گزارش سیمان

توقف پروازهای داخلی فرودگاه امام

توقف پروازهای داخلی فرودگاه امام

سیمان: در صورتیكه قرار بود با راه اندازی ترمینال سلام، بخش اعظم پروازها به این ترمینال منتقل و ترمینال شماره یك فرودگاه امام خمینی (ره) بازسازی شود، اما تنها 10 درصد پروازها منتقل شده است.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) ۲۸ خرداد امسال بعد از ۱۰ سال ساخت و ساز و اعمال تغییرات گوناگون در طراحی داخلی آن و صرف هزینه های فراوان برای ساخت این ترمینال، با حضور رئیس جمهور راه اندازی شد.
یكی از برنامه هایی كه برای ترمینال سلام پیش بینی شده بود، انتقال بخش گسترده ای از پروازهای ترمینال شماره یك فرودگاه امام خمینی (ره) به ترمینال سلام و سپس مبادرت به بازسازی ترمینال شماره یك این فرودگاه بود.
به خصوص كه برمبنای اعلام مسئولان دولت و شركت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ظرفیت ترمینال شماره یك این فرودگاه سالانه ۵.۵ میلیون نفر بود كه در سال ۹۶ و قبل از خروج آمریكا از برجام به حدود ۱۰ میلیون نفر هم رسید؛ هرچند كه در سال قبل میزان تردد مسافران از این ترمینال فرودگاه امام به ۷ میلیون نفر كم شد. اما حتی این رقم هم بالاتر از ظرفیت كل ترمینال شماره یك بود كه درنتیجه راه اندازی ترمینال سلام با ظرفیت ۵ میلیون نفر را توجیه پذیر می كرد.
هزینه های راه اندازی ترمینال سلام اعلام نشده است
مدیران شركت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تا كنون میزان هزینه های انجام شده در ساخت ترمینال سلام و تعداد پروازهای انجام شده در ۳ ماهه بهره برداری از این ترمینال را تابحال اعلام نكرده اند.
با این حال با وجود آنكه مانور گسترده ای درباب بهره برداری از ترمینال سلام انجام شد، اما آمار نشان میدهد تنها ۹.۴ درصد پروازها به این ترمینال منتقل شده و ۹۰.۶ درصد پروازهای فرودگاه امام خمینی (ره) همچنان از ترمینال شماره یك انجام می شود.
به عنوان مثال در روز یكشنبه ۲۸ مهر (بر اساس اعلام وبسایت رسمی شركت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره))، مجموعا ۱۹۲ سورتی پرواز ورودی و خروجی به ترمینال شماره یك فرودگاه امام خمینی (ره) شامل ۸۹ پرواز خروجی و ۱۰۳ پرواز ورودی انجام شد؛ این در حالیست كه تنها ۸ پرواز ورودی و ۱۰ پرواز خروجی در ترمینال سلام انجام شده است.


