چگونه كالای ایرانی را نجات دهیم؟

چگونه كالای ایرانی را نجات دهیم؟

سیمان: ادویه هندی تا پوشاك ترك، كفش ایتالیایی، لوازم خانگی چینی، تلفن های همراه چینی و آمریكایی، ادكلن فرانسوی و سایر برندهای خارجی یكی بعد از دیگری چون ویروس در حال گسترش در سطح زندگی ما بوده و در گوشه به گوشه خانه مان جا خوش كرده اند.


چه كسی فكر می كرد با وجود ارزش و قدمت چندین ساله كفش تبریز، امروز كفش های ترك و ایتالیایی وارد بازار شوند و تا این سطح برای خود مشتری جذب كنند؟ نامگذاری امسال از جانب مقام معظم رهبری در خصوص پشتیبانی از كالای ایرانی، نویدبخش توجه به یكی از مولفه های اقتصاد مقاومتی بعنوان نسخه شفابخش اقتصاد ایران و توسعه و رونق اشتغال بود. بعد از این نامگذاری مسئولان و كارشناسان مطرح نمودند كه خرید كالای ایرانی مستلزم تولید اجناس با كیفیت است؛ اما آیا واقعا با گذشت هفت ماه از سال 97 شعار امسال محقق شده است؟
آمار بیكاری استان نشان دهنده عدم رونق كافی تولید داخل و ناامیدی نسبت به رغبت مردم برای مصرف كالای ایرانی بوده و همچنان مبین جولان كالاهای خارجی وارداتی است، حال كجای كار ایراد دارد كه نمی گردد روزگار به كام تولید داخلی باشد؟
باید و نبایدهای خرید كالای ایرانی
«علی میرزالو»، یك قطعه ساز در گفت وگو با ایسنا، اظهار می كند: اگر مردم به كالاهای داخلی رغبت نشان ندهند، حجم تولید كاهش یافته و هزینه ها افزایش می یابد كه ضمن سلب اشتغال از هزاران نفر، عوامل خطرناكی هم دامن گیر جامعه می گردد.
وی ادامه می دهد: طی هشت سال گذشته، شعار سالجاری در مورد اقتصاد مقاومتی بوده، با این وجود تأكیدات فراوان مقام معظم رهبری در جهت اقتصاد مقاومتی در حد شعار بافی مانده است.
این قطعه ساز با بیان این كه بهترین راهكار برای عبور از این بحران اقتصادی، پشتیبانی از تولیدات داخلی است، اضافه می كند: اگر بتوانیم در جهت پابرجا ماندن صنایع تلاش نماییم، می توان ثباتی را در اشتغال تولید كرد.
وی با بیان این كه اكنون از همه جوانب برای تولیدكنندگان فشارهایی وارد شده و مواد اولیه و ماشین آلات هم دچار مشكلاتی هستند، می گوید: بهترین چاره برای مقابله با این مورد پیداكردن جایگزین برای كالاهای وارداتی خارجی است، از این رو انتظار می رود تا سازمان های حمایتی و كارخانه های بالادست در این برهه، از بخش خصوصی حمایت كنند.
وی تصریح می كند: در صورتیكه مردم به كالای داخلی عرق ملی داشته و حمایت های لازم را انجام دهند، ظرفیت تولید 50 درصد افزایش یافته و برای بیشتر از 100 ها نفر اشتغال در واحدهای كوچك تولید می گردد.
میرزالو با بیان این كه تولید محصولات باكیفیت در گرو مواد اولیه باكیفیت است، خاطرنشان می كند: لازمه تولید محصولات باكیفیت تكنولوژی بالا، مواد اولیه باكیفیت و دانش روز است.
«علیرضا جباریان فام» تولیدكننده كفش در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه برای پشتیبانی از كارگر ایرانی باید كالای ایرانی مصرف نماییم، اظهار می ‍كند: اگر مردم كالای ایرانی نگیرند، كارخانه ها روز به روز كوچك تر شده و نیروی كار هم كاسته می شود و بیكاری در جامعه بیداد می كند.
