رئیس مجلس شورای اسلامی:

تصور كاهش ورود كالا به بنادر با تحریم ساده انگارانه است

تصور كاهش ورود كالا به بنادر با تحریم ساده انگارانه است

سیمان: رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینكه فكر نماییم با اعمال تحریم ها حجم ورود كالا به بنادر كاسته می شود و كار رانندگان كم میگردد تصوری ساده انگارانه است.



به گزارش سیمان به نقل از مهر، علی لاریجانی در مراسم گرامیداشت روز حمل و نقل و رانندگان ضمن تبریك این روز به رانندگان، اظهار داشت: مایل بودم با رانندگان از نزدیك صحبت كنم. آنها مطالب خودرا امروز دردمندانه بیان نمودند. در روزهای گذشته باز بارها نمایندگان تشكل های این صنف در مجلس و كمیسیونها حضور داشتند و من هم به روسا و اعضای كمیسیونها سفارش می كردم مشكلات رانندگان بررسی شود، مشكلات آنها گوناگون است كه باید حل شود.
وی اضافه كرد: كار شما رانندگان مهم می باشد. بخش مهمی از توسعه كشور بر عهده سیستم حمل و نقل است. در همه جای دنیا یكی از شاخص های توسعه یافتگی، داشتن سیستم حمل و نقل مناسب می باشد. در كشور ما هم كمتر بنگاه اقتصادی داریم كه به حمل و نقل نیاز نداشته باشد؛ این حوزه به قدری مهم می باشد كه اگر خللی در آن احداث شود برای مردم مشكل احداث میگردد.
رئیس مجل شورای اسلامی، تعداد رانندگان و خودروهای سنگین چه كامیون و چه اتوبوس نشان داده است بخش مهمی از كار در كشور برعهده شما است اما اشكالاتی در كار وجود دارد. پیشنهادات تشكل های صنفی رانندگان معقول بود. از آقایان اسلامی و حسن نیا می خواهم در تصمیمات خود با تشكل ها مشورت كنند.
وی تصریح كرد: این در كشور ما عادت نبود كه وقتی دستگاههای اجرایی می خواهند دستورالعمل بدهند از نظرات تشكل ها استفاده كنند. از كارمندان خود استفاده می نمایند اما از تشكل ها سود نمی بردند. این مشكل قبلا هم در مجلس بود. برای نظرخواهی، از نماینده دولت استفاده می كردیم كه این یك نقص بود حتی برای مسائل اصناف هم از نظرات نماینده دولت استفاده می شد كه این ایراد در آئین نامه رفع شده و از نمایندگان صنف در كمیسیون ها دعوت و نظرخواهی میگردد حتی در جلسات صحن هم در كنار نماینده دولت، نماینده اتاق بازرگانی یا اتاق اصناف حاضر میگردد. قرار گرفتن این دو در كنار هم موجب شد تصمیمات درست تری بگیریم. از آقای اسلامی هم می خواهم از نظرات تشكل ها استفاده نماید.
رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به اینكه رانندگان در شرایط سخت در كنار مردم بوده اند، گفت: حدود ۶۰۰ هزار راننده حرفه ای در كشور داریم كه عملكرد خوبی همین طور بیشتر از ۴۰۰ هزار دستگاه ناوگان داریم كه البته نشان داده است میان این دو عدم تعادل وجود دارد.
وی افزود: رانندگان ۲۵۰ میلیون نفر را جابجا می كنند اما در كنار آن چالش هایی هم است كه این چالش ها موقتی است و باید به سرعت به آن رسیدگی شود. یكی از چالش ها، عدم تناسب میان عرضه و تقاضا در حمل و نقل جاده ای است كه این منهای مشكل فرسودگی ناوگان بشمار می رود.
لاریجانی با اشاره به اینكه در زمان تحریم ورودی كالا در بنادر محدود میگردد كه مشكل برای رانندگان احداث می كند، افزود: بااینكه تحریم ها را آمریكایی ها انجام داده اند كه به صورت رسمی كالا كمتر وارد كشور شود اما من فكر می كنم كه این تصویر ساده ای است كه با افزایش تحریم ها حجم بار در كشور برای رانندگان كمتر میگردد چونكه وقتی تحریم اعمال میگردد رویكرد كشور به سمت تولید داخل تغییر می كند. البته باید از گذشته این كار را می كردیم. اقتصاد مقاومتی كه رهبر معظم انقلاب بیان می كردند برای گسترش تولید داخلی بود كه به جدیت پیگیری نشد اما هم اكنون مجبوریم تولید داخل را گسترش دهیم.
وی اشاره كرد: وقتی تولید در داخل باشد باز هم نیاز به حمل و نقل داریم و رانندگان باید نیاز بنگاههای تولیدی را برآورده كنند. بدین سبب همچنان تقاضای بار در كشور وجود دارد ضمن اینكه در شرایط تحریم می توانیم با همسایگانمان مراودات را افزایش دهیم كه وزارت راه باید به افزایش راههای مواصلاتی توجه بیشتری كند.
