وزیر راه و شهرسازی خبر داد

7800 میلیاردتومان وام برای جبران خسارات كرونایی صنعت حمل و نقل

7800 میلیاردتومان وام برای جبران خسارات كرونایی صنعت حمل و نقل

به گزارش سیمان وزیر راه و شهرسازی از اختصاص ۷۸۰۰ میلیارد تومان وام با سود ۱۲ درصد برای جبران خسارات كرونایی شقوق مختلف صنعت حمل و نقل اطلاع داد.


به گزارش سیمان به نقل از صداوسیما، محمد اسلامی در برنامه نگاه یك شبكه اول سیما اضافه كرد: در ستاد ملی مقابله با كرونا، وظیفه جلوگیری از آلودگی ناوگان حمل و نقل برون شهری در كشور بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، ازاین رو كمیته نظارت بر حمل و نقل برون شهری تشكیل شد. او افزود: ۱۱ پروتكل تدوین و به وزارتخانه ها تكلیف شد این پروتكل ها به چندین زبان ترجمه و به ناوگان هوایی، ریلی و جاده ای كشور ابلاغ شد. اسلامی خاطرنشان كرد: تب سنجی و اسكن نمودن با دوربین های حرارتی جزو كارهای روزمره ناوگان های متبوع قرار گرفت، گندزدایی، شستن و ضد عفونی قطارها و اتوبوس ها از دیگر وظایف محوله به وزارتخانه راه و شهرسازی بود كه تا به امروز در حال انجام می باشد. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در تاریخ ۲۵ اسفند تا پنج فروردین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، دقیقاً ۶۳ درصد كاهش تردد جاده ای داشتیم. در این مدت بیشترین تردد شامل كامیون و خودرو های حمل تجهیزات پزشكی و خدماتی می شد. اسلامی در مورد وضعیت تردد ناوگان هوایی كشور در دوران پیك انتشار كرونا در اسفند و فروردین اظهار داشت: پروازها به ایران به صورت كل لغو شده بود و تا این لحظه حدوداً ۱۰۰ پرواز آن هم به منظور انتقال یا جا به جایی مواد و تجهیزات پزشكی و كمك بهداشتی صورت پذیرفته و تعدادی پرواز هم به منظور انتقال مسافرین كه باید به مبدأ سفرشان باز می گشتند انجام شده است. او در مورد پروازهای چین به ایران و برعكس اظهار داشت: در تاریخ ۱۶ و ۱۷ بهمن ۹۸ مصوب شد كه پروازهای چین قطع و فقط مقرر شد تا دانشجویان ایرانی كه در چین مانده اند با پرواز به ایران برگردند و سپس در قرنطینه بمانند. به غیر از این پروازها، هیچ گونه پرواز دیگری از چین به ایران و برعكس مسافری را جا به جا نكرد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امر غربالگری در ناوگان های كشور اضافه كرد: غربالگری در اتوبوسرانی و قطار و ناوگان هوایی قطع نشده و همچنان در حال اجراست. در ناوگان اتوبوسرانی در مدت اخیر با كاهش ۷۰ درصدی، قطارها با ۹۴ درصدی كاهش مسافر و هواپیماها با ۷۵ تا ۸۰ درصد كاهش مسافر را تجربه كرده اند، البته علل عمده این كاهش ها را می توان كاهش تقاضا عنوان نمود. اسلامی افزود: برآوردهایی انجام شد تا ما بتوانیم از محل بسته حمایتی كه بعنوان تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود مبالغی را به ناوگان حمل و نقل عمومی تزریق نماییم با این شرط كه هیچ نیروی انسانی تعدیل نگردد.اختصاص ۷، ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه برای جبران خسارات كرونایی صنعت حمل ونقلاسلامی اضافه كرد: از بسته حمایتی ۷۵ هزار میلیارد تومانی، رقمی حدود هفت هزار و هشتصد میلیارد تومان صورت وضعیت نمودیم كه از این رقم حدود دو هزار و چهارصد میلیارد تومان به ناوگان هوایی، سه هزار میلیارد تومان به بخش راه آهن و حمل و نقل ریلی و مبالغی را هم برای ناوگان اتوبوسرانی و شركت ها و اقامتگاه های بین راهی در نظر گرفته ایم. البته شركت های دریایی هم از این كمك هزینه و بسته حمایتی بی نصیب نماندند، همینطور شركت های وابسته به ناوگان هوایی هم به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان از محل بسته حمایتی سهم برده اند. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: تمام مبالغی كه با عنوان بسته حمایتی به ناوگان های مختلف و شركت های متبوع پرداخت شده، تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد است كه از جانب بانك مركزی به این امر اختصاص یافت. وی بیان نمود: ناوگان عمومی شهری كشور بیشترین سهم از صدمه های ناشی از كرونا را داراست كه بنا به دستور رئیس جمهور در صورت ضرورت دولت مبلغ پیش پرداخت خرید اتوبوس را به شاغلین این ناوگان خواهد داد. وزیر راه و شهرسازی در مورد آزادراه تهران- شمال اظهار داشت: فاز اول آزادراه تهران - شمال فاصله تهران تا شمال را ۶۰ كیلومتر كوتاه تر می كند. این پروژه كه در سال ۱۳۷۰ شروع به كار كرد در دولت آقای روحانی از سال ۹۲ تا ۹۸ از ۱۷ درصد به صد درصد تغییر یافت، این در حالیست كه این پروژه از سال ۸۴ تا ۹۲ فقط ۹ درصد پیشرفت كار را به خود دیده