مقام مسئول ؛

كامیون های ایرانی از فردا وارد آذربایجان می شوند

كامیون های ایرانی از فردا وارد آذربایجان می شوند

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری از امکان ورود کامیون های ایرانی به خاک آذربایجان از هفته جاری آگاهی داد.



جواد هدایتی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مذاکرات روز گذشته هیئت آذربایجانی به ریاست معاون نخست وزیر این کشور با هیئت ایرانی به ریاست وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: نوع تردد کامیون های ایرانی به جمهوری آذربایجان به دو صورت ترانزیتی و صادراتی به مقصد آذربایجان است.
وی اضافه کرد: در مدل اول، کامیون های ایرانی وارد قلمروی آذربایجان شده و با هدف سفر به اتحادیه اوراسیا که عمدتاً روسیه و بلاروس است، از مرز دیگر در این کشور خارج می شوند.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: هم اکنون ترانزیت ناوگان ایرانی از خاک آذربایجان با اسکورت انجام می شود؛ به این معنا که ناوگان ما وارد خاک آنها شده و تحت شرایطی که عمدتاً رعایت کنترل های بهداشتی است، با همراهی چند خودروی پلیس و به صورت دسته ۲۰ تا ۳۰ تایی کامیون ها از مرز خارج می شوند. نقش خودرو های اسکورت برای نظارت بر کامیون ها جهت خارج نشدن از مسیر و نیز رعایت پروتکل های بهداشتی است که ناوگان ما را تحت الحفظ از یک مرز تحویل گرفته و تا خروج از مرز دیگر همراهی می کنند.
هدایتی تصریح کرد: نوع دیگر تردد کامیون های ایرانی به آذربایجان با هدف صادرات کالاهای ایرانی به مقصد آذربایجان و حمل محموله های صادراتی است که از شروع پاندمی کرونا، اجازه ورود به قلمرو آذربایجان به ناوگان ایرانی داده نمی گردد.
وی اشاره کرد: هم اکنون در مرزهای آستارا و بیله سوار، آذری ها شرایطی ایجاد کردند که کامیون ها اجازه ورود به داخل قلمرو را نداشته و در محدوده ای در داخل پایانه مرزی اقدام به تخلیه کالای ما می کنند و از آنجا با ناوگان آذری به داخل آذربایجان حمل می شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تاکید کرد: این مساله مورد اعتراض هم بخش حمل و نقل و هم بخش صنعت و تولید بود چون تخلیه و بارگیری مجدد کالاها از کامیون های ایرانی به کامیون های آذری، لطمه جدی به کالاها وارد میکند و هزینه بالایی برای بخش حمل و نقل و تولید دارد چونکه این مساله از طرف آذری ها با مبالغ بالایی به ما تحمیل شده بود.
وی اشاره کرد: روز گذشته معاون نخست وزیر آذربایجان در جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی در این خصوص مذاکراتی داشت که البته مذاکرات کارشناسی از شنبه شروع شده بود و روز گذشته مذاکرات نهایی انجام شد. در این نشست که با موضوع اختصاصی حمل و نقل جاده ای، دریایی و ریلی برگزار شد، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بطور جد پیگیر این مساله بود و قرار شد طرف آذری محدودیت مذکور را بردارد بویژه که ایران توانسته کرونا را در هفته های اخیر کنترل کند.
هدایتی اظهار داشت: قرار شد طرف آذری تا دو روز آینده مقدمات ورود ناوگان ایرانی به خاک آذربایجان را فراهم آورد که ممکنست این مساله تا آخر ژانویه هم به طول بینجامد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره علت شلوغی های اخیر مرز آستارا و ایجاد صف طولانی کامیون ها در پایانه مرزی آستارا اظهار داشت: مرز آستارا عمدتاً صادراتی است و یکی از مرزهایی است که کالاهای ما را به اتحادیه اوراسیا و عمدتاً روسیه می رسانند. این کالاها بیشتر محصولات باغی و کشاورزی ما هستند.
