گزارش سیمان؛

مسیر ترانزیتی ایران - ترکیه درانتظار تخصیص اعتبار

مسیر ترانزیتی ایران - ترکیه درانتظار تخصیص اعتبار

سیمان: آزادراه تبریز- مرند- سوداگر بعنوان مسیر ترانزیتی ایران - ترکیه، یکی از ابرپروژه های آذربایجان شرقی است که هم اکنون در انتظار تخصیص اعتبارات لازم از طرف دولت می باشد.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها- آناهیتا رحیمی: آزادراه تبریز- سوداگر یکی دیگر از ابرپروژه های استان آذربایجان شرقی است که تا حالا اتمام نیافته است. این همان پروژه ای است که سال هاست به امید تزریق بودجه به انتظار نشسته اما هم چنان با کمبود اعتبارات لازم، دست و پنجه نرم می کند.
آزادراه تبریز- مرند- سوداگر به طول ۲۵۳ کیلومتر بوده که در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ استارت خورده و تحویل زمین برای این پروژه نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ انجام گرفته است.
مسیر بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن بار و قریب ۱۰ میلیون نفر مسافر بوسیله آن جابجا می شود.

کریدور شماره ۲ از کریدورهای ۱۰ گانه نوع یک کشور مرز دوغارون در استان خراسان رضوی را به مرز بازرگان در استان آذربایجان غربی متصل می کند که آزادراه تبریز-مرند-بازرگان، حلقه مفقوده این کریدور شرق به غرب بسیار حائز اهمیت می باشد.
این آزادراه نه فقط خواسته مردم آذربایجان و ایران، بلکه بعنوان بزرگراه آسیایی از نخستین تعهدات دولت ایران بوده است که هم اکنون، با مشکل کمبود اعتبار روبه رو شده و تا آن زمان که دولت قادر به تامین بودجه لازم برای تکمیل این پروژه نباشد، آینده این پروژه مشخص نخواهد شد. آزادراه تبریز- مرند- سوداگر به طول ۲۵۳ کیلومتر اجرا می شود
مدیر کل سابق راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قطعه اول آزادراه تبریز- سوداگر به طول ۶۴ کیلومتر تا مرند بصورت مشارکتی ۵۰ درصدی راه و شهرسازی و ۵۰ درصدی دولت بوده که در حال اجرا است.
ابوالقاسم سلطانی افزود: آزادراه تبریز- سوداگر حدود ۱۱۵ کیلومتر است که تنها ۶۴ کیلومتر آن دارای قرارداد بوده و مابقی بدون قرارداد است و هم اکنون به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم. آزادراه تبریز-مرند-بازرگان تا فصل کاری ۱۴۰۱ تا صوفیان به طول ۴۰ کیلومتر به بهره برداری می رسد
وی اضافه کرد: آزادراه تبریز- مرند- سوداگر به طول ۲۵۳ کیلومتر است و قرار بر این شده تا فصل کاری ۱۴۰۱، تا صوفیان به طول ۴۰ کیلومتر به بهره برداری برسد که البته هم اکنون عملیات آسفالت ریزی در بخش هایی از مسیر آزادراه تبریز- مرند-بازرگان در محدوده تبریز- صوفیان انجام گرفته است.
در انتظار تخصیص اعتبارات کافی از طرف دولت هستیم
سلطانی اظهار داشت: تلاش بر این است تا آخر فصل کاری امسال، ۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز-مرند-بازرگان و ۴۵ کیلومتر از آزادراه مراغه-هشترود به مجموع آزادراه ها افزوده شود که البته در انتظار تخصیص اعتبارات کافی از طرف دولت هستیم.
مدیر کل سابق راه و شهرسازی آذربایجان شرقی بیان کرد: تقریباً در تمامی پروژه ها همچون پروژه آزادراه تبریز- مرند-بازرگان، دولت قادر به پرداخت سهم خود نیست که این جزو عمده ترین مشکلاتی است که می توان به آن اشاره نمود.

