رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

مشوق های صادراتی برای صادرات سیب زمینی گلستان به كشورهای CIS عرضه شود

مشوق های صادراتی برای صادرات سیب زمینی گلستان به كشورهای CIS عرضه شود

به گزارش سیمان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی گرگان با اشاره به زیان دولت در خرید تضمینی سیب زمینی كشاورزان استان در سال گذشته، اظهار داشت: با در نظر گرفتن مشوق های صادراتی می توانیم سیب زمینی استان گلستان را به كشورهای CIS صادر و ضمن ارزآوری، بازار را هم تنظیم نماییم.


«علی محمد چوپانی» در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: سیب زمینی استان در ماه های اردیبهشت تا خرداد تولید می گردد و به صورت تازه خوری است.

وی با اشاره به این كه امكان دارد بازار ایران در این مقطع كشش این میزان سیب زمینی را نداشته باشد، اضافه كرد: سیب زمینی در كشورهای CIS بعنوان یك غذای عمده است و یك بازار هدف بسیار خوبی برای ما به حساب می آید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی گرگان تصریح كرد: سال قبل دولت حدود 10 هزار تن سیب زمینی كشاورزان استان را به قیمت هر كیلوگرم حدود 412 تومان به صورت تضمینی خریداری كرد. دولت بابت این خرید تضمینی زیان زیادی كرد. البته این قیمت برای كشاورز هم پایین تر از قیمت تمام شده بود.

چوپانی تصریح كرد: اگر دولت همین زیان را بعنوان سیاست تشویق صادراتی در نظر بگیرد، می توانیم سالانه 30 تا 40 هزار تن سیب زمینی استان را به كشورهای CIS صادر نماییم. با این كار هم درآمد ارزی برای كشور خواهیم داشت و هم بازار كشور در این مقطع تنظیم می گردد.

وی به زیرساخت های صادراتی مورد نیاز هم اشاره نمود و خاطرنشان كرد: با استفاده از مرز ریلی اینچه برون می توانیم سیب زمینی را به تركمنستان، قزاقستان و ازبكستان صادر نماییم اما هم چنان امكانات زیرساخت لجستیك توسط راه آهن ایران فراهم نشده است.



1397/09/10
23:34:52
5.0 / پنج
4424
تگهای خبر: ارز , ایران , بازار , بازرگانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
سیمان سیمان