در جمع راهداران و رانندگان حمل و نقل جاده ای مطرح شد؛

انتقاد وزیر راه از تصادفات خونبار جاده ای

انتقاد وزیر راه از تصادفات خونبار جاده ای

به گزارش سیمان وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از تصادفات خونبار در آزادراه ها و بزرگراه ها، اظهار داشت: با نصب سامانه سپهتن بر روی اتوبوس ها در نوروز خانواده ها می توانند از مسیر حركت مسافر خود در اتوبوس مطلع شوند.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، محمد اسلامی شامگاه سه شنبه (۲۶ آذرماه) در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل در جمع راهداران و رانندگان حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: حمل و نقل شریان حیاتی در كشور است و صرفا اسباب توسعه نیست. اگر این شریان حیاتی قدرتمند و با انضباط عمل كند حتما قدرت زندگی را هم متاثر می كند. ما كشوری پهناور هستیم كه در چهارراه استراتژیك دنیا قرار داریم. با استفاده از همه فرصت های ترانزیتی و نقش آفرینی حمل و نقل می توانیم این صنعت را توسعه دهیم.
وی اضافه كرد: هم كارخانه های تولیدی و صنعتی ما برای تولید وسایل حمل و نقل ظرفیت بالایی دارند و هم قابلیت فنی- مهندسی توسعه ای زیربناهای حمل و نقل ما بسیار پیشرفته است كه می تواند به توسعه زیربناهای داخل و هم صدور خدمات فنی- مهندسی كمك نماید كه برای كشورمان افتخار آفرین است.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نكته حائز اهمیتی كه داشته ایم اهتمام ویژه به سازندگی بوده و با اینكه كه در دوره های مختلف نوساناتی داشته ایم، اما همواره حركت كشور رو به جلو بوده است. بخصوص در دوره اخیر باوجود تحریم ها، تلاشی كه جامعه حمل و نقل انجام داد توانست این تحریم ها را بی اثر كرده و روند توسعه را حفظ كند.
وی خاطرنشان كرد: در دولت های یازدهم و دوازدهم ۴ هزار كیلومتر بزرگراه ساخته شد و باآنكه ۲۲۰كیلومتر آزادراه ساخته ایم اما ۵۸۰ كیلومتر آزادراه تا آخر دولت دوازدهم اضافه می شود.
اسلامی خاطرنشان كرد: راه آهن هم طی این سالها توسعه یافته و به ۵ استان كشیده شد و هزار و ۱۰۰ كیلومتر دیگر تا آخر دولت دوازدهم به خطوط ریلی افزوده می شود.
وزیر راه و شهرسازی، طرح ابرار برای ساخت راه های روستایی كه تعهد سازمان راهداری است را خاطرنشان كرد و خاطرنشان كرد: امسال ۲ هزار كیلومتر و سال آینده ۳ هزار و ۵۰۰ كیلومتر راه روستایی راه اندازی می شود. در بخش بهسازی و نوسازی راهها برای ایمن سازی حمل و نقل و بهینه شدن آن فعالیتهایی خواهیم داشت.
وی اظهار داشت: این حجم سرمایه گذاری كه صرف توسعه زیربناها می شود با اینكه با میزان منابعی كه در اختیار داریم رابطه قابل قبولی ندارد اما در فكر آن هستیم تا با استفاده از سایر منابع خصوصا بخش خصوصی برای بهبود حمل و نقل، این فرصت را فراهم نماییم.
اسلامی به مبحث اهمیت نوسازی ناوگان جاده ای در بخش اتوبوسی و كامیونی اشاره و اظهار نمود: این اقدام هم از نظر كمی و هم از نظر كیفی اهمیت دارد و راندمان حمل و نقل جاده ای را زیاد می كند. بنابراین نیازمندیم تا وسیله نقلیه با كیفیت برای ایمنی مسافر، رانندگان و سایر وسایل نقلیه جاده ای توأمان عملیاتی شود.
