در كشتی سازی فراساحل؛

عملیات داكینگ نفتكش غول پیكر 320هزار تنی با موفقیت انجام شد

عملیات داكینگ نفتكش غول پیكر 320هزار تنی با موفقیت انجام شد

به گزارش سیمان معاون امور دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان از موفقیت آمیز بودن عملیات پایلوتیج، یدك كشی و داكینگ یك فروند نفتكش سوپرتانكر غول پیكر ۳۲۰هزار تنی در بندرعباس اطلاع داد.


به گزارش سیمان به نقل از مهر، اسماعیل مكی زاده ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان جزییاتی در مورد این خبر تصریح كرد: ظهر امروز(دوشنبه سوم تیرماه) عملیات داكینگ سوپرتانكر Dore در مجتمع كشتی سازی بندرعباس( ایزوایكو) با موفقیت به انجام رسید. وی ادامه داد: این كشتی متعلق به ناوگان شركت ملی نفتكش ایران از نوع «نفت كش غول پیكر» (معادل به انگلیسی: VLCC) است كه ۳۳۳ متر طول و ۳۲۰ هزار تن وزن قابل بارگیری (DWT) دارد. مكی زاده خاطرنشان كرد: عملیات پهلودهی و انجام تخلیه و بارگیری این نوع نفتكش های سوپر تانكر به دلیل آبخور بالای آنها (۲۲.۵ متر) و محدودیت های مانوری اینگونه شناورها، تنها در پایانه های دریایی مخصوص مانند جزیره خارگ صورت می گیرد. معاون امور دریایی اداره كل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان كرد: عملیات ورود كشتی ها به حوضچه خشك (داكینگ) از پیچیده ترین عملیات های مانوری كشتی ها بوده كه با عنایت به ابعاد قابل توجه كشتی سوپر تانكر Dore، برنامه ریزی دقیق توسط تیم عملیاتی بندر متشكل از راهنمایان، یدك كش ها، ملوانان طنابگیر و كارشناسان دریایی بندر شهید رجایی انجام و اجرایی شده است. مكی زاده تصریح كرد: برای اولین بار است كه عملیات داكینگ شناوری با این ابعاد در داخل كشور ایران انجام شده و تا قبل از این نوع شناورها جهت انجام عملیات به یاردهای تعمیرات كشتی در كشورهای خارجی رجوع می كرده اند. معاون امور دریایی اداره كل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان كرد: سال قبل نیز، تیم عملیات دریایی بندر شهید رجایی با انجام عملیات داكینگ تانكرهای نفتكش ۱۰۰ هزار تنی، چندین بار در این زمینه ركورد شكنی كرده بود كه امسال با داكینگ سوپر تانكر ۳۲۰ هزار تنی، این ركورد جهش چند برابری یافته است. وی افزود: تیم پایلوتیج (راهنمایی كشتی) اداره كل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با مركزیت بندر شهید رجایی متشكل از نیروهایی با تجربه و دانش بالا در سال های اخیر موفق به انجام كارهای ویژه ای در زمینه هدایت كشتی ها شده كه اغلب آنها به نحوی زمینه خودكفایی و حركت در جهت اقتصاد مقاومتی را فراهم نموده است. مكی زاده بیان كرد: این تیم ۳۵ نفره پایلوت بعنوان دریانوردانی زبده، كارآزموده و زیردست، سكانداران پرافتخار ایران زمین در عرصه پرریسك و حساس صنعت دریانوردی این سرزمین هستند كه سالانه انجام بیشتر از ۱۰ هزار مورد عملیات راهنمایی كشتی های اقیانوس پیمای ورودی و متردد به بنادر استان هرمزگان را بر عهده دارند. شایان ذكر است، سوپرتانكرها بزرگترین نفت كش های نفت خام در صنعت دریانوردی جهان هستند كه شامل نفت كش های غول پیكر و نفت كش های كوه پیكر با ظرفیت های بیشتر از ۱۶۰ هزار تن وزن قابل بارگیری (DWT) می شوند. به نفت كش بزرگی كه ظرفیت آن از ۱۶۰ هزار تن (DWT) تا ۳۲۰ هزار تن (DWT) باشد، «نفت كش غول پیكر» (معادل به انگلیسی: VLCC) و به نفت كش های بسیار بزرگ كه ظرفیت آنها بیشتر از ۳۲۰ هزار تن (DWT) است «نفت كش كوه پیكر» (معادل به انگلیسی: ULCC) گفته می شود. این كشتی ها می توانند تا دو میلیون بشكه (۳۲۰ هزار متر مكعب) نفت را جابه جا كنند.

1398/04/03
14:21:43
5.0 / پنج
4247
تگهای خبر: ایران , تجربه , تعمیر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سیمان سیمان