رئیس مجل شورای اسلامی اظهار داشت: تصویر من این است كه با تغییر شرایط نباید روحیه رانندگان تغییر كند. این وضعیت، موقتی است. هم اكنون دولت بدنبال احداث حركت جهشی در بخش ساختمان است كه توجه بیشتری به نوسازی بافت فرسوده میگردد و این مساله در قانون آمده است. بدین سبب بخش ساختمان ارتباطی به تحریم ندارد و این خودش اشتغال به وجود می آورد.
وی اشاره كرد: سوژه دیگر توجه به سواحل مكران است. در كشور ما آب، معضل اساسی است اما سواحل وسیعی داریم كه امكانات زیادی دارند. این سواحل، آب، گاز، امكانات زیربنایی و زمینه سرمایه گذاری دارند. چاره ای جز این نداریم كه سكنی به سمت سواحل مكران منتقل شود. در سالهای آینده به سبب وجود مسئله آب شاهد جابجایی های بزرگ در كشور خواهیم بود. این مساله از موضوعات اصلی كشور است كه در صورت اجرا، اشتغال زیادی را احداث خواهدنمود. می توانیم از سرمایه گذاری داخلی علاوه بر خارجی استفاده نمائیم. پس تحریم موجب قفل شدن كارها نمی گردد.آمریكایی ها از رفتار خود با ایران پشیمان می شوندلاریجانی با اشاره به اینكه كشور، نیرو و امكانات و ثروت زیادی دارد كه اگر به هم وصل شوند امكان پیشبرد تفكر غربی ها درباب تحریم ها وجود نخواهد داشت، افزود: معاون قبلی رئیس جمهور عجیب و غریب آمریكا سپس آنجا ترامپ او را اخراج كرد در اظهارنظری عجیب گفت آمریكا به گونه ای رفتار می كند كه طرف مقابل جا بخورد. وی می گفت ما بنای جنگ در كره شمالی نداشتیم اما طوری رفتار كردیم كه آنها فكر كردند می خواهیم مقابل آنها جنگ آغاز نماییم.وی اظهار داشت: معتقدم آمریكایی ها از رفتار خود با ایران پشیمان می شوند.رئیس مجل شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش با تاكید بر اینكه در كشور ظرفیت های زیادی وجود دارد و شرایط تولید داخل موجب احداث كار برای صنف رانندگان می شود، اشاره كرد: اگر بخش مسكن و تولید فعال شود كه در لایحه بودجه ۹۸ به آن توجه ویژه ای شده است، كار برای شما باز راه خواهد افتاد.لاریجانی اضافه كرد: یكی از موضوعاتی كه به رهبر معظم انقلاب گفتم كه لایحه بودجه باید تجدیدنظر شود همین سوژه اشتغال بود كه در شرایط تحریم باید توجه بیشتری به آن شود. بدین سبب نباید برای شما نگرانی بوجود بیاید. گاهی از طرف رانندگان گفته میگردد كه ایران به سمت ریلی شدن حركت می كند و در این شرایط كار ما رانندگان جاده با ركود مواجه می شود، اما من معتقدم حرف دقیقی نیست. ریل و جاده مكمل هم هستند. وقتی زنجیره حمل و نقل ریلی ما كامل شود حجم بار ترانزیت افزایش می یابد كه بخش زیادی از آن برعهده رانندگان است.وی اضافه كرد: نكته دیگر شفاف سازی فعالیت های حمل و نقل است. در گزارشی ادعا شده بود كه برخی كامیونداران ۷ تا ۸ روز در بنادر معطل می شوند تا بار بگیرند اما برخی در همان روز بار دریافت می كنند. این دغلبازی است، فساد است، شفاف سازی نیست و انگیزه رانندگان را كم می كنند. اگر باری وجود ندارد باید برای همه به صورت علی السویه بار نباشد اما اگر یكی احساس می كند دیگری توی خط می زند و دزدكی بار می برد ولی برخی دیگر باید ۷ تا ۸ روز بمانند تا بار بگیرند، این كار را خراب می كند.رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: آقای اسلامی محكم پای این مساله بایستید. آقای حسن نیا بازرسی خاص بگذارید. اسم دارم كه چه كسی در كجا این كار را می كند. آقای حسن نیا اگر نام این فرد را می دانید پیگیری كنید و اگر نمی دانید من گزارش را به شما بدهم؛ این كار خیانت است.لاریجانی تصریح كرد: یكی دیگر از موضوعاتی كه به شفاف سازی در حمل و نقل كمك می نماید استفاده از تكنولوژی آی تی(فناوری اطلاعات و ارتباطات) است. اگر خدمات اینترنتی شود همه می دانند بار در كجا است و چه كسی از آن استفاده می نماید. لاجرم كشور در حال حركت به این سمت است. شركت های كامیوندار هم نگران نباشند كه اینترنتی شدن خدمات حمل و نقل آنها را قال می گذارد. شما هم باید با این حركت همسو شوید چونكه آی تی، شفاف سازی به وجود می آورد.