وزیر راه خاطرنشان كرد: امیدواریم با برنامه و بسته ای كه وجود داشته اما در ركود بود این روند را توسعه دهیم و چرخه نوسازی و بهبود ناوگان را با خروج ناوگان فرسوده از شبكه حمل و نقل محقق نماییم. محیط زیست را هم باید با خروج آلاینده های غیراستاندارد بهبود ببخشید.
اسلامی به نظام نوین رقابتی كردن كسب و كار حمل و نقل اشاره و خاطرنشان كرد: استفاده از تكنولوژی نوین و هوشمند سازی برای افزایش راندمان و بهره وری از موارد مهم حمل و نقل است تا هم اقتصاد ما را رقابتی كند و هم با افزایش صادرات، به افزایش سهم درآمدی جامعه كمك نماید.
وی با اشاره به اینكه اگر قدرت لجستیكی كشور را نتوانیم محقق نماییم و سهم ما از ترانزیت افزایش نیابد آیندگان، ما را نمی بخشند، اظهار داشت: سالانه ۱۰ میلیون تن ترانزیت داریم كه ۸۰ درصد آن جاده ای و ۲۰ درصد ریلی است كه این امر تا ظرفیت ۵۰ میلیون تن هم امكان افزایش ترانزیت را دارا است؛ اگر بتوانیم بار بین المللی را كسب نماییم این ۴۰ میلیون تن می تواند شركت های حمل و نقلی را متاثر كند و با خواب پریشان حذف ایران از جاده ابریشم مقابله نماییم.
وی به منزلت اجتماعی شغل رانندگی اشاره نمود و اظهار داشت: باید این تصور كه رانندگان چون درس نخوانده اند و هیچ شغلی نیافته اند بنابراین راننده شده اندباید حذف شود. در كشورهای پیشرفته افراد شاغل در حمل و نقل باید تحصیلكرده باشند. ما هم در ایران باید این فرهنگ را حمایت نماییم.
وزیر راه مبحث مسائل رفاهی و معیشتی رانندگان خاطرنشان كرد و بیان داشت: امسال تعاملات و همفكری سازمان راهداری با تشكل های صنفی رانندگان توانست كمك خوبی به رفاه رانندگان كند.
به گفته اسلامی مبحث فراخوان رانندگان در ۲۶ آذر ۶۲ امسال هم تكرار شد و با فراخوانی كه به رانندگان كامیون برای حمل كالای اساسی از بندر امام دادیم روزانه از هزار و ۸۰۰ دستگاه كامیون حامل كالای اساسی به ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۳ هزار دستگاه افزایش حمل و نقل دادیم.
وی با تقدیر از رانندگان اتوبوس در خدمت رسانی به زائرین اربعین كه سبب شد هیچ زائری روی زمین نماند به وضعیت بغرنج رانندگی و فرهنگ رانندگی در كشور اشاره و خاطرنشان كرد: تلفات جاده ای ما بالا است. وقتی جاده می سازیم می گویند آزادراه و بزرگراه بسازید تا تلفات كم شود اما در همین آزادراهها و بزرگراهها هم تصادفات خونبار داریم. رانندگان اتوبوس باید انضباط رانندگی داشته باشند تا سرمشق سایر رانندگان بوده و كیفیت رانندگی در جاده ها ارتقا یابد.
به گفته اسلامی، در نوروز امسال سامانه سپهتن بر روی اتوبوس ها و كامیون ها نصب شده و مسافران می توانند از مسیر حركت عزیزان خود در اتوبوس از مبداء تا مقصد با استفاده از نرم افزار آگاه شوند.
گفتنی است قبل از اظهارات وزیر راه، عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وضعیت فعلی كشور را مانند دهه ۶۰ دانست و اظهار داشت: مانند همان سالها دشمن مشترك داریم و كشور برای پیشرفت و رفع تحریم ها احتیاج به كار دارد.

1398/09/27
15:16:19
5.0 / پنج
4264
تگهای خبر: استاندارد , ایران , بخش خصوصی , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
سیمان سیمان