كردستان در انتظار تحقق وعده ها؛

شاهراه ارتباطی غرب آزادراه ندارد

شاهراه ارتباطی غرب آزادراه ندارد

سیمان: كردستان در حوزه راه و فاكتورهای بهره مندی از این ظرفیت یكی از استان های محروم كشور بوده و اقدامات صورت گرفته از طرف دولت های مختلف، تابحال برای توسعه این بخش مؤثر نبوده است.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها: راه بعنوان عنصری مهم در پیشبرد اهداف صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و كشاورزی هر جامعه شمرده می شود و از مهم ترین فاكتورهای مقایسه ای در میزان توسعه یافتگی یك شهر، استان و یا كشور، طول راه های آن برحسب طبقه بندی نسبت به جمعیت و یا سطح منطقه محسوب می شود.
استان كردستان بعنوان یكی از استان های مرزی كشور و مسیر ارتباطی بین شماری از استان های شمال غرب و جنوب غرب، بعنوان یكی از كریدورهای مهم ارتباطی در كشور مطرح است و بنا بر این وجود مسیرهای مختلف ارتباطی در این استان یكی از نیازهای لازم و حیاتی محسوب می شود.
در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات و كوشش های مختلفی در امتداد توسعه شبكه زیرساختی راه در استان كردستان صورت گرفته است ولی به سبب محرومیت های قبلی و همین طور نبود برنامه ریزی مناسب، همچنان كردستان در فاكتورهای مختلف حوزه راه یكی از استان های كم برخوردار كشور محسوب می شود.
مشكلات ارتباط ریلی و هوایی
طبق آخرین آمار اعلام شده از طرف وزارت راه و شهرسازی، الان استان كردستان حدود هفت هزار و ۷۱۵ كیلومتر راه دارد كه از این مقدار ۶ هزار و ۱۸۰ كیلومتر آن راه روستایی و هزار و ۵۳۵ كیلومتر آن راه بین شهری است.
در حال حاضر تنها فرودگاه سنندج در استان مورد بهره برداری قرار می گیرد كه در طول روز فقط یك پرواز و فقط به مقصد تهران دارد بر طبق این گزارش، هم اكنون ۳۲۵ كیلومتر از كل راه های بین شهری استان بزرگراه و یك هزار و ۲۱۰ كیلومتر آن با مشخصات جاده اصلی، راه های فرعی و عریض و راه های فرعی درجه یك و دو است.
در كنار راه و جاده، كردستان در دو بخش دیگر ارتباطی شامل ارتباط هوایی و قطار هم استان كم برخورداری در كشور است چونكه هم اكنون تنها فرودگاه سنندج در استان مورد بهره برداری قرار می گیرد كه در طول روز فقط یك پرواز و فقط به مقصد تهران دارد.
در بخش ارتباط ریلی هم استان كردستان وضعیت بمراتب بدتری دارد و الان از معدود استان های كشور بشمار می رود كه هنوز ارتباط ریلی نداشته و پروژه راه آهن همدان - سنندج، سال هاست در بین وعده های عملی نشده مسئولان در دولت های گوناگون اجرایی نشده است.

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره كل راه و شهرسازی استان كردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب وضعیت فاكتورهای جاده ای استان، اظهار داشت: هم اكنون از مجموع ۶ هزار و ۱۸۰ كیلومتر راه روستایی در كردستان سه هزار كیلومتر آن آسفالت بوده و سه هزار و ۱۸۰ كیلومتر دیگر نیز خاكی و شوسه است.
شاخص بهره مندی از راه آسفالته روستایی در كردستان پایین تر از میانگین كشوری
عطا ایران منش با اشاره به فاكتورهای بهره مندی مردم ساكن در روستاهای كردستان از راه آسفالته، اظهار نمود: میزان بهره مندی روستاهای كردستان از راه آسفالته حالا ۴۸.۵ درصد است كه با ۶۵ درصد میانگین كشوری فاصله زیادی دارد.
وی با اشاره به اینكه در دولت تدبیر و امید ۸۰۰ كیلومتر راه روستایی آسفالت شده و شاخص این حوزه از ۳۶ درصد به ۴۸.۵ درصد رسیده است، اضافه كرد: برای رسیدن به میانگین كشوری در حوزه راه روستایی نیازمند به آسفالت هزار و ۱۰۰ كیلومتر دیگر هستیم كه اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان كردستان افزود: برمبنای تصمیمات وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۸ راه اندازی راه روستایی از راه و شهرسازی به راهداری سپرده شده است و راه اندازی راه های جدید و آسفالت راه های موجود بر عهده راهداری خواهد بود.
ایران منش تصریح كرد: هم اكنون آسفالت ۷۰۰ كیلومتر راه روستایی در دست اجرا است كه برای اتمام آن نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است كه باتوجه به مشكلاتی كه در بحث جذب اعتبارات داریم، تابحال نتوانسته ایم این تعهد را محقق نماییم.
كردستان آزاد راه ندارد
وی با اشاره به اینكه در كردستان آزادراه نداریم، اشاره كرد: درمجموع یك هزار و ۵۳۵ كیلومتر راه اصلی و فرعی در كردستان وجود دارد كه تابحال تنها ۳۲۵ كیلومتر آن به بزرگراه تبدیل گشته است.
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان كردستان اظهار داشت: هم اكنون شاخص بهره مندی از بزرگراه در كردستان ۱۸ درصد است و با میانگین كشوری كه رقمی معادل ۲۴ درصد است، ۶ درصد فاصله داریم.

