آخرین وضعیت پرونده قضایی مهشاد و ریحانه

آخرین وضعیت پرونده قضایی مهشاد و ریحانه

در آستانه چهلم «مهشاد کریمی» و «ریحانه یاسینی» - خبرنگاران محیط زیست ایسنا و ایرنا - که در حادثه واژگونی اتوبوس جان باختند، وکیل خانواده های این دو خبرنگار آخرین وضعیت پرونده قضایی این حادثه را تشریح نمود.



به گزارش سیمان به نقل از ایسنا دوم تیرماه بود که اتوبوس خبرنگاران و عکاسان در بازگشت از بازدید از تونل زاب در حوالی نقده واژگون شد و به فوت مهشاد کریمی – خبرنگار ایسنا – و ریحانه یاسینی – خبرنگار ایرنا - و مصدومیت ۲۱ خبرنگار و عکاس دیگر انجامید. برمبنای اطلاعیه پلیس که شش روز پس از واقعه (۸ تیرماه) انتشار یافت، «بی احتیاطی راننده اتوبوس به سبب عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب و بی مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به سبب عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات در رابطه با ایمنی ترافیک» بعنوان دلیلهای این اتفاق ذکر شد. غلامحسین اسماعیلی - سخنگوی قوه قضاییه - نیز در ۲۲ تیرماه نظر کارشناسی این قوه را درباره حادثه اعلام نمود. بر این اساس « ۵۰ درصد تقصیر عوامل و مسئولان مختلف بوده است.»

پس از گذشت ۴۰ روز از وقوع این حادثه پرتو برهانپور – یکی از وکلای اولیای دم- در گفت و گو با ایسنا اظهار می کند: پرونده در شعبه بازپرسی دادسرای شهر نقده است که به شعبه ۳ دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ تهران فرستاده شد که ویژه نیابت قضایی است تا اولیای دم محترم بتوانند شکایت کنند و خبرنگاران مصدوم به پزشکی قانونی معرفی گشتند. شکایت اولیای دم و گزارش های پزشکی قانونی تحویل دادسرای نیابت داده شده و از این طریق برای دادسرای نقده ارسال شد.

این وکیل اولیای دم به آخرین نتیجه کارشناسی اعلام شده اشاره می کند و می گوید: نظر کمیسیون کارشناسان فنی پلیس راه آذربایجان غربی که به ما ابلاغ گردیده است، تقصیر را ۵۰، ۵۰ اعلام نموده اند. بر این اساس ۵۰ درصد مربوط به عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب از طرف راننده اتوبوس و ۵۰ درصد مربوط به بی مبالاتی و قصور مسئولان هماهنگی سفر به سبب عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات در رابطه با ایمنی و ترافیک اعلام گردید.

وی می افزاید: مستند نامه درخواست خودرو از طرف رئیس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه نیز موجود است این در حالیست که تعدادی از مسئولان درخواست خودرو را انکار کرده بودند.

برهانپور در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا برمبنای نامه موجود از کارخانه سیمان خودرو درخواست شده بود، می گوید: برمبنای گزارشی که ما دریافت کردیم رئیس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه خودرو درخواست کرده بود و به جزئیات دیگری از این مساله فعلا دسترسی نداریم.

وی درباره مشابه بودن نظرات کارشناسی جدید با دیدگاه های کارشناسی پلیس و قوه قضاییه که قبلا اعلام شده بود، خاطرنشان می کند: یک نظریه کارشناسی اولیه داده شد سپس برای مشخص شدن سهم قصور پرونده به کمیسیون کارشناسان فنی پلیس راه استان آذربایجان غربی ارجاع داده شد.

این وکیل اولیای دم اضافه می کند: در آخرین نظر اعلام شده به سبب استفاده نکردن راننده از ترمز ثانویه پرداخته شد. این ترمز از نظر مکانیک ظاهری سالم بود ولی از نظر عملکردی و انتقال اطلاعات فعال نبود بدین سبب باوجود روشن شدن سیستم هشدار، راننده از ترمز ثانویه استفاده نمی کرد و سیستم ریتاردر (ترمر ثانویه) گرفتار چهار خطا و اشکال بود.

وی به تشریح خطاها می پردازد و می گوید: کد خطای ۴۸ مربوط به خطا در ارسال سیگنال از پدال ترمز به کامپیوتر ریتاردر با ۵۰ بار تکرار بود که وجود این خطا موجب غیر فعال شدن سیستم ریتاردر شد. کد خطای ۲۰ با یک دفعه تکرارمربوط به عدم برگشت پدال ترمز به نقطه صفر و کد خطای ۴۱ با یک دفعه تکرار مربوط به عدم ولتاژ ورودی به رل، ABS و کد خطای ۴۹ نیز با یک دفعه تکرارمربوط به عدم ارسال سیگنال بین برد، ABS و ریتاردر بود.

برهانپور درباره نهادهایی که مورد تحقیق قرار گرفته اند، اظهارمی کند: مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه و اداره محیط زیست استان آذربایجان غربی تا حالا مورد تحقیق و پرسش قرار گرفته اند. راننده نیز طبق آخرین اطلاعات ما همچنان بازداشت است و بررسی ها ادامه دارد.

این وکیل اولیای دم درباره زمان معرفی مقصران این اتفاق می گوید: قاعدتا زمان دقیق معین نیست ولی روند پیگیری پرونده در جریان است و نظرات کارشناسی صادر گردیده است.

برهانپور درباره تاثیر تصویب دستورالعمل برای سفرهای مطبوعاتی بر بررسی دلیلهای رخداد حوادث احتمالی در آینده اظهار می کند: ضمن امیدواری برای عدم وقوع حوادث جاده ای برای خبرنگاران عزیز و همه مردم شریف، در صورت وجود دستورالعمل اگر اتفاقی بیفتد، عدم رعایت آن با سهولت بیشتری مشخص می شود و مثل الان نمی گردد که مدام پرونده جهت بررسی های کارشناسی ارسال شود.

به گزارش سیمان به نقل از ایسنا پیگیری پرونده خبرنگاران فوت شده ادامه دارد چونکه مشخص شدن ابعاد مختلف پرونده و معرفی و مجازات مقصران نه فقط می تواند مرهمی بر حال داغداران باشد بلکه بر کاهش تصادفات جاده ای که سالانه جان تعداد زیادی از هموطنانمان را می گیرد، نیز موثر است.




1400/05/11
20:02:48
0.0 / پنج
942
تگهای خبر: خودرو , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
سیمان سیمان