اتمام پروژه وابسته به تامین منابع دولتی است
وی اضافه کرد: برای راه اندازی هر کیلومتر از آزادراه، حدود ۶۵ میلیارد هزینه نیاز است و اگر بخواهیم آزادراه تبریز- مرند-بازرگان به طول ۱۱۵ کیلومتر در زمینه استحفاظی آذربایجان شرقی، حدود سه هزار میلیارد تومان، منابع مالی نیاز است.
برای راه اندازی هر کیلومتر از آزادراه، حدود ۶۵ میلیارد هزینه نیاز است
سلطانی افزود: اتمام این پروژه بستگی به تامین منابع مالی از طرف دولت دارد اما طبق برنامه ریزی که انجام گرفته، اگر دولت قادر به تامین پرداخت سهم خود باشد می توان تا آخر فصل کاری سال جاری (اوایل آبان ماه)، ۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز-مرند-بازرگان را به بهره برداری رسانید.
مدیرکل سابق راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اظهار داشت: مشخصات فنی آزادراهی سبب کاهش تصادفات و افزایش سرعت و راحتی برای مسافرین خواهد شد و هم چنین باتوجه به جذب قسمت بزرگی از ترافیک مسیر موجود تبریز- مرند، سبب کاهش ترافیک در این راه خواهد شد.
اعتبارات مورد نیاز از طرف دولت لحاظ خواهد شد
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آزادراه تبریز-بازرگان در چندین مرحله با مشارکت بخش خصوصی درحال راه اندازی بوده است.

حجت الاسلام سید محمد رضا میرتاج الدینی به مشارکت ۶۰ درصدی دولت و ۴۰ درصدی بخش خصوصی اشاره کرده و اضافه کرد: فاز تبریز به سمت بازرگان، فعال است اما پیمانکار فاز تبریز به سمت سوداگر هنوز انتخاب نشده است.
وی اضافه کرد: با توجه به این که این پروژه با مشارکت بخش خصوصی است، از طرف دولت اعتبارات لازم و مورد نیاز لحاظ خواهد شد.
امیدوارم هر چه زودتر این آزادراه افتتاح شود
یکی از رانندگان در این راه نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وضعیت اتوبان تا مسیر مرند نسبتاً خوب است اما باقی مسیر وضعیت مناسبی ندارد و رانندگان را با مشکلات بسیاری مواجه می کند.
عیسی اکبری افزود: وضعیت آسفالت اصلاً مناسب نمی باشد و چاله چوله های بسیاری در این راه وجود دارد در صورتیکه این مسیر، یک محور پرتردد و ترانزیتی است.
این راننده اظهار داشت: هم اکنون نه فقط وضعیت آسفالت در سطح شهر مناسب نمی باشد بلکه وضعیت جاده و هم چنین این مسیر نیز خوب نبوده و مسئولان باید نسبت به آسفالت ریزی اساسی در این راه اقدام نمایند.
ما سال هاست در انتظار پروژه های نیمه تمام هستیم تا بلکه روزی به اتمام برسد و امیدوار هستم مسئولان هر چه زودتر آزادراه تبریز-مرند-بازرگان را افتتاح کنند
اکبری افزود: افزایش تصادفات هم اکنون نگران کننده است و به نظرم گذشته از بالا بودن سرعت مطمئنه، وضعیت جاده ها نیز منجر به افزایش تصادفات رانندگی شده است.
وی اضافه کرد: ما سال هاست در انتظار پروژه های نیمه تمام هستیم تا بلکه روزی به اتمام برسد و امیدوار هستم مسئولان هر چه زودتر آزادراه تبریز-مرند-بازرگان را افتتاح کنند.
آزادراه تبریز- مرند- بازرگان، یکی دیگر از ابرپروژه های استان آذربایجان شرقی است که پس از گذشت سالهای متمادی، هنوز به پایان نرسیده و هم اکنون با کمبود اعتبارات لازم روبه رو شده است.
آزادراه تبریز- مرند- بازرگان، پروژه ای است که تا آن زمان که دولت، اعتبار لازم را برای تکمیل این ابرپروژه تزریق نکند، هم چنان بلاتکلیف خواهد ماند.


منبع:

1401/02/28
13:55:52
0.0 / پنج
451
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
سیمان سیمان