امكانات رفاهی رانندگان در پایانه ها مناسب نیست/وزیر راه پیگیری كندلاریجانی اشاره كرد: نباید هیچ خودرویی بدون برگ نوبت وارد انبار یا بندر شود. این روش عادلانه ای است. ما در بندرعباس و بوشهر بیشترین مراجعات از نظر حمل و نقل جاده ای را داریم كه باید پایانه های مناسب داشته باشد اما در بندرعباس دو پایانه داریم كه ۷۰ كیلومتر با هم فاصله دارند و رانندگان گاهی باید به این پایانه یا پایانه دیگر بازگشت كنند و كار را برای آنها سخت می كنند. همین طور امكانات رفاهی رانندگان در پایانه ها مناسب نمی باشد. اگر این موارد اصلاح گردد رانندگان هم به اعصاب خود مسلط می شوند و تصادف هم نمی كنند. اینها اقدامات كوچكی نیست. وزیر راه با اولویت این مشكلات را رفع كند.وی اشاره كرد: رانندگان فرزندان همین سرزمین هستند. در زمان جنگ به داد جنگ رسیدند. یاد هم هست گاهی باید لشگر را از جنوب به غرب می بردیم، بیشترین زحمت را ترابری مردمی می كشید نه ترابری نیروهای مسلح. شما رانندگان در روزهای جنگ شهید داده اید. ما این زحمت شما را فراموش نمی نماییم.رئیس مجلس شورای اسلامی، سوژه دیگر صنف رانندگان را فرسودگی ناوگان و بالابودن متوسط سن ناوگان جاده ای عنوان و اظهار نمود: این ناوگان باید تغییر كند. صنف باز به طرح نوسازی ناوگان كه از طرف دولت نمایش شده انتقاداتی وارد می داند.لاریجانی اظهار داشت: آقای اسلامی، غربی ها با تحریم می خواهند در قطعات كامیون برای ما مشكل احداث كنند اما امكان تهیه آنها از مجاری مختلف وجود دارد. ما در گذشته شرایط سخت تر از این را تجربه كرده ایم. بدین سبب قطعات و لاستیك باید از طرق مختلف برای رانندگان آماده شود.وی اشاره كرد: اگر می خواهید به سرعت به سوژه رسیدگی شود طرحی در زمینه تهیه لاستیك و قطعات كامیون در دولت آماده كنید تا در شورای هماهنگی سران قوا مطرح و به آن رسیدگی شود ضمن اینكه می توانید در قانون بودجه باز آنرا بیاورید. همین طور بیمه رانندگان را در لایحه بودجه ۹۸ وارد كنید تا هفته آینده در مجلس قبل از تقدیم لایحه، وارد شود. چونكه این طرح بار مالی دارد و دولت باید حتما لایحه بدهد ولی ما در مجلس از آن حمایت می نماییم.هیچ كامیونی نباید بدون برگ نوبت وارد بندر شودرئیس مجلس درباره تقاضای برخی از رانندگان در خصوص تبدیل شدن شغل رانندگی به مشاغل سخت و زیان آور اظهار داشت: این مساله را قبلا در قانون برنامه وارد كردیم ولی بعدا ایراد گرفته شد و در مجمع تشخیص مصلحت آنرا حذف كردند اما قابل تجدید است و دولت آنرا یا در لایحه بودجه ۹۸ بیاورد و یا اینكه در چارچوب قانون مجزا بررسی می نماییم.لاریجانی با اشاره به اینكه تیم جدید وزارت راه مشفقانه بدنبال حل مشكلات رانندگان است، اضافه كرد: برای حل مشكلات خود پیشنهاد بدهید. ما همه در یك كشتی هستیم. تیم جدید وزارت راه هم می خواهد مشكلات شما را حل كند. از روش های دیگر استفاده نكنید. شما كاری را شروع می كنید ولی دیگران از آن سواستفاده می كنند. این به ضرر كشور است.وی اشاره كرد: سوژه دیگر بحث قاچاق است. قاچاق زخم مزمن برای كشور است. چه قاچاق بنزین و گازوئیل و چه قاچاق كالاهای دیگر؛ برخی اوقات كامیون شما رانندگان را مصادره می كنند كه این به شما ضربه می خورد اما اگر یك شرط را اجرا كنید ما سوژه مصادره كامیونها را اصلاح می نماییم.رئیس مجلس اظهار داشت: شرط ما این است كه اگر تشكل های رانندگان و صنف كامیونداران جلوی قاچاق را بگیرند در مقابل ما هم سوژه مصادره كامیونها را برطرف می نماییم.لاریجانی گفت: تشكل های صنفی رانندگان، خودشان نظارت كنند و نگذارند قاچاق بشود. اگر این كار صورت گیرد ما هر كاری بخواهید برایتان می نماییم. هم به صلاح شماست و هم به صلاح كشور است و آن هم در این شرایط سخت.

1397/09/28
20:47:07
5.0 / پنج
4717
تگهای خبر: ایران , بازرگانی , بافت فرسوده , بنگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
سیمان سیمان