اسپانیایی ها عاشق سیر همدان شدند

اسپانیایی ها عاشق سیر همدان شدند

سیمان: رئیس سازمان جهادكشاورزی استان همدان اظهار داشت: از آنجایی كه كشورهای تركیه، افغانستان و پاكستان هم امسال مبادرت به كشت سیر كرده و برداشت خوبی هم داشته اند، میزان تقاضا نسبت به عرضه بسیار پایین تر از سال های گذشته بوده است.


به گزارش سیمان به نقل از ایسنا، منصور رضوانی جلال در حاشیه بازدید از پروژه ملی سرشاخه كاری درخت گردو و نهالستان گردوی شهرستان تویسركان در جمع خبرنگاران، درباره كشت بالای سیر در استان بیان كرد: بیشتر كشاورزان به دلیل قیمت بالای سیر در سال گذشته، امسال مبادرت به كشت فراوانی كرده و بیش از ۵۵ هزار تن سیر برداشت كردند كه در شهرستان تویسركان هم این میزان ۶ برابر سال قبل شده است. نمونه هایی از سیر استان به كشورهای مختلف ارسال شد و در نهایت كشور اسپانیا نمونه های مرغوب را برگزید و محصولات به این كشور ارسال شد.
رئیس سازمان جهادكشاورزی استان همدان اظهار داشت: با وجود محصول سیر اضافی در سطح استان، صنایع تبدیلی برای پودر سیر و مشتقات آن به صورت صادراتی وجود ندارد و تولیدكنندگان تنها به صورت سنتی مبادرت به ساخت شوریجات و ترشیجات سیر می كنند.
وی درباره وضعیت تولید گردو در استان هم اظهار داشت: برای تولید پیوندك گردو و نهال گواهی شده با محدودیت های فراوانی در كشور مواجه بودیم به طوریكه در هیچ جای كشور نتوانستیم پیدا نماییم اما امروز باغ مادری تویسركان بعنوان مركز تخصصی تولید و توزیع نهال گردوی شناسنامه دار در كشور مطرح است. در این باغ تمامی مراحل كشت بافت گیاهی در خزانه و گلخانه انجام و در نهایت یك نهال گواهی شده در كل كشور از تویسركان توزیع خواهد شد.
رئیس سازمان جهادكشاورزی استان همدان درباره اعتبارات اختصاص یافته به این باغ عنوان كرد: یك میلیارد تومان از صندوق جهادكشاورزی و ۲و نیم میلیارد تومان از صندوق توسعه كشاورزی برای ساخت گلخانه، اختصاص یافته و در گلخانه بیش از ۱۰۰ هزار نهال تولید و در باغ مادری هم بیش از ۳۶۰۰ بافت گیاهی تولید شده است.
وی با اشاره به اینكه اولویت سرشاخه كاری و تولید و فروش پیوندك با شهرستان تویسركان است، تاكید كرد: سرشاخه كاری و تولید پیوندك نهال گواهی شده، مختص استان همدان و شهرستان تویسركان است اما توزیع نهال و پیوندك ها در سراسر كشور صورت خواهد گرفت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سرشاخه كاری در همه درختان گردو، اظهار داشت: درختانی كه از لحاظ كیفیت و كمیت دچار مشكل هستند در اولویت سرشاخه كاری شدن هستند.
رئیس سازمان جهادكشاورزی استان همدان بیان كرد: برداشت گردو در باغات سنتی ۱۸۰۰ كیلوگرم است كه این میزان در درختان سرشاخه كاری شده، بیش از ۴ تن در هكتار است.در سال قبل ۱۷ هزار تن گردو در استان همدان برداشت شد كه امسال هم به همان میزان برداشت خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینكه ۲۶ درصد اشتغال استان همدان در حوزه كشاورزی است، اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و مجوز در حوزه كشاورزی توسط بهره برداران دریافت شده كه این میزان در حوزه گلخانه، صنایع تبدیلی و توسعه باغات است.
رضوانی جلال اضافه كرد: تقاضا و گرایش برای ساخت سردخانه زیاد و برای تولید صنایع تبدیلی بسیار كم است كه با تسهیلات اعطایی از جانب جهادكشاورزی در قالب تسهیلات توسعه روستایی و صندوق توسعه ملی در حوزه صنایع تبدیلی به خوبی می توان وارد شد.
وی با اشاره به تمام شدن مدت زمان كشت كلزا در استان عنوان كرد: كلزا بعنوان الگوی كشت در اولویت جهادكشاورزی است كه تمامی نهاده ها و كود مورد نیاز كشاورزان تأمین شده است.
رئیس سازمان جهادكشاورزی استان همدان درباره مبارزه با كرم خراط هم اظهار نمود: سال قبل اعتبارات خوبی برای مبارزه با این بیماری اختصاص یافت و در راه توسعه و تكثیر این بیماری اختلال زیادی صورت گرفته و این بیماری كنترل شده است.



1397/07/02
15:02:33
5.0 / پنج
4093
تگهای خبر: ارز , تسهیلات , تولید , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
سیمان سیمان