ایران منش با اشاره به وضعیت بهره مندی كردستان از بزرگراه، اظهار نمود: الان نیز راه اندازی ۶۰ كیلومتر بزرگراه در سطح استان كردستان در دست اجرا است كه برای اتمام آن نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
درحالی كه معاون اداره كل راه و شهرسازی كردستان از روند رو به رشد كارهای راه سازی در این استان خبر می دهد كه شماری از پروژه های راه سازی كردستان به عمری بالای سه دهه رسیده اند و همچنان وعده ها درباب تسریع در افتتاح و بهره برداری از آنها از طرف مسئولان كشوری و استانی مطرح می شود.
بزرگ راه شمال غرب به جنوب هنوز به بهره برداری نرسیده است
بزرگراه شمال غرب به جنوب كشور كه از مسیر استان كردستان عبور می كند و استان های آذربایجان غربی، كردستان، كرمانشاه را به جنوب كشور متصل می كند، سه دهه است كه آغازشده و متأسفانه هنوز بخش زیادی از این مسیر به بهره برداری نرسیده است.
بزرگراه شمال غرب به جنوب كشور كه از مسیر استان كردستان عبور می كند سه دهه است كه آغازشده و متأسفانه هنوز بخش زیادی از این مسیر به بهره برداری نرسیده است معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان آخرین بازدید از وضعیت پروژه میاندوآب به كرمانشاه كه بخش اصلی آن از مسیر استان كردستان عبور می كند، اظهار داشت: این بزرگراه در استان های كردستان و كرمانشاه قرار دارد كه ۳۲۰ كیلومتر آن در استان كردستان واقع شده است.
خیراله خادمی اضافه كرد: تابحال ۱۲۴ كیلومتر آن در محدوده استان كردستان مورد بهره برداری قرارگرفته و ۱۵۱ كیلومتر در دست اجرا است كه از این مقدار ارزیابی و تملك اراضی ۷۰ كیلومتر آن انجام شده است.
خادمی افزود: ۸۰ كیلومتر از محور میاندوآب - كرمانشاه با پیشرفت فیزیكی بالای ۹۰ درصد در حال اجراست و در صورت تامین اعتبار امسال زیر بار ترافیك می رود.
وضعیت و داستان دیگر پروژه های راه سازی در استان كردستان نیز تعریف چندانی ندارند؛ پروژه سنندج - مریوان بعنوان یكی از راه های مهم و ترانزیتی در استان كردستان نیز سال ها است كه در دست راه اندازی قرار دارد و هر بار وعده ای جدید درباب بهره برداری از آن مطرح می شود.
وضعیت دیگر پروژه های راه سازی در كردستان ازجمله پروژه سنندج - قروه هم مشابه است، گردنه صلوات آباد سال هاست كه در دست اجراست و مسئولان هر بار وعده ای تازه را درباب افتتاح و بهره برداری از آن مطرح می كنند.
پروژه هایی همچون بیجار - همدان، سنندج - بیجار، سقز - بانه خصوصاً مسیر گردنه خان، مریوان - مرز رسمی باشماق و بیجار - زنجان از دیگر طرح های راه سازی در كردستان به شمار می روند كه سال ها است هیچ كدام از آنها به بهره برداری كامل نرسیده است.
پایان سال ۹۹ وعده اتصال كردستان به خط ریلی در كشور
غیر از پروژه های راه سازی، كردستان در زمینهٔ ارتباط ریلی نیز از استان های محروم كشور است، هرچند بیش از بیست سال است درباب خط راه آهن سنندج- همدان مباحث زیادی مطرح می شود، ولی هنوز این پروژه هم به بهره برداری نرسیده است.

در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته برای تعیین تكلیف این پروژه، اواخر دی ماه سال جاری مراسمی برای آغاز عملیات اجرایی راه اندازی ایستگاه راه آهن در سنندج انجام شد و وعده اختتام سال ۹۹ برای اتصال سنندج به خطوط ریلی عنوان شد.
استاندار كردستان اواخر دی ماه سال جاری در مراسم آغاز عملیات اجرایی ایستگاه راه آهن سنندج، اظهار نمود: خواسته مردم كردستان در بحث توسعه حمل و نقل راه اندازی راه آهن بوده و در این دولت با تخصیص اعتبارات لازم وعده های داده شده در حال تحقق است.
بهمن مرادنیا اضافه كرد: وعده دولت برای این پروژه شروع ریل گذاری پیش از اختتام سال است كه طبق برنامه زمان بندی شده به زودی از محورهای سنندج به همدان و همدان به سنندج بطور هم زمان عملیات آن آغاز و تلاش می شود تا آخر سال ۹۹ این پروژه تمام شود.
استان كردستان به سبب مرزی بودن و همین طور ظرفیت های بالای گردشگری و ترانزیت كالا نیازمند جاده های ارتباطی و همین طور اتصال به شبكه ریلی است و بنا بر این انتظار مردم كردستان این است كه با اعتبار ویژه و خاص زمینه برای جبران كمبودهای حوزه زیرساخت های ارتباطی در این استان برقرار شود.
بدون شك توسعه شبكه راه سازی و اتصال كردستان به شبكه ریلی كشور می تواند زمینه ساز توسعه و پیشرفت بیش ازپیش استان در تمامی بخش ها شود.
ارتقای زیرساخت های استان درزمینهٔ حمل و نقل هوایی نیز از دیگر نیازهای جدید در استان كردستان است و ارتقای زیرساخت های فرودگاه سنندج و كوشش برای تسریع در راه اندازی فرودگاه سقز ازجمله انتظارات جدی و به حق مردم این استان محسوب می شود.


منبع:

1398/12/29
15:55:43
5.0 / پنج
3351
تگهای خبر: ارز , ایران , حمل و نقل , راه و شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
سیمان سیمان