وی با اشاره به لزوم توجه به ذائقه ایرانی ها در اجناس تولید شده، ادامه می دهد: مردم به دلیل كیفیت، رنگ بندی و تنوع به كالاهای خارجی رغبت نشان می دهند؛ متاسفانه تولیدكنندگان ایرانی این عناصر را در اجناس خود لحاظ نمی كنند.
رئیس اتحادیه كفاشان تبریز می گوید: محصولات ایرانی از لحاظ كیفیت در جایگاه مناسبی قرار گرفته اند، اما از لحاظ رنگبندی محصول نمی توانیم خویش را با علم دنیا بروز كرده و رقابت نماییم، البته بعد از سال 94 با تشكیل كمپین خرید كفش ایرانی در تبریز، این مشكل به نحوی برطرف شده است.
وی عنوان می كند: پس از طریق اندازی این كمپین، تولیدكنندگان كفش تبریز آموزش های طراحی بروز جهانی را سپری كرده و از مد روز در تولیدات خود استفاده می نمایند.
جباریان فام با اشاره به افزایش صادرات كفش به دنبال افزایش نرخ ارز، خاطرنشان می كند: كل صادرات آذربایجان شرقی در سال 96، بیشتر از 50 میلیون دلار بوده كه در سالجاری هم افزایش چشمگیری یافته است.
عوامل تحقق پشتیبانی از كالای ایرانی تولید با كیفیت است
«محمدحسن نژاد»، عضو كمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه رشد اقتصادی در گرو مصرف كالای داخلی است، اظهار می كند: توسعه اقتصادی یعنی ارزش نهایی كالا و خدمات تولید شده در یك كشور، اگر ارزش نهایی كالا نسبت به سال قبل بیشتر باشد، رشد اقتصادی اتفاق می افتد.
وی ادامه می دهد: در دیدگاه اقتصادی عاقل كسی است كه میان كیفیت و قیمت كالا تعادل برقرار كرده و تابع مطلوبیت را مقایسه كرده و سپس مبادرت به خرید كند.
وی با اشاره به راهكارهای گرایش مردم به كالاهای داخلی، عنوان می كند: برای روی آوردن به مصرف كالاهای داخلی علاوه بر مبارزه با كالاهای وارداتی و قاچاق، كیفیت( دوام) و قیمت و ظاهر شیك منجر می گردد تا برای كالا تقاضا وجود داشته باشد، مادامی كه كالای داخلی از این دو عنصر برخوردار نباشد، نمی تواند با كالای خارجی رقابت كند.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس خاطرنشان می كند: خیلی از افراد و خانواده ها استفاده از كالای خارجی را برای خود امتیاز می دانند، در صورتیكه كالای داخلی از كیفیت بالا و قیمت مناسب و زیبایی ظاهری برخوردار باشد با تولیدات خارجی رقابت می كند و رغبت مردم به استفاده از آن ها بیشتر خواهد شد.
وی با بیان این كه متأسفانه پشت تریبون از تمدن ایران اسلامی حرف می زنیم، اما كالای خارجی مصرف می نماییم، ادامه می دهد: برخی افراد پشت تریبون، علاوه بر این كه تمایل زیادی بر استفاده از كالای غیر ایرانی دارند و حتی در صحبت های روزمره خود هم از واژه های غیرفارسی استفاده می نمایند، دم از ضرورت استفاده از كالای ایرانی می زنند، وقتی مربی فوتبال لباس خارجی و اتومبیل خارجی استفاده می نماید نوجوانانی كه او را الگو قرار داده اند، می خواهند زندگی مشابه او داشته باشند.
حسن نژاد تصریح می كند: متأسفانه ما آن قدر از برندهای خارجی تعریف كرده ایم كه برخی مردم بر این باورهستند كه كالای ایرانی از هر لحاظ غیراستاندارد است و حتی برای كالای خارجی تقلبی هم رغبت نشان می دهند.
وی با بیان این كه رسانه ها باید با فرهنگسازی، تفكر نادرست رواج یافته در خصوص بهتر بودن كالای خارجی در بین مردم را تغییر دهند، اظهار می كند: باید فرهنگسازی در عرصه كالای ایرانی به وسیله رسانه ها انجام گیرد و حتی گروه های مرجع هم مصرف كننده را به سمت خرید كالای ایرانی سوق دهیم.
