بیشتر از ۷۵ درصد بازار سیگار در اختیار برندهای خارجی

بیشتر از ۷۵ درصد بازار سیگار در اختیار برندهای خارجی

به گزارش سیمان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران ضمن اشاره به اینکه بر مبنای قانون تجارت خارجی، شرکتهای خارجی حداکثر می توانند ۳۵ درصد سهم بازار را داشته باشد، اظهار نمود: این در شرایطی است که هم اکنون بر مبنای آمار مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات، فقط دو شرکت اصلی خارجی تولید سیگار در کشور ۶۵ تا ۷۰ درصد بازار مصرف را در اختیار دارند.


سیاوش افضلی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تحقیق و تفحص از صنعت دخانیات حق نمایندگان است و درست است که استفاده شود، خاطرنشان کرد: نکته ای که در این میان پنهان مانده این است در طرح تحقیق و تفحص فقط شرکت دخانیات مورد توجه قرار گرفته نه کل صنعت. این در شرایطی است که از سال ۱۳۹۱ بعد از اجرای خصوصی سازی و انتزاع وظایف حاکمیتی و واگذاری آن به وزارت صنعت، شرکت دخانیات بخش کوچکی از صنعت دخانیات ایران است، به صورتی که از گردش مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی صنعت دخانیات تنها ۱۰۰۰ میلیارد تومان، یعنی کمتر از ۱۰ درصد از آن در ارتباط با شرکت دخانیات است.
وی با اشاره به اینکه لازم است مساله سهم پایین شرکت دخانیات ایران از بازار هم مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد، اظهار داشت: هم اکنون وضعیت تولید و سهم از بازار شرکت دخانیات ایران نسبت به دهه ۸۰ خوب نیست که باید دلیل آن مشخص شود. این در شرایطی است که قدمت صنعت دخانیات به نزدیک ۱۰۰ سال می رسد، گستردگی زیادی در سطح کشور دارد و معنای واقعی زنجیره صنعت همچون کشاورزی، عمل آوری و تولید خرمن تا تولید سیگار و فروش در این شرکت بوجود آمده است. همینطور باید وضعیت دقیق ۳۹ هزار میلیارد تومان گردش مالی، یعنی بیشتر از ۹۰ درصد از گردش مالی صنعت در شرکتهای چندملیتی مشخص شود.
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران ضمن اشاره به صدور مجوزهایی در حوزه صنعت دخانیات از سال ۱۳۹۱ و رفع انحصار از این صنعت، خاطرنشان کرد: حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار سیگار در اختیار برندهای خارجی و نهایتاً ۱۴ درصد از بازار دخانیات در اختیار شرکت دخانیات ایران است که البته این رقم پارسال هفت درصد بوده است. البته با عنایت به این که محصولات شرکت دخانیات ایران در کلاس C و D و در نتیجه ارزان است به لحاظ ریالی سهمی کمتر از ۱۰ درصد بازار دخانیات را به خود مختص کرده است.
چگونه شرکتهای چندملیتی، گوی رقابت را از دست تولیدکنندگان سیگار ربودند؟
افضلی همینطور با اشاره به اینکه وضعیت امروز شرکت دخانیات ایران نتیجه سیاست گذاری های یک دهه اخیر است که احتیاج به تحقیق و تفحص دارد، اظهار داشت: در دهه ۸۰ عمده محصولات خارجی از راه قاچاق وارد کشور می شد، ازاین رو در سطح کلان طرحی تحت عنوان مبارزه اقتصادی با قاچاق شروع شد که بر مبنای آن در یک بازه زمانی سه ساله حدود ۸۵ درصد بازار دخانیات به مدیریت دولت درآمد و هم زمان از برندهای داخلی حمایت شد، به صورتی که قرار بود شرکتهای خارجی برای بخشی از بازار سیگار تولید نماید که امکان تولید آن در داخل وجود نداشت. همینطور شرکتهای خارجی حق نداشتند به صورت مستقیم در ایران کارخانه تأسیس کنند و یا کارخانه های شرکتهای ایرانی را خریداری نمایند، بلکه قرار بود ذیل شرکت دخانیات بعنوان شرکت ملی با استفاده از نیروی انسانی و انتقال تکنولوژی فعالیت کنند و همینطور بابت تولید هر پاکت سیگار در ایران به شرکت دخانیات ایران که بعنوان یک شرکت زیرمجموعه وزارت صنایع که نماینده دولت بود حق تولید پرداخت کنند.
