پیشرفت پروژه لاك پشتی است؛

مگاپروژه ای با اعتبارات قطره چكانی

مگاپروژه ای با اعتبارات قطره چكانی

علیرغم وعده های مسؤلان استانی و كشوری برای اجرای راه آهن بوشهر - شیراز از راه فاینانس، این مگاپروژه با اعتبارات قطره چكانی میزان پیشرفت كمی دارد.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها: راه آهن یکی از مهم ترین زیرساخت های حمل و نقل در سراسر جهان شمرده می شود و کشورهای مختلف نگاه ویژه ای به این حوزه برای تردد، جابجایی بار و حمل و نقل کالا دارند.
در ایران نیز گام های مهمی برای توسعه زیرساخت های راه آهن انجام شده است و طرح های توسعه ای نیز در دست اجرا است که تا حالا حدود ۱۳ هزار کیلومتر خطوط اصلی راه آهن در کشور به بهره برداری رسیده است.
علی رغم اینکه راه آهن در نقاط مختلف کشور گسترش پیدا کرده است ولی بوشهر همچنان از اتصال به خط ریلی سراسری محروم مانده و وعده های مکرر مسئولان برای تکمیل راه آهن بوشهر محقق نشده است.
راه آهنی که تا شیراز رسیده است، به جهت اینکه اقتصادی تر شود باید به بوشهر متصل شود. اتصال خط ریلی سراسری کشور به بندر بوشهر هم برای این استان مفیدست و هم مزایای فراوانی برای همه نقاط کشور خواهد داشت.
بندر بوشهر بعنوان یکی از مهمترین مبادی ورود و خروج کالا از کشور در همسایگی خلیج فارس است که باید با اتصال این بندر به خط ریلی سراسری، بندر بوشهر و راه آهن سراسری را اقتصادی تر کرد.

سال ها است که از آغاز پروژه راه آهن بوشهر - شیراز می گذرد و در سالهای اخیر این پروژه با رکود زیادی روبرو بوده و الان نیز تنها یک قطعه از این پروژه در استان بوشهر فعال است.
قطعات ۹ و ۱۰ و ۱۱ از پروژه راه آهن بوشهر - شیراز در استان بوشهر قرار دارد که قطعه ۱۰ این پروژه بعنوان سخت ترین بخش پروژه الان در استان بوشهر در دست اجرا است و از بخش های فعال آن شمرده می شود.
هرچند که مسئولان استانی و کشوری بارها و بارها وعده اجرای پروژه راه آهن بوشهر - شیراز بوسیله فاینانس را داده اند ولی این پروژه همچنان از نداشتن بودجه کافی رنج می برد.
تکمیل این پروژه بسیار مهم نیازمند اختصاص پنج هزار میلیارد تومان اعتبارات است که با این روند تخصیص اعتبارات ممکنست تا چند دهه دیگر نیز این پروژه تکمیل و افتتاح نشود.
تکمیل راه آهن بوشهر تسریع شود
رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری یکی از مطالبات و خواسته های مهم مردم استان بوشهر است که سال ها بی نتیجه مانده است.
عبدالکریم جمیری تسریع در اجرای پروژه راه آهن بوشهر - شیراز را ضروری دانست و افزود: الان این پروژه عملیاتی است و باید با تزریق اعتبارات مناسب، اجازه توقف در این پروژه مهم را ندهیم.