حسن نژاد در انتهای سخنان خود با تاكید بر این كه متأسفانه فقط در جهت آموزش كسب و كارهای كوچك و متوسط كوشیده و در برندسازی كالای ایرانی با چالش هایی مواجه هستیم، می گوید: رمز شكوفایی و پیشرفت كشورهای توسعه یافته در پشتیبانی مردم از تولیدات داخلی است؛ بعنوان مثال مك دونالد دارای چندین شعبه بوده و در دنیا حرف اول را می زند، در حالی در تبریز انواع مختلفی از واحدهای تولیدی كفش وجود دارد كه این واحدها باید به كارخانه بزرگی تبدیل گشته و برند یكسانی داشته باشند.
نخستین گام پشتیبانی از كالای ایرانی مقابله با قاچاق است
«محمدعلی صدیقی» عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این كه حجم كالای قاچاق در كشورسالانه حدود 25 میلیارد دلار است، اظهار می كند: همواره تولید و صنعت آذربایجان شرقی به دلیل همسایگی با پنج كشور مختلف، از كالای قاچاق بیشترین خسارت را می بیند، ازاین رو مطلوب ترین راهكار برای پشتیبانی از تولیدات بومی و داخلی مبارزه قدرتمندانه با كالای قاچاق است كه دولت باید جهت مبارزه با این مورد ورود پیدا كند.
او ادامه می دهد: عده ای بر این باور هستند كه در صورتیكه اجناس مرغوب، خارجی است، چرا به سراغ كالای داخلی برویم؟ پاسخ این است كه در كنار ارزشمندی هویت ملی و تقویت روحیه خودكفایی، مهمترین اثر مصرف كالای داخلی رفع بیكاری و تولید اشتغال است.
وی با اشاره به این كه معادل هر 1000 دلار كالای مصرف شده در كشور، یك اشتغال تولید می شود، می افزاید: تا زمانی كه از كانال دولتی و مردمی بر اهمیت مبحث پشتیبانی از كالای ایرانی واقف نشویم، مصرف گرایی ناصحیح در كشور رواج پیدا می كند، از این رو باید رسانه ها بعنوان ركن چهار توسعه رویكرد خویش را نسبت به تبلیغ كالای ایرانی تغییر دهند.
صدیقی اعتقاد دارد كه اقدامات عملی دولت در تحقق شعار امسال چندان اثربخش نبوده است و عمل به اقتصاد مقاومتی فقط در حد شعار مانده است.
وی خاطرنشان می كند: دولت باید مانع ورود كالاهای غیراساسی و غیر ضروری مانند لوازم زینتی، آرایشی و... به كشور می شد و از واردات كالاهای بی كیفیت خارجی هم چنین كالاهایی كه مشابه داخلی دارند، جلوگیری می كرد، چون این نوع كالاها كمر تولید داخلی را خم كرده است.
اجناس را متناسب با ذائقه بازار هدف تولید كنیم
عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران با اشاره به ظرفیت های موجود در آذربایجان شرقی، می گوید: صنایع غذایی و شكلات این استان در كل دنیا حرف اول را می زند، به صورتی كه برای 25 كشور مختلف دنیا و حتی تركیه و آلمان كه مركز شكلات هستند هم صادر می شود، اما به دلیل برخی مشكلات نگرشی و سیستمی در تولید، نمی توانیم برپایه سلیقه مشتری جنس خویش را تولید نماییم.
او اضافه می كند: برخی محصولات ایرانی از كیفیت و قیمت مناسب برخوردار می باشند، اما علت این كه مشتری كمتری نسبت به برندهای خارجی دارند، این است كه ابتدا جنس خویش را تولید كرده سپس بازار هدف برای اجناس تعریف می نماییم، در حالیكه باید در تولیدات خود ذائقه بازار هدف را لحاظ نماییم.
تفكری در ذهن مردم بوجود آورده ایم كه كالای خارجی كفایت می كند
صدیقی یادآور می شود: پشتیبانی از كالای ایرانی نیازمند جلب اعتماد عمومی است، از سویی هم دولت باید رفع مشكلات تولیدكنندگان، پشتیبانی از تكنولوژی و بازاریابی كنسولی را در اولویت كاری خود قرار دهد تا تولیدكنندگان هم بتوانند به راحتی مواد اولیه خویش را خریده و كیفیت و بسته بندی آن تلاش كند.