بود. او تصریح كرد: بر مبنای برآوردهای حال حاضر، رقمی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر برای فاز دو و سه این آزادراه مورد نیاز می باشد. در فاز دو این پروژه بزرگترین و طویل ترین سازه تونل به طول شش و نیم كیلومتر اتفاق می افتد. اسلامی افزوده شدن ۵۸۰ كیلومتر آزادراه به خطوط جاده ای كشور تا آخر سال جاری را بعنوان یكی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی عنوان نمود و اضافه كرد: سال قبل رقمی حدود ۶۰ كیلومتر آزادراه تحویل جاده های كشور داده ایم. همینطور در برنامه داریم حدود دو هزار كیلومتر راه روستایی را به مسیر آسفالته تبدیل نماییم. او ساخت ۶۶ بیمارستان و ساخت ۱۲ بیمارستان در دوران كرونا را بعنوان یكی دیگر از دستاوردهای وزارت راه عنوان نمود و افزود: تا آخر دولت توانایی ساخت و تحویل ۱۶ بیمارستان دیگر را هم داریم. وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در مورد مسیرهای ریلی توانایی ساخت و بهره برداری حداقل ۴۰۰ و حداكثر هزار كیلومتر خط آهن را داریم. اسلامی افزود: سال قبل حدود ۷۸۰ واگن و لوكوموتیو را تحویل شركت های بهره بردار دادیم و بنا داریم كه این رقم را در سال ۹۹ به دوهزار دستگاه برسانیم، ضمناً همه این جهش های تولید را در چارچوب بودجه مصوبی كه در لایحه دولت آمده تعریف كرده ایم. او خاطرنشان كرد: البته طرح راه آهن زاهدان چابهار با اجازه مقام معظم رهبری از راه بودجه دیگری صورت خواهد گرفت. اسلامی در مورد ناوگان دریایی هم اظهار داشت: شناورها و تجهیزات ساحلی مورد نیاز ما مقرر است از تجهیزات و تولیدات داخلی بهره بگیرند كه این اتفاق هم در نوع خود حائز اهمیت می باشد. او اظهار داشت: در شرایط تحریمی و كرونایی همیشه كوشیده ایم كه ناوگان حمل و نقل كشورمان را برقرار نگهداریم. هم اكنون از ۲۳ پایانه مرزی كشور حدود ۱۱ پایانه مرزی كشور به صورت حداقلی فعال بوده است. در حوزه ریلی هم از هر دو معبر فقط یك معبر فعال است. در حمل و نقل جاده ای هم تنها در دو پایانه تردد كامیون های باربری صورت می گیرد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به كاهش ۶۰ درصدی ترانزیت جاده ای اضافه كرد: این در شرایطی است كه در بخش ترانزیت ریلی با ۱۵ درصد افزایش روبرو می باشیم. در بخش دریایی هم تخلیه و جا به جایی بار در بنادر كشور ۱۶ درصد افزایش را تجربه می كند. اسلامی با اشاره به اینكه ظرفیت بنادر كشور به ۲۵۰ میلیون تن رسیده است اضافه كرد: این در حالیست كه سال ۹۷ حدود ۱۳۴ میلیون تن بار در بنادر جا به جا شد و در سال ۹۸ این رقم به ۱۴۷ میلیون تن رسید رشد صورت گرفته حاصل افزایش تعاملات به وجود آمده با دیگر كشورها می باشد. او افزود: سال ۹۶ در بندر چابهار حدود ۹۷۰ هزار تن بار تخلیه شد، در سال ۹۷ این رقم به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش یافت و ۹۸ به حدود سه میلیون تن رسید. همینطور در سال ۹۶ تردد جاده ای چابهار به ایرانشهر رقم حدود ۹۰۰ هزار ثبت شده بود كه در سال ۹۷ به حدود دو میلیون تردد افزایش یافت و در سال ۹۸ هم به رقم سه میلیون تردد نزدیك شد. وزیر راه و شهرسازی به صدمه جاده ای ۱۰ هزار كیلومتری میان چابهار و كرمان بر اثر سیل سال قبل اشاره نمود و اضافه كرد: بخش عمده این صدمه ها به قدمت سازه ها و عدم مهندسی ساز بودن آنها بر می گردد، با این وجود هنوز اقدامی برای بازسازی آنها صورت نگرفته است. اسلامی در مورد آخرین وضعیت مسكن استان های سیل زده و صدمه دیده اظهار داشت: شرایط مسكن از پیشرفت خوبی برخوردار می باشد به صورت مثال در استان لرستان، بازسازی و تعمیرات مسكن های صدمه دیده به پایان رسیده است. او در مورد شرایط مسكن اظهار داشت: سالی كه در آن حدود ۷۰۰ هزار واحد ساخته شود سال خوبی برای مسكن به حساب می آید، اما با عنایت به ركود چند سال گذشته، امید می رود سال جاری با تولید و ساخت ۴۰۰ هزار واحد، رونق باردیگر به این بازار برگردد. اسلامی از واگذاری ۱۰ هزار واحد مسكونی مهر در بهمن سال قبل اطلاع داد و اضافه كرد: طبق هدف گذاری های انجام شده، سال جاری حدود ۳۰۰ هزار واحد از طرح مسكن ملی به پایان خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی در مورد مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: تا جایی كه به ما مربوط می شود انجام وظیفه می نماییم و سامانه ای جامع از اطلاعات خانه های خالی تهیه و به سازمان امور مالیاتی عرضه كرده ایم، باقی كار در دستان امور مالیاتی است.

1399/01/31
22:11:04
5.0 / پنج
3051
تگهای خبر: ایران , بازار , تجربه , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
سیمان سیمان