گزارش سیمان

تولید ریل ملی قراردادهای مختلف ولی عقب ماندگی در اجرا

تولید ریل ملی قراردادهای مختلف ولی عقب ماندگی در اجرا

به گزارش سیمان در حالیكه تولیدكننده داخلی، امضای قراردادهای متعددتولید ده ها هزار تن با شركت ها و سازمان های مختلف عمرانی را یادآور می شود اما گزارش ها حاكی از عقب ماندگی در اجرای این قراردادهاست.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، بعد از گذشت ده ها سال از شروع به كار صنعت راه آهن در ایران برای نخستین بار در سال ۹۳ شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با شركت ذوب آهن اصفهان تفاهم كرد طی یك همكاری جدی، ریل مورد نیاز راه آهن از این شركت داخلی تأمین شده و در نتیجه، كشور در تولید این محصول خودكفا شود.
پس از این تفاهم، ذوب آهن به تدریج مبادرت به تجهیز كارخانه برای تولید ریل كرد تا نهایتاً در سال ۹۵ این شركت از آمادگی كامل خود برای تأمین همه نیازهای كشور به ریل راه آهن اطلاع داد.
مدیران این شركت اعلام نمودند ظرفیت خط تولید ریل این كارخانه ۴۰۰ هزار تن در سال است. این یعنی با وجود اعلام سخنگوی این شركت در خصوص نیاز سالانه حداكثر ۱۵۰ هزار تنی، ذوب آهن می تواند چند برابر نیاز كشور، ریل با استانداردهای قابل قبول تولید نماید.
از آن تاریخ تا كنون با مجموعه های زیادی قرارداد تولید ریل منعقد شد، همچون با شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور كه در دو فقره مجموعاً به میزان نزدیك به ۳۰ هزار تن به انعقاد رسید.
قراردادهای دیگری هم با شركت عمران گل گهر به حجم ۹ هزار تن و همینطور با متروی تهران به حجم ۸۰۰ تن (دی ماه امسال) بسته شد. علاوه بر این قراردادها مدیران این شركت از انعقاد تفاهم نامه های مختلف داخلی و خارجی سفارش تولید ریل از جانب این كارخانه خبر دادند و اعلام نمودند حجم این سفارش ها هم ده ها هزار تن است.
با این حال تا كنون ذوب آهن از عرضه گزارشی در مورد میزان پیشرفت و اجرایی شدن این قراردادها و تولیدات ریل ملی خودداری كرده است.
قرارداد ۵ هزار تنی تولید و خرید ریل ملی میان ذوب آهن با قرارگاه خاتم (ص)
روز شنبه هفته جاری (۳ اسفند) هم در حاشیه نمایشگاه معرفی توانمندی های فنی و مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، قرارداد تولید ۶۰ هزار تن ریل ملی میان این قرارگاه با ذوب آهن اصفهان با حضور وزرای صنعت و راه به امضا رسید كه بر طبق این قرارداد، در فاز نخست تنها ۵ هزار تن ریل تولید می شود؛ این تولیدات مقرر است در روسازی خط آهن ۷۲۰ كیلومتری چابهار-زاهدان مصرف شود.
قرارداد تولید و خرید ۱۵ هزار تن ریل ملی میان ذوب آهن و شركت ساخت
این در حالی است كه خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور ۲۷ آذرماه سال جاری در نشست خبری نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته اظهار داشت: اواخر سال قبل قرارداد تأمین ۱۵ هزار تن ریل ملی UIC۶۰ با شركت ذوب آهن اصفهان منعقد شد كه با عرضه ضمانت نامه از جانب شركت ذوب آهن اصفهان همكاری شروع می شود. نحوه تأمین مالی هم از راه اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشاركت در نظر گرفته شده است.
قرارداد ۴۰ هزار تنی تولید و خرید ریل میان ذوب آهن و راه آهن
سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت راه آهن هم در مراسمی كه بهمن ماه سال جاری در مورد تولید ریل ملی در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، تصریح كرد: راه آهن نخستین شركتی بود كه برای خرید ریل از ذوب آهن اصفهان قرارداد منعقد كرد و ما حالا یك قرارداد فعال با ذوب آهن اصفهان برای خرید ۴۰ هزار تن ریل داریم كه ۳ هزار تن را تحویل گرفته ایم و در شبكه ریلی از آن استفاده می نماییم.
