تکمیل راه های اصلی کریدور جاده ای ساحلی جنوب کشور تا ۱۴۰۳

تکمیل راه های اصلی کریدور جاده ای ساحلی جنوب کشور تا ۱۴۰۳

به گزارش سیمان، کدخدازاده اظهار داشت: باقی پروژه ها با همکاری دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت، مناطق آزاد چابهار و اروند و سازمان برنامه و بودجه و همین طور تامین اعتبار از طرف دولت در سال های آتی تکمیل می شود.



به گزارش سیمان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا کدخدازاده عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباب اقدامات شرکت ساخت برای توسعه بزرگراه ها، راه های اصلی و حمل و نقل جاده ای سواحل جنوب کشور و توسعه حمل و نقل ترکیبی در این منطقه که به عنوان برنامه و سیاست کلان نظام شناخته می شود، به تشریح تعدادی از اقدامات آن شرکت در طراحی، اجرا و ساخت، پرداخت.
عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تأکید بر این که توسعه راهگذر و کریدور جنوب کشور به طول یکهزار و ۸۵۰ کیلومتر که از شلمچه شروع و به مرز گوادر در سیستان و بلوچستان می رسد یکی از با اهمیت ترین برنامه های توسعه ای کشور است، اظهار داشت: توسعه راهگذر جنوبی کشور به طول یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر که از چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان عبور می کند از سال ۱۳۹۵ بصورت کریدوری شروع شده و جزو اولویت ها و برنامه های شرکت ساخت است که در این خصوص مذاکراتی فقط برای سواحل و پس کرانه منطقه مکران با دبیرخانه توسعه مکران به عنوان متولی توسعه این مسیر، وزارت نفت برای استقرار صنایع مهم نفتی و پتروشیمی، منطقه آزاد چابهار و اخیراً نیز با سازمان برنامه و بودجه درباب وظایف سازمان بنادر انجام شده است.
تکمیل کریدور جنوب کشور در ۴ استان به ۱۳ همت اعتبار نیاز دارد
کدخدازاده با بیان این که این مسیر کریدوری برای تکمیل به ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است که در بودجه سال جاری تنها ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: با توجه به این که توسعه این کریدور و برنامه هایی که برای آن در نظر گرفته شده است با بودجه دولتی قابل انجام نیست رایزنی هایی با دبیرخانه توسعه مکران، وزارت نفت، منطقه آزاد چابهار و همین طور سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل این طرح در بخش های حمل و نقلی خصوصاً حمل و نقل جاده ای در حال انجام می باشد. همین طور سازمان بنادر و دریانوردی نیز درباب توسعه بنادر و بهره مندی از راه ها مجموعه اقداماتی را برای تکمیل این راهگذر با اهمیت در تکالیف سالانه خود دارد.
افتتاح ۲۰۰ کیلومتر از راهگذر جنوب در دولت سیزدهم
این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان این که در راهگذار جنوب کشور در دولت سیزدهم تا حالا بیش از ۲۰۰ کیلومتر راه افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است، توضیح داد: اکنون یک هزار و ۲۵۰ کیلومتر شامل راه اصلی و چهارخطه از این مسیر یکهزار و ۸۵۰ کیلومتری در ۴ استان کشور تکمیل شده است.
به گفته وی، در استانهای خوزستان و بوشهر عمده پروژه های چهار خطه کریدور مذکور پایان یافته و پیش بینی می شود تاخرداد ماه سال ۱۴۰۳ باقیمانده آنها نیز به بهره برداری برسد.
کدخدازاده درباب باقیمانده مسیر کریدوری جنوب کشور، توضیح داد: در غرب هرمزگان در حد ارتقا به راه های اصلی تکمیل شده و درحال تبدیل آنها به چهارخطه هستیم که در این خصوص در راه به طول ۸۳۰ کیلومتری در استان هرمزگان ۴۰۰ کیلومتر چهارخطه باقیمانده است و ۴۳۰ کیلومتر چهارخطه انجام شده است. از میناب تا جاسک نیز ارتقا به راه اصلی تکمیل شده است و پس از جاسک راه فرعی داریم که ابتدا آنها را به راه اصلی تبدیل می نماییم و سپس پروژه چهارخطه شدن برای آنها اجرا خواهد شد. در استان سیستان و بلوچستان نیز از کریدور به طول ۳۱۲ کیلومتر عمدتا به سرعت درحال ارتقا به راه اصلی است و در مقاطع محدود با ترافیک بالا نیز درحال چهارخطه شدن است.
وی اشاره کرد: در برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است تا راه های فرعی به راه اصلی و راه های اصلی به چهارخطه تبدیل گردد.
عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: بخش عمده ای از مسیرهای فرعی در شرق استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان است که تسریع در ارتقای این مسیرها در برنامه و درحال اجراست.
کدخدازاده با تکیه بر این که دستیابی به حمل و نقل ترکیبی جزو اهداف راهبردی کشور است، اضافه کرد: در کریدور جنوب کشور اتصال بنادر به ریل و ریل به جاده در حال انجام می باشد. در همین رابطه، اتصال ریلی چابهار به سمت زاهدان و سرخس، همین طور شیراز به بوشهر، در دست انجام است. مسیر ریلی بندرعباس و بندر امام (ره) به مرکز قبل تر راه اندازی شده است که تمامی این مسیرهای ریلی در قالب حمل و نقل ترکیبی به صورتی به مسیر کریدور جنوب متصل شده یا خواهند شد.
وی یکی از محورهای توسعه کشور را در سالهای آتی، جنوب کشور عنوان نمود و بر برنامه تکمیل آنها به عنوان یک سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران، تاکید نمود.

1402/07/24
08:22:12
0.0 / پنج
217
تگهای خبر: ایران , حمل و نقل , راه و شهرسازی , صنایع
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
سیمان سیمان