وی اضافه کرد: بمنظور تسریع در ادامه عملیات پروژه خط ریلی بوشهر - شیراز باید هماهنگی لازم بین مسئولان دو استان بوشهر و فارس ایجاد شود و تلاش جدی برای تکمیل پروژه صورت گیرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر با اعلان اینکه راه آهن بوشهر - شیراز به نفع همه مردم ایران است اضافه کرد: اعتبارات از مهمترین چالش های پیش روی طرح راه آهن بوشهر - شیراز است.
وی اشاره کرد: تامین مالی مهم ترین چالش پروژه راه آهن بوشهر - شیراز است که به دولت پیشنهاد شد طرح در قرارداد بلندمدت ایران و چین گنجانده شود و یا به صورت بیع متقابل به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شود.
۵، ۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: پروژه راه آهن بوشهر - شیراز یکی از مهمترین پروژه های استان بوشهر است که تا حالا تکمیل نشده است.
فرزاد رستمی با اشاره به اینکه پروژه راه آهن بوشهر - شیراز ۴۳۷ کیلومتر طول دارد اشاره کرد: ۱۴۰ کیلومتر این پروژه در استان بوشهر و ۳۹۷ کیلومتر دیگر در استان فارس قرار دارد.
وی قطعه دهم این پروژه در استان بوشهر را بعنوان سخت ترین قطعه پروژه دانست و افزود: این قطعه دارای حدود سه هزار متر پل و حدود دو هزار و ۲۰۰ متر تونل است که حالا بیش از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر میزان پیشرفت قطعه ۱۱ دیگر قطعه قرارگرفته در استان بوشهر را ۶۰ درصد عنوان نمود و افزود: برآورد اولیه این پروژه سه هزار میلیارد تومان بوده است که حالا به پنج هزار میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است.
راه آهن بوشهر نیازمند اعتبارات درشت
استاندار بوشهر در رابطه با وضعیت اجرای پروژه راه آهن بوشهر - شیراز گفت: قطعه دهم بعنوان سخت ترین قطعه فعال است و اجازه نمی دهیم این پروژه متوقف شود.
عبدالکریم گراوند با اشاره به اینکه تزریق اعتبارات قطره چکانی پاسخگوی این پروژه مهم و زیرساختی نیست، اشاره کرد: تکمیل و بهره برداری از راه آهن بوشهر - شیراز نیازمند تخصیص اعداد درشت و بزرگ اعتباری است.

وی از پیگیری مسیر قانونی فاینانس و تهاتر برای تکمیل راه آهن بوشهر - شیراز آگاهی داد و افزود: راه آهن بعنوان مهمترین پروژه اجرائی استان بوشهر بوده و از مطالبات اساسی مردم استان است.
استاندار بوشهر با اشاره به اینکه همه اعتبارات این پروژه در سال قبل و امسال جذب شده است، اضافه کرد: این پروژه اهمیت بسیار زیادی برای بندر بوشهر و رونق هرچه بیشتر آن دارد.
زیرسازی ۱۰۰ کیلومتر از راه آهن بوشهر- شیراز انجام شد
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مسافرت ماه گذشته خود به استان بوشهر در مورد این پروژه اظهار داشت: محور ریلی شیراز به بوشهر در اولویت نخست قرار دارد و استاندار بوشهر، مسئولان و نمایندگان استان در مجلس پیگیر آن هستند.
خیراله خادمی اظهار داشت: مسیر ریلی شیراز به بوشهر با طول ۴۵۰ کیلومتر باید اجرا شود که از سمت فارس ۱۰۰ کیلومتر انجام شده و در استان بوشهر حدود ۱۳۰ کیلومتر شروع شده که زیرسازی ۱۰۰ کیلومتر آن به انتها رسیده و ۳۰ کیلومتر دیگر در حال اجراست.
تکمیل پروژه راه آهن بوشهر - شیراز بعنوان بزرگترین پروژه عمرانی استان بوشهر نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب و چند هزار میلیارد تومانی است و با این میزان تخصیص کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان این پروژه تا سال ها بی نتیجه خواهد ماند.
مردم استان بوشهر انتظار دارند با عزم مسئولان و تلاش نمایندگان، اعتبارات مورد نیاز این پروژه بسیار مهم جذب شود و صدای سوت قطار در استان بوشهر نیز شنیده شود.


منبع:

1399/09/01
22:36:40
5.0 / 5
90
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
سیمان سیمان