با پاکستان نبوده ایم.
کریدور پاکستان-چین؛ تازه ترین دسترسی زمینی ایران به چین
وی اضافه کرد: موضوع دیگر، قرارداد پاکستان با چین و راه اندازی کریدور کَپِک (China and Pakestan Economic corridor) است که یک کریدور اقتصادی میان پاکستان و چین است که می تواند مسیر زمینی دسترسی ما به چین را فراهم کند؛ استفاده از این کریدور هم برای ما و هم برای پاکستانی ها مهمست.
آغاز نخستین مسیر ترانزیت میوه از پاکستان به روسیه از خاک ایران
هدایتی اظهار داشت: پاکستانی ها هم تمایل دارند تا به آسیای میانه و روسیه از مسیر ایران متصل شوند؛ در چند روز اخیر یک مسیر آزمایشی بین پاکستان و روسیه برای صادرات انبه و نارنگی و میوه افتتاح شد که تا ۷۰ درصد در کاهش زمان سفر مؤثر بود. برای هر دو کشور (روسیه و پاکستان) این مسیر بسیار عالی ارزیابی شد. این کار را یک شرکت حمل و نقل ایرانی انجام داد.
کریدور آی تی آی /: اسلام آباد-تهران-استانبول
وی تاکید کرد: یک کریدور دیگر هم میان ایران و پاکستان و ترکیه با نام آی تی آی (ITI) یا همان اسلام آباد-تهران-استانبول داریم که هم در زمینه تردد زمینی و هم ریلی قابل استفاده است؛ این کریدور امکان ارتقای تبادلات حمل و نقلی از تجارت مرزی به تجارت بین المللی و تردد کامیون ها در مرز یکدیگر را فراهم می آورد.
مرزهای ریمدان و پیشین به کنوانسیون تیر ملحق می شوند
هدایتی اظهار داشت: اخیراً پاکستانی ها اعلام موافقت کرده اند تا دو مرز جدیدالتأسیس میان ما با آنها شامل مرزهای ریمدان و پیشین نیز تحت کنوانسیون تیر (TIR) قرار گیرد؛ اگر این اتفاق رخ دهد، امکان استفاده ناوگان برای تردد به عمق خاک دو کشور را فراهم می آورد.

1400/06/29
13:37:21
0.0 / 5
228
تگهای خبر: ارز , ایران , بازار , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
سیمان سیمان