«موسی نیرومند»، یك جامعه شناس در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه امروزه گرایش به مصرف كالای خارجی به فرهنگ و سبك زندگی مردم تبدیل گشته است، اظهار می كند: این گرایش زمینه تاریخی داشته و برگرفته از چندین سال پیش است، بر این اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی سالیان سال بر مبحث پشتیبانی از كالای ایرانی تاكید كردند.
وی می افزاید: فرهنگ استفاده از كالای ایرانی باید از دوران مدرسه به دانش آموزان تعلیم داده شود تا با افزایش دانش، اطلاع دانش آموزان از هویت فرهنگی و منافع ملی افزایش یابد، در حالیكه خیلی از لوازم التحریرهای دانش آموزان ایرانی از خارج وارد می گردد و كودك از دوران ابتدایی شكل گیری شخصیت خود، می آموزد كه از كالای خارجی استفاده نماید.
نیرومند تصریح می كند: در رادیو و تلویزیون باید محدودیت های بیشتری برای تبلیغات كالاهای خارجی اتخاذ شود تا جوانان ایرانی از مشكلات همراه این مورد اطلاع داشته باشند.
تبلیغ كالاهای خارجی در سطح شهر قابل مشاهده است
وی یادآور می شود: اقداماتی كه در جهت پشتیبانی از كالای ایرانی از جانب دستگاه های اجرایی انجام گرفته است، كافی نبوده و در حوزه تبلیغات هم ضعیف و گاهی به صورت معكوس عمل كرده ایم. این مورد در تبلیغات صدا و سیما و بیلبوردهای تبلیغات شهری به خوبی قابل مشاهده می باشد.
این جامعه شناس عنوان می كند: باید سطح خودباوری را افزایش داده و برای تولیدات خود افتخار نماییم، چون با داشتن این گونه خصوصیات تمایل به سمت مصرف كالاهای داخلی بیشتر می گردد.
وی خاطرنشان می كند: تغییر تفكر مردم به سمت كالای داخلی در كوتاه مدت ممكن نیست و باید به تدریج و با برنامه های جهادی این تفكرات تغییر یابد، چون استفاده از كالای خارجی به باورها و عادت هایمان تبدیل گشته است و شكستن عادت یك جامعه باید با استفاده از رسانه های ملی و مطبوعات انجام گیرد.
رغبت به كالاهای خارجی زمینه روانی دارد
نیرومند بیان می كند: هم چنین یكی دیگر از دلایلی كه عده ای به كالاهای خارجی بیشتر رغبت نشان می دهد، زمینه روانی و نمایشی دارد كه نمایش رقابت در این زمینه بوجود آمده است، چون انسان خویش را برپایه قضاوت های اجتماعی تنظیم می كنند.
وی ادامه می دهد: رغبت به سمت كالاهای خارجی صرفاً با هدف ترویج عادت غلط برند بازی و یا تقلید از زندگی های به اصطلاح لاكچری و تغییر ذائقه انجام می گیرد كه به یك سبك زندگی غربی تبدیل گشته است.
این جامعه شناس می گوید: كیفیت، خلاقیت و پویایی در تولیدات داخلی را باید سر لوحه كار خود قرار دهیم، از سویی باید تولیدات ما مبتنی با دانش و بینش باشد تا شاهد افزایش صادرات در این زمینه باشیم.
برپایه این گزارش، امروزه با عنایت به تغییر در شرایط بین المللی و اعمال تحریم های ناعادلانه بر ضد ملت ایران، اگر ایرانیان «شعار كالای ایرانی را بخر» را عملی كنند، تحریم های یكجانبه و ظالمانه آمریكا اثرگذاری خویش را از دست می دهد.
گزارش از «آیتك اسماعیل زاده»- خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی



1397/08/16
15:24:40
5.0 / پنج
4049
تگهای خبر: ارز , ایران , بازار , بخش خصوصی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
سیمان سیمان