این در شرایطی است که به قول این مقام مسئول از سال ۱۳۹۱ به بعد شرکتهای چندملیتی توانستند به صورت مستقل در کشور فعالیت تولیدی داشته باشند، هر محصولی که می خواهند در کشور تولید کنند و مانند گذشته هم به دولت پرداخت نداشتند. همینطور هم اکنون عمده محصولات شرکتهای خارجی، هم رده محصولات داخلی است. به عبارت دیگر شرکتهای خارجی، حلقه سودده زنجیره صنعت دخانیات را در دست گرفتند، درحالی که هیچ گونه مسئولیتی در زمینه بخش کشاورزی و اشتغال نمی پذیرند و حتی خرمن آماده را به صورت ۱۰۰ درصد به کشور وارد می کنند و در سیگار پر می کند که مشابه واردات قطعات منفصله برای تولید خودرو است. به عبارت دیگر هم اکنون تمام هزینه صنعت دخانیات برای شرکت دخانیات و حلقه های سودده آن برای شرکتهای خارجی است که لازم است این مورد هم در طرح تحقیق و تفحص مجلس بررسی شود.
او همینطور ضمن اشاره به ضرورت واردات بخشی از خرمن برای تولید سیگار، اظهار نمود: هیچ کشوری خرمن کامل برای تولید سیگار را در اختیار ندارد، اما شرکتهای خارجی به طورکلی از توتون ها و خرمن های داخلی استفاده نمی کنند. همینطور در کشورهای دیگر تعرفه هایی برای واردات خرمن در نظر گرفته می شود که عدم استفاده از خرمن های داخلی جبران شود، اما در ایران این اتفاق نمی افتد.
افضلی همینطور ضمن اشاره به اینکه بر مبنای قانون تجارت خارجی، شرکتهای خارجی حداکثر می توانند ۳۵ درصد سهم بازار را داشته باشد، اظهار نمود: این در شرایطی است که هم اکنون بر مبنای آمار مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات، فقط دو شرکت اصلی خارجی تولید سیگار در کشور ۶۵ تا ۷۰ درصد بازار را در اختیار دارند.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی اخیراً اعلام نموده بود هم اکنون ۵۵ درصد بازار در اختیار برندهای بین المللی و ۴۵ درصد در اختیار تولیدکنندگان داخلی است.
سهم ۲۰ درصدی قاچاق در بازار سیگار
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران ضمن اشاره به سهم ۲۰ درصدی قاچاق سیگار از بازار مصرف داخلی کشور، اظهار نمود: ورود نهادهای نظارتی، قضایی و رسانه ملی به مبحث قاچاق سیگار و توجه ویژه به این آفت اقتصادی در کشور فرصت خوبی است، اما مبارزه با قاچاق صرفا با سیاستگذاری حل وفصل نمی گردد و باید ابزارهای لازم برای مبارزه با قاچاق سیگار شامل لجستیک، نیروی انسانی و دانش لازم هم وجود داشته باشد که شرکت دخانیات با تجربه دهه هشتاد خود می تواند در این مقوله به حاکمیت کمک نماید.
افضلی در انتها درباره شرایط کنونی شرکت دخانیات اظهار داشت: تولید شرکت دخانیات ایران در ۹ ماهه ابتدایی سالجاری ۳۰ درصد بیشتر از کل تولید سال ۱۳۹۸ بوده و پیشبینی می شود تا آخر سال هم بیشتر از ۶۰ درصد افزایش تولید نسبت به سال قبل داشته باشد. فروش محصولات شرکت دخانیات هم در ۹ ماهه سالجاری بیشتر از ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.




منبع:

1399/10/28
17:35:19
0.0 / پنج
1202
تگهای خبر: ارز , ایران , بازار , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
سیمان سیمان