فقط یك پرواز داخلی در فرودگاه امام انجام شد
همچنین با برنامه ریزی ای كه مدیران فرودگاه امام خمینی (ره) انجام داده اند، قرار بود قسمتی از پروازهای داخلی نیز خصوصا آن دسته از پروازهایی كه مسافران سایر شهرها به مقاصد بین المللی انجام می دهند، از مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود.
انتقال قسمتی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام (ره) می توانست قسمتی از مشكلات ایرلاین ها در زمینه ۲ فرودگاهه بودن و افزایش هزینه های نشست و برخاست خالی هواپیماهایی كه از پروازهای داخلی به خارجی منتقل شده و می بایست مهرآباد را به مقصد فرودگاه امام خمینی (ره) بدون داشتن مسافر ترك كنند (و بالعكس) كم كند.
به عنوان مثال، شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و رئیس مجمع عمومی شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) بتازگی درانتها نشست مجمع عمومی این شركت اعلام نمود بااینكه هما از نظر هزینه های عملیاتی در سال مالی منتهی به ۹۸ به سوددهی رسیده بود، اما وجود برخی هزینه های جانبی خصوصا دو فرودگاهه بودن، همچنان مانع از مثبت شدن تراز عمومی مالی تنها ایرلاین دولتی بوده است.
از همین رو اولین پرواز داخلی فرودگاه امام خمینی (ره) با همكاری كیش ایر در ۲۳ مرداد امسال از این فرودگاه به مقصد كیش برگزار شد؛ اما بعد از آن دیگر شركت های هواپیمایی تمایل چندانی به انجام پروازهای داخلی خود به مقصد فرودگاه حضرت امام (ره) نداشتند.
معاون فرودگاه امام: ایرلاین ها از انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام استقبال نكردند
حسن خوشخو، معاون امور فرودگاهی شركت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار مهر درباره توقف پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی گفت: با عنایت به سیاستی كه وزرای راه و شهرسازی فعلی و سابق بر آن تاكید داشتند كه فرودگاه امام خمینی ظرفیت پروازهای داخلی هم داشته باشد، این سیاست دنبال شد؛ سازمان هواپیمایی كشوری نیز نامه مكتوب به فرودگاه امام خمینی ارائه داد تا ظرفیت پروازهای داخلی در این فرودگاه ایجاد شود.
وی اضافه كرد: این رسالت بر دوش ما قرار داده شد و ما برنامه ریزی كردیم تا این وظیفه را عملیاتی نماییم وفرودگاه امام خمینی(ره) پذیرای مسافران پروازهای داخلی هم باشند.
معاون امور فرودگاهی شركت شهر فرودگاهی امام خمینی افزود: اما انتقادهایی نیز وجود داشت كه چرا مسافر برای انجام پروازهای داخلی باید از تهران به فرودگاه امام خمینی جابجا شود.
وی اشاره كرد: بدین سبب فرودگاه امام خمینی ظرفیت مورد نظر را برای برقرار پروازهای داخلی ایجاد كرد و یك سورتی پرواز نیز در این زمینه برقرار شد.
خوشخو با اشاره به مشكلات تحریم خرید هواپیما و كمبود ناوگان پروازهای داخلی و خارجی برای شركت های هواپیمایی اظهار داشت: خیلی از ایرلاین ها ظرفیت ایجاد مسیرهای پروازی جدید را ندارند یا به سختی می توانند آنرا انجام دهند.
وی اشاره كرد: بااینكه در ابتدا مكاتباتی كه از شركت های هواپیمایی دریافت می كردیم نشان می داد كه این شركت ها استقبال كرده اند اما متاسفانه به سبب كمبود ناوگان هوایی، این شركت ها نمی توانند مسیرهای هوایی جدید راه اندازی كنند ضمن اینكه خیلی از كارشناسان صنعت هوانوردی در اقتصادی بودن و به صرفه بودن راه اندازی پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی اذعان دارند.
معاون امور فرودگاهی شركت شهر فرودگاهی امام خمینی اشاره كرد: مشكل توقف پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی از طرف این فرودگاه نیست و باید شركت های هواپیمایی برنامه ریزی خودرا برای برقراری پروازهای داخلی در این فرودگاه طراحی نمایند.
چرا پروازهای كمی به ترمینال سلام منتقل شده است؟
خوشخو درباره علت عدم انتقال پروازهای خارجی به ترمینال سلام گفت: از روز اول به وزیر راه و شهرسازی قول دادیم تا در ابتدای فعالیت ترمینال سلام، روزانه ۱۰ پرواز رفت و ۱۰ پرواز برگشت را به ترمینال سلام منتقل نماییم.
وی اضافه كرد: در زمان عملیات پروازهای حج تمتع امسال در بعضی روزها از این هدف گذاری هم عبور كردیم.
به گفته این مقام مسئول در فرودگاه امام خمینی (ره)، در پروازهای اربعین نیز شركت العراقیه پروازهای خودرا از ترمینال سلام انجام داد ۵ شركت هواپیمایی خارجی را بصورت دائمی در این ترمینال مستقر كرده ایم كه روزانه ۲ تا ۳ پرواز را از سلام انجام می دهند. این شركت ها شامل العراقیه، آذربایجان ایرلاینز، سلام ایر (عمان) براویا و آرمانیا (ارمنستان) می شود.
معاون امور فرودگاهی فرودگاه امام خمینی (ره) بیان داشت: در نظر داریم تا آخر سال جاری تعداد دیگری از شركت های هواپیمایی خارجی را در ترمینال سلام مستقر نماییم. با این شیبی كه در نظر گرفته ایم كه تمام جوانب ایمنی و تسهیلاتی مسافران در آن لحاظ شده، در حال پیشبرد این برنامه هستیم تا پروازها به تدریج به سلام منتقل شود؛ ضمن اینكه از برنامه مذكور عقب نیستیم.
وی تاكید كرد: از طرف دیگر باید این مساله را هم در نظر گرفت كه درخواست مازاد بر ظرفیت در ترمینال شماره یك نداریم كه امكان انتقال آن به ترمینال سلام وجود داشته باشد.
خوشخو درباره بازساری ترمینال شماره یك نیز اظهار نمود: باید این اتفاق در Low Seasom (فصل كم تقاضای پروازهای خارجی) رخ دهد اما هم اكنون پیك پروازهای اربعین در فرودگاه امام خمینی (ره) در جریان است مطمئنا بازسازی ترمینال شماره یك نیاز به برنامه ریزی دارد چون احتمال آن وجود دارد كه یك سوم تا نصف پروازهای ترمینال شماره یك برای انجام تعمیرات به سلام منتقل شود.


منبع:

1398/07/30
10:40:47
5.0 / پنج
4614
تگهای خبر: ایران , تحریم , تسهیلات , تعمیر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
سیمان سیمان