معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه:

باید برخی بازارهای خودرا به كشورهای دیگر واگذار نماییم

باید برخی بازارهای خودرا به كشورهای دیگر واگذار نماییم

سیمان: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به ضرورت انتخاب بازارهای صادراتی ˮمطمن ترˮ، از راه اندازی سایتی در وزارت امور خارجه برای نمایش مشخصات رایزن های اقتصادی در كشورهای مختلف آگاهی داد و اعلام نمود كه توافقنامه تجارت ترجیحی با هند و مالزی در دست اقدام است.


به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، غلامرضا انصاری در دومین جشنواره پشتیبانی از تولید ملی (حاتم) با اشاره به اینكه موقعیت ایران برای صادرات به كشورهای همسایه مناسب می باشد، اما بازارهای این كشورها مستعد بحران های سیاسی است، اشاره كرد: عراق مثال بارز آن است و این شرایط می تواند به راحتی بازارهای ما را تحت تاثیر قرار دهند. بدین سبب نمی توان تنها به بازارهای همسایه اتكا كرد و بهترین راه این است كه به سمت انعقاد موافقتنامه های تجاری كه بهترین آنها قراردادهای تجارت ترجیحی است حركت نماییم.
وی با اشاره به اینكه ایران بعضی از این موافقت نامه های اقتصادی را از قبل داشته، اما به سبب خروج جمهوری اسلامی از این موافقت نامه ها دیگر اجرا نشد، اظهار داشت: برای مثال ما با تركیه موافقت نامه تعرفه ترجیحی داریم و با وجود اینكه این توافق در مجلس هم تصویب شده، اما سال ها است كه اجرا نمی گردد و حتی طرف تركیه ای نیز از این امر ناراضی است.
انصاری از گردش مالی ۸۰۰ میلیون دلاری در ۷۵ روز اول اجرای موافقتنامه توافق ترجیحی اوراسیا آگاهی داد و اعلام نمود كه توافقنامه تجارت ترجیحی با هند و مالزی در دست اقدام است.
وی توافقنامه با اتحادیه اوراسیا را موفقیت بزرگی برای كشور توصیف كرد و اظهار داشت كه توافقنامه اكو و راه اندازی تجارت ترجیحی با گروه دی هشت می تواند ظرفیت خوبی برای كشور باشد.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه عامل اصلی بی فرجام ماندن برخی توافقنامه های تجاری را تفكری عنوان نمود كه فقط معتقد به حضور در بازارهای خارجی است، اما نمی خواهد هیچ كدام از بازارهای ایران را واگذار كند.
وی ادامه داد: ما باید بر صنایعی كه خواستار تقویت آنها هستیم تمركز نماییم و برخی بازارهای خودرا به كشورهای دیگر واگذار نماییم.
انصاری همین طور از راه اندازی سایتی در وزارت امور خارجه برای نمایش مشخصات رایزن های اقتصادی در كشورهای مختلف آگاهی داد و اظهار داشت كه بخش دوم این سایت كه تا مهر ماه سال آینده راه اندازی می شوند نیز توانمندی های ایران را نمایش خواهد داد. آدرس این سایت economic. mfa.gov.ir است.




منبع:

1398/11/08
21:01:10
5.0 / پنج
4453
تگهای خبر: ارز , ایران , بازار , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
سیمان سیمان