وی افزود: هم اکنون در فصل باردهی باغات کیوی و پرتقال استان های شمالی و گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای استان های جنوبی، این محصولات در هفته های منتهی به ژانویه با استقبال خوبی در روسیه و بلاروس مواجه می شوند که تقاضای خرید آنها از ایران افزایش می یابد، بدین سبب کامیون های یخچالی ما برای صادرات این محصولات در مرز آستارا متوقف می شوند که علت آن، عدم کشش زیرساخت های گمرک آذربایجان و پیچیده بودن پروسه تشریفات ورود کامیون به این کشور است که سبب ایجاد صفوف طولانی کامیون ها در آستارا می شود.
هدایتی تصریح کرد: از طرف دیگر، ناوگان یخچالی روسیه و آذربایجان در کنار ناوگان یخچالی ایرانی نیز وارد آستارای ایران می شوند تا این محصولات را بارگیری و به روسیه منتقل کنند. در جلسه ای که با پیگیری های سفیر ایران در آذربایجان داشتیم، قرار شد پذیرش کامیون های ایرانی از طرف آذری ها افزایش یافته و تردد بیشتر شود. محدودیت های ساختاری و تشریفات پذیرش کامیون در مرزهای این کشور بالاست و هر سال این اتفاق رخ می دهد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اشاره کرد: برمبنای بررسی های سازمان راهداری، تردد از مرزهای آستارا در ماه های منتهی به ژانویه امسال نسبت به سالهای گذشته ۳۰ درصد افزایش داشت که همین موضوع از دیگر علل تشکیل صف کامیون ها در مرز آستارا بود.
ورود کامیون های ایرانی در خاک عراق در دست بررسی است
وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره مذاکرات کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق با حضور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هفته گذشته وزیر صنعت عراق بعنوان رئیس عراقی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با وزیر راه و شهرسازی جلسه ای برگزار کرد و در جریان این مذاکرات، موضوع امکان ورود کامیون های ایرانی به داخل خاک عراق عنوان شد.
هدایتی اظهار داشت: این مساله جزو خواسته های ما بود ولی طرف عراقی به دو دلیل شرایط کرونائی و همین طور اشتغال رانندگان کامیون عراقی، اجازه ورود کامیون های ما به این کشور را نمی دهد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کرد: رانندگان عراقی سهم خودشان می دانند که از فرصت افزایش صادرات کالا از ایران به عراق استفاده کنند و اگر این اتفاق رخ ندهد، بیکار خواهند شد.
وی اضافه کرد: با وجود قول طرف عراقی جهت بررسی این موضوع، اما قول نهایی برای اجرا و همین طور زمان شروع ورود کامیون های ایرانی به عراق داده نشد. وزیر راه و شهرسازی نیز به طرف عراقی اعلام نمود که روش فعلی، روش مناسبی نیست و تخلیه و بارگیری که در مرزها رخ می دهد، لطمه جدی به کالاهای ایرانی وارد کرده، هزینه های زیادی برای شرکت های تولیدکننده ما داشته و برندهای ایرانی را تحت تاثیر قرار می دهد.
چرا ترانزیت خودروی دست دوم کم شد؟
هدایتی در پاسخ به این پرسش که چرا ترانزیت خودرو از خاک ایران کاهش یافته است؟ اظهار داشت: خودرو نیز مانند سایر کالاها بستگی به شرایط اقتصادی کشورهای خریدار دارد. مرکز توزیع و فروش خودرو های نو و دسته دوم ترانزیتی برای فروش به کشورهای همسایه ایران معمولاً در کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد که سفارش خرید را از همسایگان شمالی یا شرقی و غربی ما دریافت کرده و از خاک ایران برای ترانزیت این خودرو ها استفاده می نمایند.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تاکید کرد: معمولاً در روزهای پیش از ژانویه، تقاضای خرید خودروی دسته دوم از شرکت های حاشیه خلیج فارس افزایش می یابد و در مقاطع بعد از آن کم می شود، بدین سبب نمی توان یک قاعده کلی برای ثابت بودن حجم ترانزیت خودروی دسته دوم از ایران تعیین کرد.

1399/11/01
12:14:16
0.0 / 5
186
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
سیمان سیمان