وی در مورد تهاتر راه آهن با شركت ذوب آهن برای خرید ریل (حمل محصولات ذوب آهن با قطار به جای هزینه تولید ریل) عنوان كرد: خیر این گونه نیست؛ چون كه اساساً مبحث تهاتر در قانون چارچوب مشخصی دارد ازاین رو ما تهاتری عمل نمی نماییم و كاملاً در قبال خریدهایی كه انجام می دهیم وجه پرداخت می نماییم و در قبال خدماتی كه عرضه می دهیم هم وجه آنرا دریافت می نماییم.
كارشناس ریلی: قراردادهای تولید و مصرف ریل ملی در پروژه های عمرانی به كندی پیش می رود
در همین خصوص سید میثم لاجوردی كارشناس صنعت حمل و نقل ریلی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه قیمت ریل های كارخانه ذوب آهن اصفهان به اذعان وزیران صمت و راه، علیرغم آنكه از استانداردهای بالایی برخوردار است، اما از نمونه خارجی آن پایین تر است، اظهار داشت: با این توصیفات طی سه سال از آغاز خط تولید ریل در كارخانه ذوب آهن اصفهان، مجموع محصول تحویل داده شده كه رسانه ای شده است تا امروز كمتر از ۱۰ هزار تن بوده است.
وی همچون اصلی ترین مشتریان ریل در كشور را شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور دانست و اضافه كرد: این شركت اواخر سال ۹۷ طی قراردادی با ذوب آهن، ساخت ۱۵ هزار تن ریل را به این شركت سفارش داد.
ذوب آهن فقط ۱۵ درصد قرارداد با شركت ساخت را اجرا كرد
به گفته لاجوردی، باآنكه طی این قرارداد، ذوب آهن پذیرفت ظرف مدت ۶ ماه این میزان ریل را تولید كرده و تحویل دهد، اما تا كنون و بعد از گذشت یك سال تنها حدود ۲ هزار تن (كمتر از ۱۵ درصد قرارداد) را تحویل داده است.
وی به اظهار نظر یكی از كارشناسان ذوب آهن در مورد مشكلات مدیریتی كارخانه و فنی خط تولید كه در ناكامی ساخت ریل ملی مؤثر بوده اند، اشاره و خاطرنشان كرد: با وجود آنكه تیم جدید مدیریت ذوب آهن، در زمان خرید و نصب خط تولید، مسئولیت فنی این كار را بر عهده داشته اند، اما بعد از اشتغال در حوزه مدیریت، كمتر به اصلاح خط تولید پرداخته اند.
فاصله ذوب آهن با قراردادها / ‬دولت می تواند وعده ساخت خط آهن چابهار-زاهدان تا ۱۴۰۰ را عملی كند؟
كارشناس صنعت ریلی اضافه كرد: در چنین شرایطی روز شنبه ۳ اسفند، قرارگاه خاتم الانبیا (ص) بعنوان متولی راه اندازی راه آهن بزرگ چابهار-زاهدان اعلام نمود برای تأمین ریل این خط آهن ۷۲۰ كیلومتری از ریل ذوب آهن استفاده خواهد نمود. مشخص است كه با عنایت به جاری بودن تحریم های ظالمانه ضد كشورمان، چاره ای جز نگاه به داخل نداریم؛ اما آیا با سابقه ای كه ذوب آهن در این سال ها در مورد تحویل تنها بخش كوچكی از تولیدات ریل ملی داشته، می توان به وعده وزیر راه و شهرسازی در این مراسم در خصوص تكمیل پروژه چابهار-زاهدان تا آخر ۱۴۰۰ امیدوار بود؟
وی به چشم انداز ۱۴۰۴ در خصوص راه اندازی ۲۵ هزار كیلومتر خط ریلی و نیاز كشور به بیشتر از یك میلیون تن ریل اشاره نمود و بیان داشت: این در شرایطی است كه سرعت تولید و تحویل كارخانه ذوب آهن تا میزان ریل مورد نیاز فاصله بسیار جدی دارد. با این وجود مدیران ذوب آهن تا كنون اظهار نظر مشخصی درباره علت این سرعت پایین كه بر خلاف وعده ها بوده است عرضه نداده اند.

1398/12/09
23:23:32
5.0 / پنج
3457
تگهای خبر: استاندارد , ایران , تحریم , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
سیمان سیمان